dierenarts bezoekje..

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

dierenarts bezoekje..

Berichtdoor cetinel » 17 jun 2014 14:07

nijn heeft een beetje een lopend oog...
bezoekje aan de dierenarts straks...zal weer een tijd kwaad zijn en me nie aankijken.. :|
eventueel ook gelijk laten inenten tegen myxomatose(als ze geen antibiotica nodig heeft voor het oog),anders moet da later nog eens,en dan heeft haar vertrouwen pas een knauw...uit ervaring weet ik da ze me da nie zo snel vergeeft...

het ziet er op het eerste gezicht allemaal nie zo erg uit,maar voor hetzelfde geld heeft ze ergens een abces of zo dacht ik,en me over een maandje op vakantie te gaan,wil ik wel zeker zijn da een en ander volledig genezen is voor ik op reis vertrek..
en aangezien ik toch geld teveel heb :frons:
(stronghold en antimyaisis spray en dierenartsbezoekje kostten ook we wa ,luttele weekjes geleden)
deze week boterhammen me choco dan he :gutgut:

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: dierenarts bezoekje..

Berichtdoor cetinel » 17 jun 2014 15:11

just terug :?
snot........
ze hoorde haar toch wa piepen bij het ademen zei de dierenarts en oogjes zijn vochtig...
besmettelijk,overdracht door andere konijnen zei ze toen ik vroeg hoe ze eraan komt...
ze moet een antibiotica kuur krijgen...en aangezien ze siroop slechts 1 keer vrijwillig zal innemen en we daarna met haar niks meer kunnen(tja je kent je kenijn he) besloten da het injecties zouden worden....
vooral lang genoeg verderdoen,;das belangrijk zei de dierenarts...
ze weegt 4 kilo 600,dus niks vermagerd,verder oogt ze ook prima..kan ze der al langer mee lopen en ik het nie gezien hebben vroeg ik,mjaah dan zou ze wel vermagerd en verzwakt zijn zei ze,maar toch denk je: mischien heb ik het gewoon over het hoofd gezien?
in ieder geval heb ik daar dus voor het eerst van mijn leven een injectie gegeven....
baytrill,ik heb voor tien dagen spuitjes met baytrill mee voorlopig en na een weekje zou het al veel beter moeten zijn(geen natte oogjes)zoniet moet ik bellen en dan moet er van medicijn veranderd worden.
ook moet ze minstens 3 weken aan de antibiotica,ook al lijkt alles achter de rug....
elke dag een prikje geven dus,ben al blij da ik da gewoon thuis kan doen,anders zou ze op den duur helemaal nie meer te pakken geweest zijn vrees ik.
tis wel een moeilijk te behandelen ziekte zei ze nog....
inenten mag dus ook niet nu.
ik hoop maar dat de baytrill goed werk levert....

ze eet normaal,ze keutelt normaal....ze is de laatste tijd ook niet veranderd van gedrag.....en toch voel ik me schuldig :| te laat gezien??...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: dierenarts bezoekje..

Berichtdoor lnge » 17 jun 2014 17:33

Veel dierenartsen zeggen dat snot oftewel pasteurrella besmettelijk is, maar dat is niet zo. Ze dragen die bacterie bij zich en dat kan de kop op steken bij verminderde weerstand. Sommige konijnen komen er nooit meer vanaf, dan is het chronische snot. Behandelen met ab heeft dan ook geen zin meer. Ik heb er 2 met chronische snot die allebei met een gezond konijn samen leven.
Ik kan me niet voorstellen dat jij iets te laat gezien hebt hoor Ceti!
De dierenarts had alleen beter duplociline aan je mee gegeven, die is sterker bij snot. Maar mocht de baytril niet aanslaan kan je daar nog op over gaan. Duplociline moet om de dag geïnjecteerd worden. Injecteren heeft een konijn geen problemen mee. Wij doen het ook altijd zelf.

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: dierenarts bezoekje..

Berichtdoor cetinel » 17 jun 2014 18:16

kheb wa aan het rondlezen geweest en kwam ook al tegen da baytrill nie zo goed was....
ze zei wel dat het heel snel zichtbaar zou izjn of baytrill zou helpen,zo niet overschakelen...dat injecteren heb ik bij de dierenarts gedaan onder haar supervisie,en ik moe zeggen: da viel dik mee! dus daar heb ik al geen probleem mee,alleen vraag ik me nu af of ik nie zou bellen om alsnog die andere AB te vragen,en ik hoop maar da het nie chronisch word...da had ze ook verteld da sommige konijnen der nooit echt van af komen :|
ik heb haar daarnet een tijd zitten observeren,en der is nie veel verschil,behalve die vochtige ogen,vandaag niks,maar gister toch ook klein beetje etter gezien in haar ene oog,neus is droog,khad haar ook nog nie horen niezen of zo,en toen ik terugkwam van de dierenarts wel,1 keer....
keuteltjes zijn normaal,eet normaal,graaft even duchtig putten en gangen....
voor de rest is ze dus beetje boos op me,maar nie zo heel erg,ik mag nog aan frummelen en zo,ze kijkt alleen maar bedenkelijk,andere keren was da heel anders...

o ja,de baytrill moet dagelijks geinjecteerd.....

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: dierenarts bezoekje..

Berichtdoor cetinel » 17 jun 2014 18:19

en die Duplociline,hoe lang moet die gegeven worden?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: dierenarts bezoekje..

Berichtdoor lnge » 17 jun 2014 20:34

Meestal 5 tot 7 injecties, dus 10 tot 14 dagen.

Je moet echt met een dag of 3 - 4 verbetering zien, anders werkt het gewoon niet. En Baytril moet je heel lang geven om de bacterie volledig weg te krijgen. 4 weken is vrij normaal. Maar ik heb er geen vertrouwen meer in, de meeste bacteriën zijn resistent voor enrofloxoral geworden.

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: dierenarts bezoekje..

Berichtdoor cetinel » 17 jun 2014 20:35

toch best om die duplociline vragen dan?

:( klinkt allemaal nie zo leuk weer....

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: dierenarts bezoekje..

Berichtdoor cetinel » 17 jun 2014 20:44

stel,in het ergste geval da het nie lukt en chronisch word,wat houd dat in??

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: dierenarts bezoekje..

Berichtdoor lnge » 17 jun 2014 21:13

Dan heb je een altijd snotterend en niezend konijn.
Het kan meevallen en dan blijft het bij jarenlang wat gepruttel en nu en dan een niesje. Maar het kan ook ernstiger zijn of uiteindelijk worden.
Een van mijn konijnen heb ik meerdere keren behandeld tegen snot en dan ging het ook over. Maar uiteindelijk dus niet meer. Hij heeft heel lang lichte klachten gehad, maar na een jaar kreeg hij het ook benauwd. Hij rochelde flink. Ik ben toen met hem naar de DA gegaan, die zei dat het beter was om hem in te laten slapen.
Toen heb ik voorgesteld om het met prednison te gaan proberen.. Dat gaf heel snel goed resultaat, hij heeft het niet meer benauwd gehad. Ik ben toen verder gaan zoeken naar behandelmethodes en kwam uit op een paardenmiddel, ventipulmin hoestsiroop voor paarden. Hij krijgt nu al een jaar prednison en ventipulmin, en doet het daar redelijk goed op. Op de een of andere manier weet hij zelf wat hij nog kan. Sprintjes trekken doet hij niet meer, maar rent wel heel hard naar zijn bakje als ik met voer aan kom. Hij ontziet zichzelf dus. Ik houd hem goed in de gaten en als ik het idee heb dat hij nu toch weer benauwd wordt, dan stop ik ermee.
Ik denk wel dat dit een zwaar geval is, want ik weet ook van een konijntje die alleen maar wat snottert.
En ik heb er nog een met chronische snot, maar die heeft het pas een half jaar, dus hoe dat verder gaat zie ik nog wel. Dat is een konijntje van dik 9 jaar en die heeft het gekregen nadat haar baarmoeder verwijderd moest worden. Die krijgt heel veel stress van medicijnen geven, dus ga ik met haar niet aan de ventipulmin en prednison.
Dat andere konijntje neemt het keurig aan op een broodje.
Er zijn ook nog andere methodes zoals vernevelen. Maar het kan zijn dat je dierenarts er helemaal niet aan mee wil werken. Voor mijn dierenarts was dit ook een uitdaging.

Maar ga nog niet paniekeren, want ik heb ook konijnen met snot gehad waarbij het nooit meer terug is gekomen.

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: dierenarts bezoekje..

Berichtdoor cetinel » 17 jun 2014 22:28

pffff :|


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten