voor mirreille: nog es de kleintjes....

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor Lies » 16 feb 2011 17:58

t was een van de viefste...


Ja.., dan ga je toch denken aan blijven hangen aan moeders tepel.. Naar hoor Ceti!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor Isabel » 16 feb 2011 19:18

He, verdorrie... wat naar... :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor cetinel » 16 feb 2011 19:32

ik ben vandaag om de haverklap naar buiten geweest,die kleintjes lopen rond als gek al!!
ik heb ze ontelbaar keer teruggestoken,maar nee hoor,het tussenschot van 10 cm hoog is geen uitdaging voor ze: ze kruipen er gewoon overheen...tot bij de uitgang,denderen dan naar beneden en gaan maar wat rondwandelen,of lopen achter hun mama aan,vanaf dat ik de ren instap lopen ze richting mij....
ik heb nu het hok dichtgedaan want na een testje van 5 minuten hok terug openmaken zaten er alweer vijf in de ren rond te dartelen.....
sommigen proberen te drinken bij mumsie,maar die doet of haar neus bloed....
maar hok dichtlaten is geen optie want dan kan de mama er niet bij om te laten drinken :? :oops: ik ben nu volledig de kluts kwijt......
morgen maar iets ineensteken waar ze niet uitkunnen(een rennetje in de ren,met daarin een doos met het nest??)maar de mama wel in kan....
wanneer voed de mama normaal haar kleintjes??als ik ze heel vroeg in de ochtend erbij zet en na het drinken weer buitenlaat,is dat een optie??
als ik nu het deurtje openlaat zodat de mama erbij kan vrees ik dat morgen geen enkele nog leeft....
ik moet morgen vroeg weg,maar denk dat ik vroeger ga opstaan en de poten van het hok ga afzagen.....
dan staat die op de grond,dan met gaas(fijnmazig een 40 cm hoog)errondafzetten,mama kan daar makkelijk in,maar de kleintjes niet(hoop ik)is dat slim of gaat mama ze niet meer willen dan?
lies had gezegd dat ik het nest kon verplaatsen op vier weken,maar nog 2 weken zo zal ook niet lukken....

o ja,een schoenendoos is dus geen optie want die hoogte lijkt een peuleschil voor ze te zijn.... :crazyeyes: :?

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor cetinel » 16 feb 2011 19:37

het was dit prutske :? :huil:
Afbeelding

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor kippenloverken » 16 feb 2011 19:41

cetinel schreef:ik ben vandaag om de haverklap naar buiten geweest,die kleintjes lopen rond als gek al!!
ik heb ze ontelbaar keer teruggestoken,maar nee hoor,het tussenschot van 10 cm hoog is geen uitdaging voor ze: ze kruipen er gewoon overheen...tot bij de uitgang,denderen dan naar beneden en gaan maar wat rondwandelen,of lopen achter hun mama aan,vanaf dat ik de ren instap lopen ze richting mij....
ik heb nu het hok dichtgedaan want na een testje van 5 minuten hok terug openmaken zaten er alweer vijf in de ren rond te dartelen.....
sommigen proberen te drinken bij mumsie,maar die doet of haar neus bloed....
maar hok dichtlaten is geen optie want dan kan de mama er niet bij om te laten drinken :? :oops: ik ben nu volledig de kluts kwijt......
morgen maar iets ineensteken waar ze niet uitkunnen(een rennetje in de ren,met daarin een doos met het nest??)maar de mama wel in kan....
wanneer voed de mama normaal haar kleintjes??als ik ze heel vroeg in de ochtend erbij zet en na het drinken weer buitenlaat,is dat een optie??
als ik nu het deurtje openlaat zodat de mama erbij kan vrees ik dat morgen geen enkele nog leeft....
ik moet morgen vroeg weg,maar denk dat ik vroeger ga opstaan en de poten van het hok ga afzagen.....
dan staat die op de grond,dan met gaas(fijnmazig een 40 cm hoog)errondafzetten,mama kan daar makkelijk in,maar de kleintjes niet(hoop ik)is dat slim of gaat mama ze niet meer willen dan?
lies had gezegd dat ik het nest kon verplaatsen op vier weken,maar nog 2 weken zo zal ook niet lukken....

o ja,een schoenendoos is dus geen optie want die hoogte lijkt een peuleschil voor ze te zijn.... :crazyeyes: :?

een voedster voed de jongen 2 keer per dag , maar is het geen optie dat je de moeder voor heel even opsluit ?

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor cetinel » 16 feb 2011 19:58

mumsie heeft nog nooit opgesloten geweest...vrees dat ze dan helemaal doordraait..een paar minuten bijsteken nu en dan weer uit,is dat mischien een optie,zou ze ze dan wel laten drinken??

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor cetinel » 16 feb 2011 20:54

voor de verandering nog maar es gaan kijken,zat mumsie op het dak van het hok,van zo gauw het deurke openging is ze naar binnen gesprongen alwaar ze belegerd werd door een bende uitgehongerde nijnen :-D zooooo leuk!! ik heb nog nooit een konijn haar jongen zien voeden..en snel dat die kleintjes zijn om te komen drinken :gutgut:
musie ook totaal niet onder de indruk van mijn aanwezigheid een van de lamp die ik meehad...ze deed gewoon wat ze moest doen.
op een paar minuten was alles gedaan,ze hebben dikke buikjes nu en liggen te maffen,mama loopt weer rond en ik heb het deurke dicht gedaan,morgenvroeg nog maar es openmaken....
ben der helemaal van onder de indruk....
pfoe kan ik tenminste gerust gaan slapen in de wetenschap dat ze voor de nacht toch al volle buikjes hebben.. :-D

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor Dieter » 16 feb 2011 21:12

Cetinel

Ik begrijp niet goed waarom je de jonge konijnen uit het nest haalt: dat is echt om problemen vragen, hoor!
Hier wordt een jong konijn dat nog in het nest verblijft (eerste 2-3 weken)nooit in de hand genomen:
- er zijn heel wat voedsters die moeite hebben met het feit dat iemand in het nest zit te roeren
- jonge konijnen reageren o.a. op de beweging van je hand; ze associëren die beweging met voedsel: een voedster komt eigenlijk enkel in het nest als ze haar jongen wil zogen. Als je dan in het nest graait dan "schieten" de jongen in actie en wordt de rust (die ze nodig hebben) verstoord en loop je het risico dat de diertjes buiten het nest terechtkomen en zo snel sterven van de kou.
De dieren zoveel mogelijk met rust laten, dat is mijn advies.

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor cetinel » 16 feb 2011 21:20

ik had niet naar het nest gekeken vandaag hoor,enkel de mama gevoerd smorgens en een paar uurkes later nog es en toen rond de middag gaf ik haar wat dille en zag wat liggen in de ren....
ik begrijp wel wat je eigenlijk bedoelt,maar ik denk toch niet dat het door mij komt dat deze naar buiten is gedonderd.....
en ze zijn vandaag veel sneller dan gisteren...ze kruipen de hele tijd rond in het hok,hok openlaten was daarom geen optie...ik dacht niet dat ze een tussenschot van 10 cm konden overbruggen nu al,
maar zelf gezien dus,die kruipen erover alsof het niks is :frons:

Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: voor mirreille: nog es de kleintjes....

Berichtdoor mintaka » 16 feb 2011 21:36

Ach, triest van dat ene nijntje...

Hopelijk vind je een creatieve oplossing... (Is de poten van onder het hok halen een optie? Dan is het hok "gelijkvloers" en kunnen ze er makkelijker weer in...)


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten