Konijnenfoto's (nieuwe foto's pagina 3)

Dollie
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 mar 2011 18:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor Dollie » 16 mar 2011 20:29

Dat verschilt heel erg. Bij de opvangkonijnen kun je er vanuit gaan dat het automatische instellingen zijn; handmatig ingestelde foto's maak ik over het algemeen in RAW-formaat. Automatisch neemt minder ruimte in beslag. Bovendien durf ik toch niet zo op mijn kennis/techniek te vertrouwen en de opvangertjes moeten wel goed op de site staan, dan liever met een foto die technisch niet super is dan geen foto omdat ie totaal mislukt is.

Maar bij de foto's die ik thuis maak verschilt het echt. Ik weet ook niet of i kdat nog terug kan vinden, de originele (RAW)bestanden verwijder ik zodra ik een JPG heb. (En dan nog klaagt mijn papa over de ruimte die mijn foto's in beslag nemen.. :oops: ) Maar ik denk haast dat ik hier beide handmatig ingesteld heb, die van Snuf zou zelfs wel eens wel in RAW gemaakt kunnen zijn, bij nader inzien. Weet het haast wel zeker, want ik heb toen eerst een aantal zwaar overbelichte foto's weg moeten gooien. Als ik iets zelf instel, stel ik ook alles zelf in. Pakt niet altijd goed uit maar hé.. Vallen en opstaan :mrgreen:

Flitsen doe ik zeer zelden, ik kan geen mooie foto's maken met flits erbij, zal ook wel weer gebrek aan techniek zijn maar het lukt gewoon niet goed. Alleen als het echt niet anders kan gebruik ik die en mooie foto's worden het echt niet dan.

Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor mintaka » 16 mar 2011 20:32

Dollie schreef:Flitsen doe ik zeer zelden, ik kan geen mooie foto's maken met flits erbij, zal ook wel weer gebrek aan techniek zijn maar het lukt gewoon niet goed. Alleen als het echt niet anders kan gebruik ik die en mooie foto's worden het echt niet dan.


Heb je een externe flitser? Als je dan op iets anders dan het onderwerp kan richten, valt het meestal wel mee. Maar inderdaad, rechtstreeks flitslicht (en dan vooral als het een ingebouwde is) is een ramp ;)

Ik heb zelf trouwens de Sony Alpha 500.
RAW heb ik nog nooit geprobeerd...

Dollie
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 mar 2011 18:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor Dollie » 16 mar 2011 20:38

Heb alleen een interne (pop-up) flitser helaas. Op mijn analoge SLR zit wel een externe flitser en dat gaat een stuk beter. (Niet dat ik die veel gebruik, de hele camera bedoel ik.) Voordeel van RAW is dat er nog vanalles te redden valt met nabewerken :gutgut:

Had al wat foto's op je weblog bekeken, zitten echt prachtige tussen!

Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor mintaka » 16 mar 2011 20:47

Dollie schreef:Had al wat foto's op je weblog bekeken, zitten echt prachtige tussen!


Thanks! Ik moet er weer eens wat meer werk van maken, van die blog...

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor Lies » 16 mar 2011 21:03

Prachtig Iris!! Dit is genieten inderdaad van hele mooie beelden.

Vooral dat je geen flits hebt gebruikt blijkbaar, terwijl ik bij die van Willie dacht van wel.
Martine, dit is dus het effect van tegenlicht met in dit geval nog net een beetje strijklicht wat structuur zichtbaar maakt (snorharen/neus oa). Tegenlicht maakt het onderwerp los van de achtergrond. Het is hier zo mooi omdat de zonnestand heel laag was aan het einde van de dag. Dat zie je aan de gele kleur van het licht. De lage zonnestand heeft voor vrij zacht licht gezorgd waardoor de contrasten in de foto meevallen. Vergelijk de andere foto (van de laatste 2 foto's die gequoted zijn) waar het contrast erg groot is en de donkere partijen erg zwart zijn. Het licht bepaalt altijd de foto. Daarom is die eerste zo schitterend.

Afbeelding

Dollie
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 mar 2011 18:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor Dollie » 16 mar 2011 21:15

Het licht is rond die tijd (20 uur is de foto genomen) ook wel prachtig in de zomer. Maak graag foto's dan.

Waar het mij ook vooral om gaat, bij het maken van foto's van konijnen/dieren, is dat het beestje er zo op staat zoals ie is. Dat hun persoonlijkheid van het scherm spat. Dat is tenminste wel waar ik naar streef. Nou ja en ze moeten er ook een beetje voordelig opstaan natuurlijk. ;) Zeker de opvangertjes. Mensen kiezen toch veel op uiterlijk. Ik in elk geval wel. Karakter is heel belangrijk maar eerlijk gezegt tref ik zelden een dier dat echt een rotkarakter heeft.

Niet dat er veel van komt hoor, van dat op uiterlijk kiezen. Mijn beestenbende is een mengelmoes van asiel, raszuiver en aan komen waaien.. :gutgut: Marktplaats en vermeerderaar heb ik er ook tussen zitten!

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor Lies » 16 mar 2011 21:22

Het licht is rond die tijd (20 uur is de foto genomen) ook wel prachtig in de zomer. Maak graag foto's dan.



Dat moment heb je elke dag wel alleen valt het in de winter rond 3 / 4 uur en zomers dus veel later. Ben het helemaal met je eens dat het dan prachtig is.

Dollie
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 mar 2011 18:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor Dollie » 16 mar 2011 22:02

Lies schreef:
Het licht is rond die tijd (20 uur is de foto genomen) ook wel prachtig in de zomer. Maak graag foto's dan.



Dat moment heb je elke dag wel alleen valt het in de winter rond 3 / 4 uur en zomers dus veel later. Ben het helemaal met je eens dat het dan prachtig is.


Nou dat moment heb ik in mijn tuin niet in de winter :p de zon bereikt ons grasveldje dan niet of nauwelijks lijkt het wel. Dus foto's maken in het zonnetje zit er dan niet echt in. Begint nu weer een beetje te komen gelukkig.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor Lies » 16 mar 2011 23:16

Nee, okay, hier in de winter ook geen zon op de grond. Ik dacht aan de natuur, niet aan een tuin :) Het gaat weer de goede kant op inderdaad :zon:

Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: Konijnenfoto's

Berichtdoor mintaka » 16 mar 2011 23:29

@ Lies: dat het tegenlicht was, had ik gezien, maar ik vond het bijzonder dat je zoveel van de vacht van het konijntje kan zien. Vandaar dat ik dacht dat er ingeflitst was, om geen volledig donkere zijkant te hebben. Het feit dat hij een witte vacht heeft, helpt natuurlijk om er wat meer structuur in te zien...


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten