Nieuw/beginner/starter voorgesteld

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Marcootje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2020 17:38
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zenderen (Twente)
Contacteer:

Nieuw/beginner/starter voorgesteld

Berichtdoor Marcootje » 04 mei 2020 11:34

Hoi allen,

mijn naam is Marco en ik ben nieuw/beginner/starter zowel op dit forum als op het gebied van kippen.
Ik was ontzettend blij met het bestaan van dit forum! Noem het ouderwets of zo, maar ben van mening dat hier een hoop kennis zit en je kan veel makkelijker info terug kan vinden!
Ik heb vaker op diverse fora gezeten en dat beviel goed, echter door de opkomst van Facebook en Instagram nam het gebruik door velen af en her en der werden er fora opgeheven.. helaas.

Mja... even voorstellen dus!
Ik woon samen met mijn vrouw (een soort van antikraak in een klooster) in het buitengebied van Twente.
Het perceel is enorm en bevat naast een weiland, ook een bos met daarin, jawel, een mooi en groot kippenhok met ren! Onze toekomst droom is om in een Tiny House te gaan wonen en zijn daarvoor als initiatiefnemers van een woongroep, in gesprek met een gemeente. Maar dat duurt nog wel even, vandaar het tijdelijke wonen nu. Bij ons TH zouden we dan ook graag kippen willen blijven houden, maar dan wellicht wat kleiner als deze die we nu hebben. Het hok is zo'n 7 x 2,5 en de ren bijna het dubbele en overdekt. In het verleden hebben de bewoners van het klooster hier kippen gehouden, dat is te zien maar het is ontzettend schoon achtergelaten.
Mn schoonvader hielp me met de voederbak, stok en legkast, allemaal een kopie van hetgeen we op mn werk hebben, ik werk op een zorgboerderij. Daar hebben we 14 legkippen, Novogens.

Voor nu heb ik contact gehad met een verkoper en ga ik morgen 6 hennen, 1 haan van 6 week oud en 5 kuikens van een week ophalen. Allen Friese Hoen, een mooi ras. Ik weet voor nu nog niet of ik er nog andere kippen bij ga doen. Maar met deze 12 heb ik een mooi begin en ik wil me nu (nog verder) inlezen hier op het forum en het http://www..

Enne, foto's zeggen meer dan woorden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het binnenhok is 1/3 - 2/3 ingedeeld, er zit een muurtje met deurtje in. Wel is het aan twee zijden te betreden. Ik vermoed dat het kleine stukje geweest is vh broeden en verzorgen van de kuikens? Het deurtje bevat wel een (afsluitbare) opening, maar er is geen opening naar de ren.
Misschien dat ik eea nog aan moet passen, maar daar zal ik wel achter komen door gebruik en/of tips alhier!

Hartelijke groet,

Marco

frankip
Berichten: 2969
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Nieuw/beginner/starter voorgesteld

Berichtdoor frankip » 04 mei 2020 19:42

Welkom, hok ziet er mooi uit :duimop: Maar je weet denk ik wel dat je de kleinste kuikens nog apart van de grote moet houden , en met een warmtebron. Sukses , en veel plezier.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Nieuw/beginner/starter voorgesteld

Berichtdoor lnge » 04 mei 2020 22:36

Welkom!
Gelukkig houdt het kippenforum zich wel staande, en al bijna 18 jaar in deze vorm! (en daarvoor al een paar jaar als mailgroep)
Je kippenverblijf ziet er fantastisch uit, maar waar je zelf in woont lijkt mij ook helemaal geweldig!

Marcootje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2020 17:38
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zenderen (Twente)
Contacteer:

Re: Nieuw/beginner/starter voorgesteld

Berichtdoor Marcootje » 06 mei 2020 17:59

hoi en dankjewel!

Ja het klooster is een fantastische plek om te wonen, een eer ook!

Ik heb de 6 hennetjes en haan in het nachthok gezet om te wennen, eerst in een afrastering en later los.

Afbeelding

De kuikens zitten binnen in een bak, ik heb er iets overheen gezet met daar weer overheen gaas. Ze zijn nogal vliegerig en bij het overzetten van de (transport)doos naar de bak, gingen er al 3 op verkenning uit.
Heb er een lamp boven gehangen, af en toe gezellig piepen op de achtergrond :gna: .

Afbeelding

Ze zijn wel wat schrikkerig als ik de hand erin doe vh voer of water, maar dat zal wennen worden voor ze.
De grotere kipjes zijn al rustig en scharrelen relax rond!

Dit zijn pa en ma('s)

Afbeelding


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten