vijver veranderen in konijnenverblijf

Beatrix
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 aug 2013 21:39
Land: Nederlnd
M/V: V

vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor Beatrix » 20 mar 2014 19:08

Ik heb weer eens wat bedacht. In onze tuin hebben wij een vijver van ongeveer 6 meter lang en 4 meter breed. Nu zit ik te overwegen om daar een konijnenverblijf van te maken. De konijnen hebben we nog niet, dus alles is nog mogelijk. Al heb ik wel een voorkeur voor konijnen van een groot ras. Waar zouden we rekening mee moeten houden?

- De diepte van de vijver is zo'n 90 cm. inclusief rand. Kan een konijn daar uit springen? Zo ja, dan zou ik nog een soort van omheining kunnen maken. Maar als het niet nodig is is het mooier en makkelijker om dat niet te doen.
- De bovenkant van het verblijf zou open blijven. Is dat veilig? Natuurlijk krijgen ze wel een nachthok, maar het idee is om de konijnen zelf te laten kiezen of ze daar in willen of niet.
- Wat zou ik het beste op de bodem kunnen doen? Gras wordt misschien heel snel lelijk. Nu bestaat de bodem van de vijver uit kleigrond. Daar misschien een laag zand op? Of toch liever tegels?
- Zou graven een probleem kunnen worden? De konijnen zouden zich 90 cm. omhoog en onder de bestrating door moeten graven om te kunnen ontsnappen, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat het terras instort.
- En dan als laatste: hoeveel konijnen zou ik hier kunnen huisvesten?

Best kans dat er nog dingen zijn waar ik niet aan gedacht heb. Alle ideeën zijn welkom!

frankip
Berichten: 2947
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor frankip » 20 mar 2014 20:23

Je zou een foto kunnen plaatsen van de situatie , zodat het wat duidelijker word , en we kunnen meedenken.

Beatrix
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 aug 2013 21:39
Land: Nederlnd
M/V: V

Re: vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor Beatrix » 20 mar 2014 20:57

Je hebt helemaal gelijk, maar daar ben ik niet zo goed in helaas. Ik zal morgen een poging wagen. Het zou ook wel heel leuk zijn om de vorderingen hier te posten, als het plan doorgaat natuurlijk.

Gebruikersavatar
XTessaxx
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mar 2014 20:46
Land: Belgie
M/V: V

Re: vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor XTessaxx » 25 mar 2014 19:29

Ik persoonlijk vindt konijnen en vijver niet echt een goede combinatie, het is wel heel mooi maar volgens bij groote kans dat als konijn in water terecht komt dat ie er niet meer uit kan en als je een omheining zet zorg ervoor dat ie zeker hoog genoeg is, minstens 1 meter want als konijn er over klimt (en dat kunnen ze, ik heb ervaring) dan belet de omheining hen om er weer uit te klimmen. Een verblijf zonder dak zou geen probleem kunnen zijn en verplichten om in nachthok te gaan is ook niet nodig, misschien de eerste nacht om te tonen dat er één is maar daar blijft het voor mij ook bij als je gras neemt moet je wel weten dat dat heel snel verkleurt door de urine en waarschijnlijk vol putten gaat zitten.
Het is een leuk idee het enige waar ik schrik voor heb is dat ze zouden verdrinken. Xx
Nog een laatste opmerking: neem geen jongens en meisjes want konijnen kunnen op een jaar ongeveer 20 kleintjes per moeder krijgen en ik betwijfel of je een thuis zal kunnen vinden voor al die mini konijntjes xx beste meisjes want jongens kunnen soms vechten ;)
Xx Tessa

frankip
Berichten: 2947
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor frankip » 25 mar 2014 21:06

XTessaxx schreef:Ik persoonlijk vindt konijnen en vijver niet echt een goede combinatie, het is wel heel mooi maar volgens bij groote kans dat als konijn in water terecht komt dat ie er niet meer uit kan en als je een omheining zet zorg ervoor dat ie zeker hoog genoeg is, minstens 1 meter want als konijn er over klimt (en dat kunnen ze, ik heb ervaring) dan belet de omheining hen om er weer uit te klimmen. Een verblijf zonder dak zou geen probleem kunnen zijn en verplichten om in nachthok te gaan is ook niet nodig, misschien de eerste nacht om te tonen dat er één is maar daar blijft het voor mij ook bij als je gras neemt moet je wel weten dat dat heel snel verkleurt door de urine en waarschijnlijk vol putten gaat zitten.
Het is een leuk idee het enige waar ik schrik voor heb is dat ze zouden verdrinken. Xx
Nog een laatste opmerking: neem geen jongens en meisjes want konijnen kunnen op een jaar ongeveer 20 kleintjes per moeder krijgen en ik betwijfel of je een thuis zal kunnen vinden voor al die mini konijntjes xx beste meisjes want jongens kunnen soms vechten ;)
Xx Tessa
Ik denk echt wel dat ze het water uit de vijver haalt voordat ze er konijnen inzet , of mischien waterkonijnen?

Gebruikersavatar
parlan
Berichten: 348
Lid geworden op: 16 feb 2014 16:34
Land: nederland
M/V: M
Locatie: friesland

Re: vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor parlan » 25 mar 2014 21:12

Nog een laatste opmerking: neem geen jongens en meisjes want konijnen kunnen op een jaar ongeveer 20 kleintjes per moeder krijgen en ik betwijfel of je een thuis zal kunnen vinden voor al die mini konijntjes xx beste meisjes want jongens kunnen soms vechten ;)
Xx Tessa


er bestaat zoiets als castreren/slachten ......................
Laatst gewijzigd door viefpief op 26 mar 2014 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gefixt

Gebruikersavatar
XTessaxx
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mar 2014 20:46
Land: Belgie
M/V: V

Re: vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor XTessaxx » 25 mar 2014 22:02

Ooooow, dat is idd veel logischer haha en slachten?? Nee! en castreren kan idd maar ik heb ook enkel meisjes en dat is heel handig

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor lnge » 26 mar 2014 00:19

ik heb ook enkel meisjes en dat is heel handig

Ja, tot ze beginnen te vechten, want dat doen meisjes (voedsters) ook!
Beste combinatie is een gecastreerde ram met een voedster.

Gebruikersavatar
parlan
Berichten: 348
Lid geworden op: 16 feb 2014 16:34
Land: nederland
M/V: M
Locatie: friesland

Re: vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor parlan » 26 mar 2014 07:58

Inge schreef:
ik heb ook enkel meisjes en dat is heel handig

Ja, tot ze beginnen te vechten, want dat doen meisjes (voedsters) ook!
Beste combinatie is een gecastreerde ram met een voedster.


dat is inderdaad het beste als je niet wilt slachten

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: vijver veranderen in konijnenverblijf

Berichtdoor Swoentje » 26 mar 2014 09:41

Heb je een afwatering voor de vijver? Als het regent zal hij vol regenen denk ik?


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten