Jonge nieuwe konijnen

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor Kirsten+ » 08 jun 2016 16:35

Hallo allemaal,
Pas geleden hebben wij drie konijntjes van 8 weken gekregen, twee rammen en een voedstertje. De eerst week hebben we ze bij mekaar gehouden, maar nu zitten ze in één hok, afgescheiden met gaas, vanwege de "geslachtsdaad", als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het probleem is, ik weet niet of dit überhaupt een probleem is, ze missen mekaar! Ze komen uit hetzelfde nest, en zitten nu met gaas gescheiden... Voor de goede bedoeling, maar dat snappen zij natuurlijk niet. Weet iemand misschien een leuke afleiding, voor beide kanten? Ik geef ze af en toe, ben aan het opbouwen, een stukje fruit en laat ze zo dicht mogelijk bij mekaar (bij het gaas) eten, want samen eten is erg belangrijk voor de band tussen konijnen. Het vrouwtje heeft een bal met een belletje gekregen, en allebei een bolletje wol, maar ze vinden het niet spectaculair. Dus, als iemand iets leuks weet, een lekker knabbel dingetje voor hun drieën samen, of dat ik iets aan het gaas kan hangen wat kneintjes (kleine konijntjes) leuk vinden, of een speeltje... Kom maar op!

Kirsten

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor Trea » 08 jun 2016 17:36

De geslachtsdaad is nou eenmaal iets dat konijnen veel doen. :roll:
Zolang er geen jonkies van komen is daar niet mis mee.

Dat je twee mannetjes hebt is mogelijk wel een probleem. Die zijn concurrenten van elkaar en gaan hoogstwaarschijnlijk vechten als ze ouder worden.

Wat je kan doen; de mannetjes castreren. Dat worden ze makker, minder vechtlustig en heb je niet om de haverklap een nest met jongen (uit inteelt).

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Re: Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor Kirsten+ » 08 jun 2016 18:28

Trea, bedankt, maar deze informatie wist ik al. Binnenkort gaan we onze oude hokken afbreken en één groot hok maken verder de tuin in, waarbij (naar mijn verlangens) de voedster bij de twee andere volwassen vrouwtjes, en dat hok moet dan grenzen aan beide hokken voor de mannetjes, die dan apart zitten. Soort van driehoekje. Maar mijn vraag was dus, weten jullie leuke (groente/fruit)speeltjes?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor lnge » 08 jun 2016 19:37

Ik vind het een waardeloos plan. De 2 rammen apart huisvesten is ronduit zielig, zeker met vrouwtjes in de buurt die ze wel zien en ruiken maar waar ze niet gezellig samen mee mogen zitten. Die 2 andere vrouwtjes zullen het nieuwe vrouwtje waarschijnlijk niet accepteren, en de kans is ook groot dat ze hierdoor met elkaar gaan vechten, ook doordat er rammen in de buurt zijn.
Het beste laat je ze castreren en zet je een ram bij de vrouwtjes die je al had, en de andere ram met zijn zusje.
Dat is de allerbeste oplossing, en alle andere ideeen werken niet en zijn konijnonvriendelijk!

En betreft je vraag waar ze zich mee kunnen vermaken tot die tijd, in de dierenwinkel verkopen ze grote plastic ballen met gaten er in en een belletje, die zijn speciaal voor konijnen. Een kattentunnel vinden ze ook leuk. En iets om op of onder te zitten, daarvoor zijn die zwarte opstapkrukjes van de action heel geschikt.
Niet met voer, dat geeft darmproblemen. Met voer moet je regelmaat houden! Dus iedere dag hetzelfde en op dezelfde tijden, en geen fruit. Hiermee voorkom je dodelijke darmproblemen. Zorg wel dat ze altijd vers hooi hebben om op te knabbelen.

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Re: Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor Kirsten+ » 08 jun 2016 23:48

Castreren doen we niet, maar bedankt voor het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag,
Vriendelijk bedankt
Kirsten

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor jantien » 09 jun 2016 15:43

En hoe ga dat nu dan aanpakken zonder castreren?

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Re: Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor Kirsten+ » 10 jun 2016 19:15

Apart zetten lijkt ons een uitstekend idee :gulzig:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor lnge » 10 jun 2016 20:25

Jammer voor je konijnen dat je er eigenlijk geen verstand van hebt en ze daardoor tekort doet.

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Re: Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor Kirsten+ » 10 jun 2016 22:13

Ik heb erg veel verstand van konijnen en ze weten niet beter. Jammer dat jullie alrijd zo naar doen, ik snap niet waar dat vandaan komt? Ik dacht dat dit een site was waar je dierenvrienden mee kon maken, en wat van op te steken, maar van de ruzies die jullie altijd beginnnen steek ik weinig op. Dit is geen site om andere mensen onterecht te beledigen, of wel soms in jullie ogen? Ik weet niet of jullie harteloos of iets zijn, maar de opmerkingen die jullie maken slaan nergens op en kunnen onterecht pijn doen. Leer je nou eens te gedragen..

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Jonge nieuwe konijnen

Berichtdoor lnge » 10 jun 2016 22:36

Kirsten alle nare reacties die jij krijgt zijn te wijten aan je eigen gedrag. Jij bent hier degene die zich niet kan gedragen! Je denkt alles beter te weten. Ik vraag mij ook echt af waarom jij hier vragen komt stellen. Jij neemt van niemand iets aan en je reageert ook uiterst onaardig als je terecht op je vingers getikt wordt. Je omgang met dieren is ook niet echt diervriendelijk te noemen, dus een echte dierenvriend ben jij ook niet!


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten