vogeleitje in het zand

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

vogeleitje in het zand

Berichtdoor swannie » 29 apr 2017 18:30

Moeten jullie nou horen! Hark vanmiddag de kleine ren uit en zie een bolronde witte kraal liggen. Wie is hier binnen geweest? Niemand dus. Oké, dan is het misschien een gal uit de eikenboom waaronder de ren staat, maar die zijn bruin-gelig. Ik raap witte kraal op en steek hem in mijn zak. Nogmaals hij is bolrond en ligt in het zand.

Als ik later mijn zakken leeg vind ik hem terug, onderwerp hem aan nadere inspectie. Dan geef ik er een tikje op en warempel het blijkt een vogeleitje met een heel klein dooiertje. Ik ben zo stom de inhoud weg te spoelen. Want wie, o wie heeft een eitje gelegd in het zand bij mijn kippen?

De roodborsten zijn vaste klant en eten altijd mee uit de voederbak van de kippen. De kippen zijn aan hen gewend en leggen hen geen strobreed in de weg. Grotere vogels passen niet door de mazen van de ren. Muizen wel. Hebben die een eitje meegebracht? Maar schuin boven de ren post 's-avonds de bosuil. De muizenstand is naar mijn idee drastisch afgenomen.

Iemand enig idee welk dom brutaaltje zo iets kon bedenken?

Overigens hebben mijn 4 Amrock-krielen (3 jaar oud) vandaag eitje 158 gelegd, terwijl ze pas half februari met leggen zijn begonnen. En hoofdkip MO (moeder overste) is weer broeds verdorie. Die moet weer afgezonderd in de kattenbench.

Iedereen de groeten,
Swannie

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22991
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor Kip La La » 29 apr 2017 18:34

Roodborsteitjes zijn blauw dacht ik?
Ik zou denken dat het een eitje is van je eigen kippen. :eitje:

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor swannie » 29 apr 2017 19:19

Neue... mijn eitjes zijn tussen de 55 en 60 gram. Dit is hooguit kleine maat chocolade eitje (dikke hazelnoot) en dan zonder puntje. Echt bolrond. Het blijft een idioot raadsel.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor peertje » 29 apr 2017 20:38

roodborstei is blauw inderdaad...
het ei is dan denk ik toch ook van een kip of mazzeltje van geroofd ei dat in je hok is gerold... bedenk een vogel die witte eieren legt...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor Trea » 29 apr 2017 21:27

Waarschijnlijk een haneneitje van een van je eigen kippen.
Zoek maar eens op hanenei /haneneitje. Dat is een mislukt eitje. Maar kan verder geen kwaad hoor.

Ik heb een keer een foto geplaatst van zo'n haneneitje. viewtopic.php?f=11&t=79010&p=1240149&hilit=Haneneitje#p1240149

Er is ook algemene info over te vinden bij aviculture.

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor swannie » 29 apr 2017 21:51

Trea, dit heeft er het meeste van weg. Maar er zat 1 piepklein dooiertje in. Lag niet in het legnest maar in de zij-ren in het zand waar ze niet zo vaak komen. Soms om een stofbad te nemen. Mijn kipjes leggen nu al voor het derde jaar 'volwassen' eitjes voor hun kleine lichaamsmaat. Had nooit van een hanenei gehoord. Interessant om te weten.

Swannie

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor danielb » 29 apr 2017 22:28

kan uit het nest van een vogel gevallen zijn of er bewust uitgerold.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor Skipper » 30 apr 2017 10:34

Zou een vogel per ongeluk of expres een eitje er uit rollen? Ben nieuwsgierig, want via het topic 'Legkast live volgen' zag ik dat de mees in legkast 1 ook een eitje naast het nest heeft liggen. Dat ei is al een paar dagen niet bebroed.
viewtopic.php?f=66&t=81144&p=1272139&hilit=Nestkasten#p1272139

Ik lees op dit forum ook wel eens dat een kip een ei uit het nest heeft laten rollen. En dat mensen die dan wel weer terug onder de kip plaatsen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor Trea » 30 apr 2017 10:49

Bij een vogeleitje is de verhouding eiwit en eigeel hetzelfde als bij kippeneieren. Dus vermoeden blijft een haneneitje.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor peertje » 30 apr 2017 11:35

... hé wat leuk... toch al wat gezien, maar nog nooit een hanenei... of tenminste de naam niet gehoord.
Mijn zwarte cochin produceerde als eerste iets wat op een pingpongballetje leek, maar zó klein... nee, dat niet...
Het komt trouwens wel vaker voor dat je eitjes vindt... meest kapot, maar soms nog heel... hoe ze buiten een nest zijn gekomen en heel gebleven of... ueberhaupt niet in een nest zijn gelegd...
Bij deze zou ik ook kiezen voor het 'hanenei'... en ook kippen leggen weleens een ei zomaar ergens


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten