Wat is deze kip voor ras of mix?

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Roan12 » 30 aug 2017 23:18

Marans x sussex zou best kunnen. De vraag blijft alleen waar de donkere poot- en huidskleur vandaan komt... ;)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor peertje » 31 aug 2017 08:17

Mogelijkheden te over...
Ik zou eerst kijken welk ras ondervertegenwoordigd is in de uitkomst en dan kijken of het totaal dieren met een afwijkend uiterlijk deze uitkomst aanvult. Dan is die hen hoogstwaarschijnlijk iets anders tegen het lijf gelopen... en aan de eieren ga je dat niet zien, alleen aan de uitkomst. Je weet dan in ieder geval wat het moederdier was. Kwestie van tellen.
Is Marans trouwens op Berken gebouwd? Dat zou de donkere pootkleur ook kunnen verklaren? En geeft instant goudhalzig zwarte dieren bij ontbreken van overige factoren. Daar wijzigt Columbia niks aan.
Het verklaart niet de donkere kam en lellen... doe anders even een check op de huidskleur...
Over het uiterlijk zijn we het wel eens (goudhalzig zwart)... maar ja: hoe kom je eraan

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor danielb » 31 aug 2017 10:27

Roan12 schreef:Marans x sussex zou best kunnen. De vraag blijft alleen waar de donkere poot- en huidskleur vandaan komt... ;)



de pootkleur bij de marans is redelijk gevarieerd en gaat van wit tem grijsachtig.
afhankelijk van de veerkleur etc... kan dit redelijk hard varieren volgens mij.
of het echt een donkere huidskleur is.....vind ik moeilijk te zeggen,want die kam kan volgens mij best nog eens mooi rood gaan worden.
maar de kruising marans x sussex is en blijft natuurlijk maar een voorbeeld ;)

Seppie31
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2015 23:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Seppie31 » 15 okt 2017 17:47

Vorige week kippen opgehaald bij iemand die er van af wilde.
Geen idee welk ras. Hij zei Sussex maar dat past niet volgens mij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In ieder geval leggen ze flinke eieren in verhouding tot hun grote.
Ze zien er nog niet uit maar dat komt goed lijkt me.
Veertjes beginnen alweer te groeien op hun kale kont. :mrgreen:
Misschien dat een van jullie zo weet welk ras het is.
Of waar het op lijkt.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor danielb » 16 okt 2017 05:12

hoogstwaarschijnlijk gewoon leghybriden.
foto 3 : waarschijnlijk leghybride kleur sussex.(word verkocht als sussex)
foto 2 : waarschijnlijk leghybride koekoekskleur.(word ook wel verkocht als bijvoorbeeld hollandse blauwe)
de bruine is waarschijnlijk 1 van de vele soorten aangeboden bruine leghybriden.
helemaal zwarte leghybriden heb ik nog niet gezien,want de zwarte leghybriden zijn meestal goudhalzig,maar tja....tegenwoordig vind je leghybriden in zovele kleuren...

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor kiekenboerinneke » 22 feb 2018 13:25

'k Heb 2 krielen gekregen, leuke beestjes maar geen flauw idee welk ras ze zijn :gutgut:
Afbeelding
En de voorste:
Afbeelding
:-)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Isabel » 22 feb 2018 15:11

Denk dat die eerste een mengelmoes is. Doet mij qua koppie aan mijn Pom denken, een mengelmoes:

Afbeelding

Wat voor ras het ook is... ze zijn leuk! :duimop:

Tik en Tok
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2018 10:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Tik en Tok » 31 jul 2018 15:41

Ik ben ook wel benieuwd wat voor kippen we nu precies hebben. Ze zijn "ongeveer een week of tien" volgens de verkoper. Als het goed is zijn het allebei hennetjes.

Afbeelding
Tok (de honingblonde) weegt 490 gram, Tik (met de streepjes) 420 gram. Ze verschillen behoorlijk in grootte en robuustheid.

Afbeelding
Ze hebben allebei veertjes op hun voeten. Bij Tik zit het meer verdeeld over de poten (zoals een lange broek), terwijl Tok de veren echt aan de zijkant heeft alsof ze naast haar schoenen loopt.

Afbeelding
Ze gedragen zich totaal verschillend. Tok is een soort kamikazepiloot die zich rücksichtslos stort op alles wat klein is en beweegt, struikelt daarbij door water- voerbak en ook over Tikkie en racet op je af om te kijken of je een meelworm hebt.
Tik is duidelijk een stuk minder fel en wat kippig. Van de 10 keer pikken heeft ze maar 1 keer de meelworm te pakken (hoeveel meelwormen mogen ze eigenlijk op een dag?), verder scharrelt ze kalmpjes aan zelf rond en probeert ze zo nu en dan onder Tok te kruipen om een dutje te doen. Aaien lijkt ze wel prettig te vinden en toen we buiten gingen eten besloot ze op tafel te gaan zitten om de sla eens van alle kanten te bekijken.

Superleuke beestjes in elk geval, wat voor kruising of ras het ook is :ilove:
De hele familie is in 2 dagen al straalverliefd geworden :mrgreen:

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor kuiken 2018 » 31 jul 2018 16:34

Beste tik en tok, Het zijn brahma kippen, 2 hennen in de kleur goudpatrijs (dat is de donkere) en de lichte kleur in een buff-zwart Columbia.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Jannekje7 » 28 jan 2019 14:10

Zo, leuk raadspelletje hier.
Ik heb sinds een weekje 4 nieuwe kipjes, maar de rassen zijn een beetje een vraag. Ze zijn geadopteerd als wyandottes en serama's, ik vermoed wat anders.

Eerst de dotjes. Groot en kriel. Lijkt me wel te kloppen toch?
Afbeelding

Dan de "serama's". Lijkt me niet te kloppen. Ze zijn maar een beetje kleiner dan mijn cochin krielen. Ze hebben ook beiden voetbevedering. De donkere heeft wel de houding van een serama (je ziet nog net haar puntstaartje achter de tak vandaan piepen) zou dat er nog door gemixt kunnen zitten? Serama met Sabelpoot wellicht? Of gewoon sabelpoot? De lichte heeft zo'n lekker toefstaartje, lijkt op die van m'n cochins, maar verder lijkt ze meer op een sabelpoot kriel eigenlijk. Ze hebben ook opvallend sprekende roodbruine ogen.
Wie wil er mee raden?
Afbeelding


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten