Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Yoni » 11 jul 2017 13:36

Nadat ik dit voorjaar 2 kuikentjes cadeau kreeg van mijn man, ben ik besmet geraakt met het kukelvirus. Uiteindelijk bleek ik helaas twee haantjes te hebben en daarom moesten we voor één van beide een ander goed huisje zoeken. Dit is goed gelukt en zo kon ik gisteren mijn toompje compleet maken door 2 hennetjes voor mijn overgebleven haantje aan te schaffen.

Nu kan de pret echt gaan beginnen en mag ik dan ook mijn blijvende toompje gevederte officieel voorstellen!

Eerst de man van het gezelschap, Coco, een Noord Hollands Blauwe haan van 10 april dit jaar. Hij is ontzettend lief en tam en vindt het heerlijk om gezellig op mijn arm zittend zijn tijd door te brengen.
Toen we hem net hadden:
Afbeelding

En inmiddels:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Bij hem hebben zich sinds gisteravond gevoegd:
Nora, een Orpington hennetje van 20 april dit jaar (ik zou graag willen weten wat de naam van haar kleur is.)
Afbeelding
Afbeelding

En Elsa, eveneens een Orpington hennetje van april dit jaar (ook van haar wil ik graag weten hoe haar kleur heet)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat we heel lang heel veel plezier van deze drie (al zeg ik het zelf) knappe kippen mogen hebben!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor tuff cookie » 11 jul 2017 14:08

Ja, knap zijn ze hoor ! Een mooi stel samen !

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Fryske » 11 jul 2017 15:14

Wat een mooi stel! Officiële kleur wordt wat moeilijk want ze zijn niet kleurzuiver. De bovenste zou je goud zwartgezoomd kunnen noemen. De onderste...geen idee maar wel leuk :duimop:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor peertje » 11 jul 2017 16:20

hoi... leuk stelletje dames erbij!
Nora zou ik zeggen zwart getekend goud (onvolledig) dubbelgezoomd
Elsa zwart getekend goud meerzomig koekoek getoept? Heeft een van de ouderdieren koekoektekening?
Anyway... leuk stelletje dus :ilove:

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Yoni » 11 jul 2017 17:57

Dank jullie wel, leuke reacties. Ik vind ze ook erg leuk samen met z'n drietjes. Past mooi bij elkaar zo :gulzig:

Sjeetje, wat een ingewikkelde termen. Wat betekent getoept eigenlijk? Gezoomd kan ik me wel iets bij voorstellen, maar getoept? Ik kan de fokker nog wel vragen of één van de ouders koekoektekening heeft. Deze man fokt al 20 jaar Orpingtons en heeft er heel wat lopen, allemaal wel bewust gefokt dus ik neem aan dat hij hier wel antwoord op kan geven.

Nog even een grappig momentje van vanmorgen.. Ik had ze gisteren dus samen in het nachthok geplaatst en dat verliep goed. Vanmorgen mocht mijn dochter het hok open doen en ze had de deur nog niet half open of Coco (haantje) fladderde met een rotvaart het hok uit om op de grond te landen en mij aan te kijken met een blik van "wat heb je me nou geflikt baasje, wat moet ik met die engerds!!"

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Roan12 » 12 jul 2017 08:10

Volgens mij hoeft het niet zo moeilijkt te zijn hoor ;)
Beide dieren komen m.i. uit gezoomd. Bij de eerste is dat beter te zien maar is niet fokzuiver hiervoor waardoor de tekening niet helemaal scherp is.

De tweede komt ook uit gezoomd maar is ook onvolledig gezoomd doordat ook zij niet fokzuiver hiervoor is. Een voorouder is mogelijk meerzomig patrijs geweest waardoor je die tekening nu weer terug ziet. Geen koekoek dus ;)

Ze zijn beide nog jong. De tekening zal dus nog wel wat veranderen. Denk bij de tweede hen vooral.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Yoni » 12 jul 2017 10:54

Dit begin ik te begrijpen, dank je wel. Bij de donkere had het patroon dan moeten doorlopen tot en met haar koppie? Of waardoor is het nu niet zuiver?

En bij de lichtere zie ik op haar rug een ander patroon dan aan haar vleugels. Dat op haar rug is dan meervoudig gezoomd?

En fokonzuiver, dat gaat dan over het kleurpatroon denk ik? Want het zijn wel volledige Orpingtons. Betekent dit dat ze niet geschikt zijn om kuikens uit te fokken? Niet dat ik die plannen heb, maar ik weet dit soort dingen liever wel. Ik ben zelf actief in de paardenfokkerij en dat werkt denk ik toch iets anders dan bij kippen.

Wel interessant dit allemaal, ik leer graag :)

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Roan12 » 12 jul 2017 12:58

Beide dieren kunnen nog steeds raszuiver zijn maar niet zuiver voor de kleur. De zoming en tekening wordt bepaald door meerdere genen. Dieren kunnen hiervoor fokonzuiver of fokzuiver voor zijn. Fokzuiver betekend dat ze van het zelfde gen twee gelijke hebben, dominante of recessieve genen. Fokonzuiver houdt in dat ze 1 dominant gen en 1 recessief gen hebben van hetzelfde allel. Doordat de tekening niet geheel doorloopt op 1 veer, zoming minder scherp is, of afwezigheid van halstekening bijvoorbeeld kunnen ze voor 1 of meerdere genen fokonzuiver zijn.

Zoek maar eens een foto op van een goudgeel zwartgezoomde orpington op. Daarnaast zijn de dieren nog jong dus kan de tekening nog veranderen.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Yoni » 13 jul 2017 13:45

Dank je, dat is duidelijk! Eigenlijk bedoelen ze met fokonzuiver dus het zelfde als heterozygoot voor ... zoming of kleur :gulzig:

De fokker waar ik ze vandaan heb vertelde dat ze, als ze uitgegroeid zijn, nog een stuk mooier zouden worden dan nu. Dat heeft er dus mee te maken dat ze nog een paar keer gaan ruien tot die tijd en de tekening nog wat gaat veranderen?

Ik heb gegoogeled en herken met name bij Elsa een deel meervoudig gezoomd. Ook de kleur komt het meeste overeen bij haar. Ik vraag me af of Nora dan geen andere kleurslag is? Ze is echt zwart / donkerbruin zeg maar.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Yoni's toompje gevederte (NHB en Orpington)

Berichtdoor Roan12 » 13 jul 2017 15:40

Precies, je kan het vergelijken met heterozygoot (fokonzuiver) en homozygoot als fokzuiver.

Kuikens krijgen in ongeveer de eerste 6 weken hun eerste verenkleed. Zodra ze helemaal in de veren zitten ruien ze nog 2 a 3 keer tot ze hun volwassenkleed krijgen. Vandaar dat ze nog wel iets zullen veranderen van tekening.

Nora lijkt veel eerder op Dubbelgezoomd (goud). Kijk maar eens naar de barnevelders in deze kleurslag. Redelijk donker van kleur en weinig halstekening. Maar ik zie bij haar op het lichaam niet zo snel een tweede zoming op de veren. Het is vooral veel smut wat je ziet. Mogelijk "mist" ze een gen waardoor er meer pepering in het goud aanwezig is en wordt dit niet voldoende naar het uiteinde van de veer gedrukt, zodat er geen goede enkele zoming is.

Maar wat maakt het uit, het zijn twee mooie dames!


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten