Rui

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Rui

Berichtdoor moriarty » 29 okt 2018 22:58

Het is de eerste keer dat ik de rui bij de kippen meemaak, maar wat een bijzonder proces is dat zeg... en ik moet eerlijk zeggen, de dames zien er nu niet uit zeg !

Afbeelding

Ze zien er ontploft uit, de staartjes zijn bijna allemaal weg (met uitzondering van de ene kip die al door de rui heen is (de zwarte linksboven). En het is bijzonder om te zien dat de koekoekskleurige kippen nu hele witte veren ervoor terug krijgen (straks hebben we ineens witte kippen volgend jaar :gutgut: ).
Als ik niet beter zou weten en ik zou deze kippen ergens zien... ik zou bellen voor dierenmishandeling! :puppydogeyes:
En te vergelijking... zo zagen ze er een hele tijd terug uit (vorig jaar voor de winter):

Afbeelding

Weer een blogje erover geschreven:
https://www.watikvind.nl/kippen/2018/10/29/rui-2/

Tempo van de leg is er ook stevig uit... in 4 weken van 6 eitjes per dag naar 1 per 2 dagen ;) Maar dat vinden we niet erg... die meisje moeten nu eerst om zichzelf denken!

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Rui

Berichtdoor Wyan » 30 okt 2018 20:22

Mijn Wyandottes zitten ook in de rui. Twee leggen helemaal niet en één legt 1x in 3 dagen een ei. Geen idee hoelang het duurt.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Rui

Berichtdoor Kip La La » 30 okt 2018 20:36

moriarty schreef:Als ik niet beter zou weten en ik zou deze kippen ergens zien... ik zou bellen voor dierenmishandeling! :puppydogeyes:


Toen ik mijn eertse koppeltje kippen had (Kip La La & Chef) leek het alsof de hen helemaal gemolesteerd was door de haan. In mijn ogen dan. Ter verdediging; ik had de kippen bots opgevangen, had helemaal de intentie niet gehad om kippen te nemen dus me er nog niet in kunnen verdiepen.
Ik ze snel uit elkaar gehaald maar ze wilden zo graag bij elkaar zijn dat ik ze weer samen heb gelaten.
Oooooooh, zo stom van mij, het was een nogal heftige rui. :gutgut:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Rui

Berichtdoor moriarty » 30 okt 2018 22:07

Kip La La schreef: Oooooooh, zo stom van mij, het was een nogal heftige rui. :gutgut:

:gulzig: :gutgut:

Wyan schreef:Geen idee hoelang het duurt.

Ik ook niet, mijn eerste kip die er helemaal doorheen is (bijna) is zeker 5-6 weken bezig geweest.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Rui

Berichtdoor Kip La La » 31 okt 2018 07:15

Ik bedenk me nu dat ik je dat verhaal al eens verteld heb?
Enfin, ik heb nu jonge kipjes en het nachthok ligt vol veertjes maar aan hen zie je niks.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Rui

Berichtdoor Wyan » 06 nov 2018 18:59

Hoelang duurt dat ruien eigenlijk. Mijn kippen leggen helemaal niet meer nu. Nummer 3 eerst om de 2 dagen maar nu houdt ze het ook voor gezien :frown:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Rui

Berichtdoor moriarty » 16 nov 2018 16:53

ohhh... bijna alle kippen zijn er stevig mee bezig, maar 1 dame houdt stevig vast aan de veren die ze heeft... maar de donsjes beginnen nu wel met als gevolg dat ze nu echt een heel kaal kontje heeft. En dat in deze kou... en het is ook het kipje dat in een legnest slaapt... ik zou mijn vriendin bijna vragen er een broekje voor te breien :D Vind de vriendin leuk, ik gok alleen het kipje niet :gutgut:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Rui

Berichtdoor moriarty » 16 nov 2018 16:56

Wyan schreef:Hoelang duurt dat ruien eigenlijk.

Bij de Kraaikoppen duurt het zo'n 6-8 weken van begin tot eind voor zover we het nu kunnen inschatten. De Uilenbaardjes doen het minder zichtbaar, maar ook 5-7 weken denk ik.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Rui

Berichtdoor Wyan » 16 nov 2018 17:02

Oké
moriarty schreef:
Wyan schreef:Hoelang duurt dat ruien eigenlijk.

Bij de Kraaikoppen duurt het zo'n 6-8 weken van begin tot eind voor zover we het nu kunnen inschatten. De Uilenbaardjes doen het minder zichtbaar, maar ook 5-7 weken denk ik.

Oké, één van de Wyandottes ziet weer aardig goed in de veren maar legt nog niet. De andere twee ruien niet meer maar zitten nog niet weer goed in de veren.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Rui

Berichtdoor moriarty » 25 feb 2019 18:27

Afbeelding

In december vertelde ik nog over ons eigenwijze kipje dat niet wilde ruien. Tenminste, ze was al haar donsveertjes op de kont al kwijt, maar verder leek het maar niet te gaan. Ze bleef wel eitjes leggen, was actief en stond vooraan bij het voeren. Dus we maakte ons geen zorgen, maar zoals de fokker al zei “Het mooie is er wel een beetje af”. Maar uiteindelijk is het toch de natuur die wint, ongeacht of jij als kip denkt dat je extra bijzonder bent om de rui tegen te houden.

Maar ze is wel als een laserprinter zonder toner de rui uitgekomen... ze is veeeeeeel witter dan haar zusje!

https://www.watikvind.nl/kippen/2019/02/25/rui-4/


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten