verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor braser » 30 sep 2013 00:47

cetinel schreef:de periode dat ons manny het zo zwaar had,was ook voor mij een heel zware periode op alle vlak,amper beetje mobiel wegens lichaam da nie meewil,de stress van de zoon,heel veel andere problemen die de kop op staken.
en het constante heen en weer moeten rijden van manny met de daarbijbehorende stress was voor mij lichamelijk heel zwaar...(ook geestelijk trouwens,omdat hij telkens beetje opknapte en achteraf weer erger teruggleed)
in ieder geval was het een heel zware periode op elk vlak.
ik heb veel hulp gehad aan de zussen en zo die een groot deel van de verzorging op zich namen in die periode,maar daar neem je ook geen dieren voor...om anderen voor te laten opdraaien..
en tegen beter weten in,hoopte/verwachte ik dat hij gewoon weer de oude zou worden..... :|

kort na zijn overlijden heb ik lopen dubben...nog een erbij?? moete laten wennen,koppelen,daar had ik op dat moment de fut nie voor en aan echtgenoot overlaten....die snapt geen konijnen,die zou gewoon die twee gelijk bij mekaar smijten en rekenen dat het wel goed zou komen,als ik zelf nie mee bezig kon zijn hoefde het voor mij ook nie :(
ik heb zelfs een korte tijd met het idee gelopen om mumsie weg te doen,naar ergens waar ze samen met een maatje kon leven....maar ik kreeg het nie over mijn hart om haar weg te doen....
mumsie heeft wa getreurd,toch een paar weken goe van slag geweest...maar toen zag ik dat ze verbroederde met de wilde nijnen,der zijn een paar die ze steevast wegjaagt,en er zijn een paar die haar opzoeken,dan zitten ze samen te eten en zo...en toen dacht ik:mischien is het goed zo....ze heeft ruimte en gezelschap,de hele tuin zit vol putten en gangen,van haar en van de wilde,maar ach....tis een konijn,die graven nu eenmaal..
,en ik ga na haar geen konijn meer nemen,als er nu nog een ander bijkomt en zij valt weg,dan is die andere weer alleen en moet gekoppeld etc...
ik heb ook een groot deel van de kippen weggedaan om dezelfde redenen.
tishelemaalnie ideaal da weetik wel,maar somslopen de dingen heel anders dan je plant,en soms word je ook gedwongen om alles opnieuw te evalueren...
daarom het besluit om geen rammetje meer bij te halen(ik heb heel lang konijnenasielen en zo bekeken,zelfkwelling zeker.....kijken naar rammetjes :puppydogeyes: )
nu gaat alles beetje beter,maar omdat dat hier bij mij ook snel kan omslaan,lijkt het me beter om niks meer te veranderen.


Tja...dat moet je natuurlijk ook zelf weten :duimop:
Ik heb trouwens gewoon twee dames hoor...ook al heet ze Joep!

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor cetinel » 30 sep 2013 07:12

ooh,kwas van gedacht dat joep een mannetje was :gutgut: leuk!

06whoopy06
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2014 20:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor 06whoopy06 » 12 jun 2014 13:55

onze op maat gemaakte Zwitserse villa!
binnenhok +/-50x75 cm
buitenren +/-50cmx150

Afbeelding

Afbeelding

en door het buitenluik kan ze mooi de tuin in en uit als we buiten zijn.
helaas niet meer alleen door de aanschaf van een jackrussel bij de buren en een jonge kat bij de andere buren.

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor hollandsekriel » 22 mei 2016 19:52

Bij deze mijn konijnenren die ik laatst nog een beetje veranderd heb. Momenteel heb ik ook jonge konijntjes, die zullen later ook in deze ren komen.

Laatst nog even snel een klein overkappinkje gemaakt en een rijtje boomstammen neergezet, waar de konijnen wel graag gebruik van maken.
Afbeelding

Een functioneel trappetje, zo blijft het water mooi schoon en toegankelijk voor de konijnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor lnge » 22 mei 2016 20:29

Mooie ren, lekker ruim! :duimop:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor Kip La La » 04 mar 2018 13:20

Afbeelding
Deze buitenren is open en ivm met predatoren (havik!) kunnen de nijnen er alleen onder toezicht in.
Wat ik ook netjes heb gedaan, zelfs met de kou maar met weer zoals vandaag (en vrije dag) is dat natuurlijk veel langer vol te houden!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor lnge » 04 mar 2018 18:53

Heerlijke ruimte voor ze :duimop:
Zooplus heeft grote stevige netten, is dat geen optie?

Ik zal mijn ren ook eens plaatsen. Misschien komt er weer wat leven in dit topic.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor Kip La La » 04 mar 2018 20:23

Een net heb ik wel overwogen maar is niet marterproof en dan kan ik zelf niet meer de ren in stappen.
Bovendien kunnen ze ondergrondse tunnels maken om uit te breken.
Tot nu toe graven ze alleen in de hokken :roll: (omdat de kwartels binnen overwinteren hebben de konijnen het kwartelzomerhok er ook bij.)
Maar ik vertrouw het niet om ze los te laten als ik niet thuis ben.
Gelukkig hebben ze een groot onderkomen waarin ze ook naar hartelust kunnen graven.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor lnge » 04 mar 2018 20:57

Ik had voorheen rennen met hekken van een meter hoog. Daar konden ze in van s morgens tot s avonds laat. Tot ik een vos op bezoek kreeg. De schade bleef beperkt tot 2 kippen, maar ik was meteen gewaarschuwd. Vanaf dat moment ging alles achter slot en grendel zodra het schemerde. Ik ben toen een ren gaan bouwen waar ik zelf ook in kan staan. Een hoop werk en kosten, maar het geeft wel rust. En de konijnen hebben dag en nacht veel ruimte. Hij is wel vosproof maar niet marterproof. Die zijn hier tot nu toe nog niet gesignaleerd. Fingers crossed dat het zo blijft :gutgut: Maar eigenlijk moet ik er wel rekening mee houden. Dat wordt wel weer een hoop werk want de ren is 9.20 lang bij 2.00 breed en 1.80 hoog. De binnen ruimte er achter is ongeveer 7.00 bij 1.20 en 1.20 hoog. Het totaal is in 3 opgedeeld voor 7 konijnen. Ze hebben met elkaar zo'n 26 m2.
Afbeelding

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Re: verzameltopic : hoe wonen jouw konijnen?

Berichtdoor hollandsekriel » 14 jun 2019 14:37

Mijn konijnen hebben inmiddels al een hele tijd een 'nieuwe' ren. Ik had er laatst nog foto's van gemaakt, omdat ik die hier nog even wou laten zien.

Ze hebben nu een soort afdakje waar het voer en water droog staat. Ik leg er wel eens gras op, dan springen ze er ook bovenop.
Afbeelding

Ze hebben ook een binnenverblijf, maar holen graven heeft de voorkeur...Afbeelding

Afbeelding

Mijn oudste konijn (12 jaar) heeft ook een nieuw rennetje.Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie mening! Ik zal ook nog wat leuke foto's plaatsten in het fotoforum.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast