Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Roan12 » 16 aug 2017 12:07

Hier hoef ik de gele voerschep maar te laten zien en ze worden helemaal wild! Komen met ze allen aangerend om vervolgens leip heen en weer te rennen voor het hek, totdat het lekkers wordt verspreid. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Kip La La » 16 aug 2017 12:34

Daarom conditioneer ik ze maar met geraspte kaas, wurmen vinden ze zelf maar.
Het zit in een geel zakje, maakt geen geluid & ze zijn er verzot op.
Met mate natuurlijk, om ze zaken aan te leren.
Sorry Yoni dat we zo zitten door te tokkelen in jouw topic maar we raken erdoor geinspireerd. :geenidee:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Roan12 » 16 aug 2017 12:41

Kip La La schreef:Sorry Yoni dat we zo zitten door te tokkelen in jouw topic maar we raken erdoor geinspireerd. :geenidee:


Kan ook niet anders dan met zo'n mooi trio, hè Yoni! ;)

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Yoni » 16 aug 2017 14:21

haha, ik kan wel wat hebben hoor :lol: Maar goed.. levende meelwormen? Ik zal eens kijken waar ik die kan halen. Kun je die ook bewaren? Ik neem niet aan dat ik ze allemaal tegelijk moet gaan geven als ik daar een zakje van zou kopen?

Dat kuikenzaad daar zit korrel in en wat soorten graan. Geen meel. Ik had eerst kuikenmeel maar dat laten ze vrolijk staan. Nu pikken ze de graantjes er eerst tussenuit en laten de korrels liggen, maar ze krijgen pas nieuwe als ze ook de korrels hebben gegeten, want mijn dochter krijgt thuis ook niet elke dag pannekoeken of patat, de rest moet ook gegeten worden :gulzig:

Klopt het dat ik dit moet voeren totdat ze hun eerste ei hebben gelegd? Dan overstappen op legkorrel? Of moet dat al eerder?

En kan het kloppen dat de dames (Orpies) sinds kort hebben geleerd om heerlijk klagelijk en zeurderig te tokkelen? Ze hebben hele gesprekken met elkaar (en ook met mij denk ik ) maar soms hebben ze echt de klaag-knop aan staan en dat klinkt een beetje ontevreden.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Roan12 » 16 aug 2017 14:25

Zo rond het beginnen van de leg kun je langzaam aan overstappen naar legmeel of -korrel.

Dat zeurende geluid wat ze maken, dat kan elke kip. Geen zorgen om maken dat ze niet tevreden zijn. Ze krijgen zo te zien en horen niets te kort.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Yoni » 16 aug 2017 14:36

Oke, maar hoe weet ik wanneer dat ongeveer gaat zijn? Ze zijn nu 4 maanden oud, maar de dagen worden alweer korter dus dat zou pas volgend voorjaar kunnen worden denk ik?

Ah dus dat geluid is normaal. Ik ben dan meteen ongerust of er iets niet klopt. Ze kunnen ook echt schooien trouwens. Dan willen ze de ren uit en dat is duidelijk te horen. Als ze eruit zijn geweest en ze komen terug in de ren, dan is het altijd was-uurtje en daarna gezellig samen een slaapje doen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Trea » 16 aug 2017 16:09

Hallo Yoni, ik heb erg genoten van dit topic (lees het nu pas omdat ik met vakantie was toen jer er mee startte).

De meeste raskippen gaan leggen als ze ca. een half jaar oud zijn. Soms eerder en als het winter is duurt het weer wat langer. De kans is heel groot dat ze dit jaar nog wel leggen.

Je kan vanaf 4 maanden een mengsel geven van kuikenvoer en legvoer. Maar je kan ook wachten tot de eerste eitjes worden gelegd. Zoveel maakt dat niet uit. Het is wel beter om niet plots over te stappen maar om een paar weken het voer te mengen. Je kan het kuikenvoer zo altijd opmaken.

Als de kippen nog niet op stok slapen zou ik ze nu gaan trainen om dat wel te doen. Je kan simpelweg de kippen s avonds op stok zetten. Meestal valt het kwartje dan wel na een aantal dagen/weken. Zo houdt je de legnesten schoon.

Maak binnenkort een legnest alvast klaar met lekker strooisel en leg alvast een nepeitje in. Als een van je hennen dat gaat inspecteren en onrustig rondjes gaat draaien in het legnest dan is het bijna zover.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor peertje » 16 aug 2017 16:13

Yoni schreef:haha, ik kan wel wat hebben hoor :lol: Maar goed.. levende meelwormen? Ik zal eens kijken waar ik die kan halen. Kun je die ook bewaren? Ik neem niet aan dat ik ze allemaal tegelijk moet gaan geven als ik daar een zakje van zou kopen?

Drie kippen... portie van een euro bij de dierenzaak, 1 minuut... op :gossip:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Trea » 16 aug 2017 16:34

Levende meelwormen kun je enkele weken goed houden op een koele plek in iets eetbaars zoals in havermout met een beetje geraspte wortel. Je kan ze ook zelf kweken. Je krijgt dan torren die vervolgens eitjes leggen waar weer wormpjes uitkomen. (Zoekopdracht voor meer info?)

Ik gef mijn kipjes geen levende meelwormen. Om 3 redenen:
- Kost veel centjes
- De kippen worden helemaal gek en agressief naar elkaar
- Ze gaan luidruchtiger schreeuwen als ik in de buurt van de ren kom. (Zeuren om wormen is echt erger dan zeuren om kippenmeel of granen)

Af en toe gedroogde wormen vind ik ruim genoeg tractatie. De levende wormen moeten ze zelf maar gaan zoeken in de tuin.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Yoni » 16 aug 2017 18:15

Bedankt voor alle reacties! Erg leerzaam dit. :duimop:

Dus als ik het goed begrijp, dan kan ik de volgende keer dat ik weer een zak voer moet halen 2 zakken ophalen (1 met het voer dat ze nu gewend zijn en 1 met legkorrel) en dan langzaam aan vermengen, dus beginnen met veel kuikenvoer een een handje legkorrel en dat zo uitbouwen totdat ze van het kuikenvoer af zijn.

Vwb de meelwormen.. Ik daar dan ook een portie van mee dat ze in 1 keer op kunnen. Dat bewaren vind ik niet zo heel smakelijk en als ik er een niet te groot portie van meeneem dan gaat het dus wel in 1 keer op. Dit zal iets zijn voor af en toe, niet te vaak. In principe hebben ze genoeg "echte" wormen die ze uit de tuin kunnen plukken.

Ze slapen al op stok, dat hadden ze zelf al bedacht. Alleen Coco (de haan) vindt het soms leuker om bovenop het nachthok te gaan liggen slapen en daar moet ik hem dan vanaf plukken 's avonds en hem bij zijn dames zetten. Dan wacht ik even tot meneer aanschuift op de stok en dan gaat het deurtje dicht tot de volgende ochtend. :-D

In de legnesten heb ik nu zaagsel liggen. Ze komen daar nog niet in, af en toe kom ik een veertje tegen maar verder zien ze er netjes en onbewoond uit. Kan ik daar het beste wat hooi overheen leggen? Ik heb onder de zitstok ook hooi liggen. Ik vind dat erg praktisch schoonmaken namelijk en ik heb er genoeg van aangezien de paarden het ook eten. Een nep-ei, oké, dat kende ik niet. Ik ga eens kijken waar ik die kan kopen.


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten