Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Arjan H.
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2005 19:48
Land:
M/V: V
Locatie: Maarssen

Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor Arjan H. » 04 okt 2005 20:31

Hier kun je lezen en schrijven over je ervaringen met handelaren. Beschrijf kort en duidelijk je ervaringen.

Geen offtopic onderwerpen hier svp

==========================================




Hallo medekippenliefhebbers,

Afgelopen dinsdag heb ik twee Lakenvelders gekocht bij ene Dick Verhoef uit Woerden...:kopmuur: Had 'm nog gescreend m.b.v. Google, maar niets bijzonders gevonden.
Nou, vandaag heb ik er al één in allerijl uit haar lijden moeten verlossen, want ze kreeg helemaal geen adem meer. Ze sprong en viel steeds, omdat ze uit alle macht met gestrekte hals probeerde naar lucht te happen. Het was afschuwlijk om te zien. Ook kwam er bloed uit haar snavel.

De DA heeft sectie verricht en ontdekt dat er sprake was van een ontsteking van de luchtzak (ze was, net als de andere kippen, wat snotterig) en een bloedende lever (!). Ze was dus bezig te stikken in haar eigen bloed toen ik haar uit haar lijden verloste.
Heb trouwens nu wel een sterkere antibiotica meegekregen dan de Sivotine die ik toediende.

Nu vraag ik me af, is er iets meer te doen aan de praktijken van zo'n handelaar als Dick, behalve hier klagen en in vervolg kritischer zijn met aankopen doen?

Groet Arjan

Gebruikersavatar
Robevis
Berichten: 5651
Lid geworden op: 30 dec 2002 21:20
Land: NL
M/V: M
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Robevis » 04 okt 2005 21:14

Allereerst welkom hier. Jammer dat het zo gelopen is. Of je er wat aan kunt doen, ik weet het niet. Of het aan Dick ligt, ook dat weet ik niet. Zelf persoonlijk weet ik wel dat Dick vaak op marktplaats kippen van velerlei pluimage aanbiedt en bij zo'n iemand zou ik dan al nooit een kip aanschaffen, omdat hij niet een fokker is van een bepaald ras, maar echt een handelaar. Er zullen uiteraard uitzonderingen zijn maar een handelaar heeft in principe maar één doel voor ogen: winst en vaak gaat dit ten koste van de kwaliteit.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Berichtdoor buldog » 04 okt 2005 21:19

Hoi Arjan,

Welkom op dit forum.
En bedankt voor het plaatsen van je reactie.
Vaste bezoekers van dit forum zullen waarschijnlijk bij bekende fokkers of bij elkaar kopen.
Maar het is goed dat jou ervaringen met deze handelaar ook hier genoemd worden.
Waar ik benieuwd naar ben of je contact met Dick hierover hebt gehad en wat zijn reactie was.

Verder sterkte en toch veel plezier met je geweldige hobby.

Grtz Buldog

Gebruikersavatar
brahmatje
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jan 2004 15:46
Land:
M/V: V
Locatie: Putten
Contacteer:

Berichtdoor brahmatje » 04 okt 2005 21:20

Iemand die meer dan 85!! advertenties heeft staan op marktplaats bij de afdeling dieren zal ik zo en zo niet al te snel vertrouwen. Vooral omdat dit gaat om veel verschillende rassen.

Er is helaas weinig aan te doen denk ik, behalve er dan vooral niet meer van te kopen. Ik ken hem persoonlijk niet, dus kan verder ook niet oordelen.

Is iedergeval heel jammer dat het zo heeft gelopen :? heb je hem nog opgebeld om te klagen?

Robert
Berichten: 6102
Lid geworden op: 18 jun 2005 20:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Robert » 04 okt 2005 21:33

......
Laatst gewijzigd door Robert op 09 dec 2006 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arjan H.
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2005 19:48
Land:
M/V: V
Locatie: Maarssen

Berichtdoor Arjan H. » 04 okt 2005 21:51

Ga hem morgen confronteren met de stand van zake. Ben benieuwd naar zijn reactie, maar verwacht er niet veel goeds van. De Barnevelders die ik al had, heb ik trouwens wel bij een fokker gekocht (in Barneveld). Die zijn dan ook in optimale conditie.
Gister las ik pas op dit forum dat Dick een beruchte reputatie heeft...

Ik had trouwens ook eerst bij de advertentie op dit forum gekeken, maar vond daar niet wat ik zocht. Toen dus maar bij Marktplaats gekeken, tegen beter weten in...

En ondanks mijn eigen verantwoordelijkheid bij de aanschaf, vind ik toch dat er een zwarte lijst zou moeten komen van dit soort handelaren (wellicht zijn er ook goede handelaren?)
Laatst gewijzigd door Arjan H. op 04 okt 2005 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brahmatje
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jan 2004 15:46
Land:
M/V: V
Locatie: Putten
Contacteer:

Berichtdoor brahmatje » 04 okt 2005 22:11

ik ben van mening dat het nooit goed is om bij een handelaar te kopen.

Hierbij zeg ik niet dat handelaren het niet goed doen maar ze moeten er toch aan verdienen. Dit doen ze door kippen (en ander pluimvee) te kopen en daarna te verkopen. Hierbij kunnen heel makkelijk ziektes verspreid worden. Bij sommige handelaren is het echt een chaos met heel veel dieren die in kleine hokken gepropt zitten.

De ziektes ontstaan niet altijd bij de handelaar maar soms ook bij particulieren die iets zieks aan de handelaar verkopen, dit kan zich snel verspreiden.

Daar komt bij dat een fokker of liefhebber van een ras meestal betere kwaliteit verkoopt, en er ook van overtuigd is dat zijn kippen gezond zijn.

Ps. Ik heb mijn eerste toom brahma's ook bij een handelaar gekocht, ik vond ze toen heel mooi en ze waren in goede gezondheid. Later nam ik er brahma's van een andere kleurslag bij en toen pas kwam ik er achter dat die van mij absoluut niet raszuiver waren. :? Dit zijn dingen waar een handelaar misschien niks aan kan doen, hij kan waarschijnlijk ook niet zien of een brahma raszuiver is als deze nog maar 12 weken oud is.

Gebruikersavatar
pimpernel
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 apr 2003 15:57
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Woerden

Berichtdoor pimpernel » 04 okt 2005 22:36

Hoi Arjan H. :-D Wel goed van je deze waarschuwing, ik kom ook uit Woerden en ik ken deze handelaar niet. Maar nu ga ik zeker geen kip bij hem kopen.
Ik toets vaak op marktplaats Woerden in zodat ik alleen advertentie's uit woerden krijg. Maar ik ben gewaarschuwd... :neenee:

William_Of_Orange
Berichten: 145
Lid geworden op: 26 sep 2005 19:31
Land:
M/V: V
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor William_Of_Orange » 05 okt 2005 08:35

Hoi Arjan,

Welkom op het forum, jammer van de omstandigheden en dat op dierendag :cry:

Ik heb hetzelfde meegemaakt vorige week maandag, maar dan van Hoogendoorn uit Stolwijk. Mijn jonge Cochin kriel was binnen 4 dagen dood. Ik mocht een andere nemen maar een vlugge kijk in de hokken zag ik eigenlijk dat de meeste beesten er belabberd uitzagen (dat zag er naturrlijk anderes uit toen de man het hok betrad en ze een beetje opjoeg).

Misschien kan een handelaar er weinig aan doen, hij krijgt inderdaad van overal en iedereen kippen binnen die maar bij elkaar worden gezet. Maar ik vind dat hij ook wel kritischer mag kijken als hij iets verkoopt. Bordjes met "tijdelijk uit de verkoop" zouden dan niet verkeerd zijn todat hij de kippen in goede conditie heeft.

Achteraf vind ik het zowieso raar dat hij adviseert om meteen Sivotine te geven zodra je de kip gekocht hebt, dan twijfel je toch zelf ook aan de gezondheid?

Nu ben ik op zoek naar 2 nieuwe Zijdehoen vriendinnetjes voor mijn eenzame Zijdehoentje :cry:

Gebruikersavatar
toontje
Berichten: 161
Lid geworden op: 09 mei 2004 10:18
Land:
M/V: V

Berichtdoor toontje » 05 okt 2005 09:16

ik stel ook dikwijls de kwaliteit bij een handelaar in vraag, gezien ook ik wegens omstandigheden bij een handelaar een aantal kippen heb aangeschaft ( normaal heb ik steeds eigen broedsel)
na enkele dagen eveneens ziekte vastgesteld met alle gevolgen vandien voor de andere gezonde kippen

dus .....


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten