Hoi! Even voorstellen

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Katho
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017 10:40
Land: Belgie
M/V: V

Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor Katho » 18 jan 2017 21:50

Hoi allemaal,

Wij zijn Katrien en Thomas, en we zijn sinds kort in het kippenleven gerold :-D
Enkele weken geleden zat er plots een hen op onze vensterbank, ze tikte vriendelijk tegen de raam en is nadien op een stukje grond naast onze woning gaan wonen. Dus eigenlijk heeft zij ons als baasjes uitgekozen. Ons zoontje noemde haar Lina.
Ze is best wel lief, en zat niet in de weg, dus besloten we een hokje te zetten en de buurman kon wel twee kippetjes missen :-) toen waren ze al met drie...
We waren zo in de ban van die drie schattige kippen, dat zeer kort nadien Luna, liesl en Bob er ook zijn bijgekomen. Nu is het wel even goed :gutgut:

Dit is Lina, vorwerkhoen denken we:
Afbeelding

Nadien kwamen Lena en Lissa erbij.
Lena, Lakenvelder denken we:
Afbeelding

Lissa, Groninger meeuw? Brakelhoen?
Kwam aan zonder staartveren, welke nu terug aan het groeien zijn.
Afbeelding

Samen met Bob 1 kwam Luna mee, een Bleu de Landes. Bob 1 bleek echter blind te zijn, dus is terug gegaan naar de handelaar.
Afbeelding

Bob (2) en Liesl zijn als laatste mee in de groep gekomen.
Ze zijn ons beide geschonken als Cochinkrielen en zijn nog niet volgroeid.
Bob:
Afbeelding

Liesl:
Afbeelding

En dit is hun stekje:
Afbeelding

We lezen hier vooral mee om wat tips mee te nemen, en omdat de kippetjes toch wel ons hart hebben gestolen :gulzig:

Groetjes, Katrien

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor Trea » 18 jan 2017 22:37

Leuk! Welkom Katho (leuke samenvoeging).

Maar weet je zeker dat het op Bob2 na allemaal hennen zijn? Lina de vorwerkhoen lijkt mij eerder een jonge haan dan een volwassen hen. Maar ik kan het mis hebben. Ik weet wel dat er wel eens hobbyhouders zijn die hun haantjes loslaten omdat ze er zelf te veel hebben en er zijn ook handelaren die graag hun haantjes als hennen verkopen aan beginnende kippenhouders.

Je kippen hebben in ieder geval een mooi plekje om te schuilen voor de regen en een mooie uitloop! :duimop:

Verder wil ik je adviseren om snachts het hokje af te sluiten en te voorzien in goede ventilatieopeningen. Dicht i.v.m. roofdieren en ventilatie voor een gezond binnenklimaat. Een deurtje van gaas kan natuurlijk ook.
Het hokje lijkt mij zo op het oog ook wat klein voor 6 kippen maar misschien valt het mee. Zitten ze s nachts allemaal op stok? Voor gewenste afmetingen kun je kijken in de FAQ huisvesting (vooralsnog zonder de plaatjes helaas).

Een laatste tip: zet een bak met zand onder het afdakje of maak een zandkuil onder een dichte struik. Dan kunnen de kippen lekker een zandbad nemen.

Veel plezier met de kipjes.

Katho
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017 10:40
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor Katho » 19 jan 2017 09:34

Hoi Trea!
Bedankt voor je bericht en de bijhorende tips :duimop:

Lina is toch wel echt een hen, want ze legt eieren :gulzig: Maar eerlijk gezegd, hadden wij ook onze twijfels hoor... Grappig, want ze paradeert soms als een echte haan, met haar borst vooruit. Ze neemt dan alle dames mee op stap :-)

Het hokje zou voor 6 tot 8 kippen zijn, maar dit heb ik naderhand pas opgezocht. Dit was eigenlijk een noodoplossing voor Lina (en eventueel 2 vriendinnen), maar al snel werden het er meer.
Het past wel, maar we zitten nog te broeden op een betere oplossing. Goede tip, de FAQ huisvesting!

Voor de zandbak, maakt het uit welk zand? Of zijn ze daar niet zo kieskeurig in?
Zwart, wit, zavel... :?:

Groetjes, Katrien

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor Roan12 » 19 jan 2017 11:00

Van harte welkom met je gezellige boel!
Op Bob (2) na zie ik alleen hennen. De staartstuurveren van Lina zijn wat lang, vandaar dat ze doen lijken op sikkels van een haan. Maar ze heeft geen sierveren en blijkbaar legt ze dus ook eieren. Een echte hen dus! En een dominante dame zo te lezen.

Wat betreft de zandbak, ik heb mijn kippen zelf laten kiezen waar ze hun zandbad willen nemen. Ze hebben twee plekken gekozen, een in de ren en de tweede onder een struik. Zodra de vorst weer uit de grond (zwart) is en het weer minder hard en droog is, zullen ze vanzelf weer gaan badderen. Als je voor zand wilt kiezen, ik heb meerdere malen filterzand gehoord. Maar dat gebruik ik zelf niet, ik kan je dus niet vertellen wat ze ermee doen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor Kip La La » 19 jan 2017 11:02

Welkom!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor Trea » 19 jan 2017 11:24

Mijn kipjes hebben net als die van Roan twee plekken voor een zandbad. Een overdekte en een in de open ren. Als het buitenbad te nat is voor een zandbad dan moeten ze het doen met een grote bloempot. Daar staan ze dan wel eens op hun beurt te wachten. :gulzig:

Als je zand wil kopen voldoet speelzand prima. Maar je kunt ook een kuil graven in de eigen tuin als je op zandgrond zit. Kippen zitten het liefst onder overhangende takken van een struik o.i.d.

Ik heb nu zelf zand van een buur die een vijver in zijn tuin heeft gemaakt en het zand wel kwijt wilde. Verder heb ik een paar scheppen diatomeenaarde door het zand geschept. Daar worden de veerluizen en andere beestjes helemaal niet blij van. En mijn kipjs varen er wel bij.

Katho
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017 10:40
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor Katho » 19 jan 2017 11:49

Kip La La schreef: Welkom!
Afbeelding


Dankjewel Roan12 en Kip La La :!:
Geweldig plaatje! We kunnen het niet ontkennen :ilove:

Onze kippen graven ook wel erg diepe putten, tot onder het hakselhout, dus misschien hebben ze zichzelf al wel bediend van een zalig zandbadje.
Alleen komt mijn man 's avonds achterna om alle kuilen dicht te maken :gutgut: Ik zal hem in de gaten houden ;)
Er staat een grote struik in het midden van de ren, en we hebben aan de afsluiting beukenhaag gepland, dus ik vermoed dat ze buiten wel een plekje gaan vinden. Als we dan het nieuwe hok gaan zetten, kunnen we nog rekening houden met een overdekte versie.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor Fryske » 19 jan 2017 12:12

Hartelijk welkom met je mooie kippen :duimop:

Katho
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017 10:40
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor Katho » 19 jan 2017 12:15

Dankjewel :-)

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Hoi! Even voorstellen

Berichtdoor braser » 19 jan 2017 20:39

Welkom en een mooie variatie en kleuren van kippen heb je hoor :duimop:
Hou ik ook wel van... verschillende kleurslagen.
Zou toch wel een ander en iets groter Nachthok bouwen in de toekomst.
Vindt deze wel wat aan de krappe kant als ik het zo zie.
Maar dat is maar een tip en niks moet natuurlijk.


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten