Hollandse krielen of Sabelpootjes??...of nog wat anders ;) ?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 1821
Lid geworden op: 24 okt 2002 23:17
Land:
M/V: V
Locatie: omgeving Arnhem

Berichtdoor Marianne » 23 jul 2007 16:02

Ik heb al jaren lang sabelpootkrielen. Ze zijn mijn favoriete ras, omdat ze van nature al bijna tam zijn. Als je er dan wat tijd en aandacht in stopt, krijg je hele gezellige diertjes. Jonge sabelpootkrielen willen bij schrik nog wel eens wat vliegen, maar mijn volwassen sabelpootjes vliegen eigenlijk niet meer. Ik laat de boel rustig in de tuin los, waar een heg om heen staan en een afzettinkje van 90 cm hoog. Alleen als ik de poort open laat staan, scharrelen ze de steeg in.
Kippen en katten gaat heel goed samen, als je kippen een keer volwassen zijn. Een haantje zal op zijn hennetjes letten en ze roepen voor lekkere hapjes, maar ook waarschuwen tegen onraad.
Inmiddels is mijn Stabijhond zo vaak in zijn neus gepikt door een kip die broeds was, of met kuikens liep, dat hij het veiliger vind er maar omheen te lopen.
Mijn katten idem dito, terwijl een van mijn katten een kruising Noorse Boskat is( groot dus!) die wel Vlaamse Gaaien en Houtduiven vangt!

Wat betreft een haantje: gewoon doen. Buren hebben alleen recht van klagen als er geluidsoverlast bestaat tussen 10 uur ' s avonds en 7 uur ' s ochtends. Nu kraait zo'n krielhaantje niet zo heel erg hard, wel wat scheller als een grote haan.

Als je buren komen klagen kan je allereerst je nachthok lichtdicht maken en een schuif aanbrengen om je nachthok dicht te doen. Als je dan ' s ochtends op een redelijk tijdstip het hok weer openzet, kraait je haantje later en wordt eventueel vroege gekraai gedempt. Vaak is dat al voldoende.
Blijven ze klagen dan kan je een klein lichtdicht hokje met zitstok timmeren, dat je in de schuur of je garage zet. 'Savonds de haan er in, deur dicht en niemand heeft last van je haan. Niet vergeten om 's ochtends weer bij de hennen te zetten. ;) Je haan wordt er heel erg tam van en het is niet veel werk als je er aan gewend bent
Enne..In de winter wordt het zo laat licht dat het niet nodig is!
[/img]

Gebruikersavatar
Seth
Berichten: 1666
Lid geworden op: 02 apr 2007 12:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Houten(utrecht)
Contacteer:

Berichtdoor Seth » 23 jul 2007 16:11

basselierke schreef:pfff , neem gewoon een haantje als je dat wilt , wij hebben ook plots een haantje gekocht , en aan alle 2 de zijden van ons ,zijn buren ,

wat gaan ze doen als je een haantje hebt ? de politie bellen ? :lol: :roll: :alaaf:


dat gingen mijnen idd doen en die kwam ook echt :roll:
alleen ze vonden het onzin en gingen weer weg :-D
zins wanneer heb jij een nieuw haanjte? heb je ook een nieuw hennete?
welk ras en kleur?

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Berichtdoor basselierke » 23 jul 2007 17:56

we hebben geen haantje meer , we hebben lang gezocht naar zijdehoenders en brahma's en zelf iemand gevraagt , die poule de bresse en mechelse koekoeks kweekt , of hij iemand wist ...

een weekje later hebben we beslist mechelse koekoeks te kopen en we belden hem terug om te zeggen dat hij niet verder moest zoeken en hij zei dat de brahma fokker die hij kent ook al geen brahma's meer had , omdat het nu wat later op het seizoen was .... en we hebben 2mechelse koekoek hennetjes gekocht en we hebben ook een koppeltje kwarteltjes meegenomen ( ze werden anders over 2weken geslacht :? )

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Madelief » 23 jul 2007 18:49

Ja, misschien neem ik ook wel een haantje, maar ik vind het ook niet erg om eerst met twee hennetjes te beginnen, en dan kan er later wel een haantje bij, als de buren in hebben gezien dat kippen niet vies zijn, of lawaai maken. Ben een beetje bang dat als ik het direct doe, ze bij het minste of geringste zullen zeggen: JAWEL, ik heb er WEL last van, bla bla bla.

Maargoed, ik heb nog even om erover na te denken. Kan natuurlijk idd kuikens kopen en heel boos worden omdat de "stomme" fokker me een haantje verkocht heeft, terwijl ik toch zo ezegd had dat ik alleen hennetjes wilde!! :evil: :oops:

ben ook niet zo bang dat ze de politie bellen, en ik snap ook wel dat ze niet veel kunnen doen, maar heb toch graag een normale relatie met mn buren, en geen ruzie! En we zitten hier hutje mutje, dus er kan ruzie ontstaan met heeeeel veel buren (heb namelijk ook bovenburen, dat heeft iedereen hier!!).

Maar goed. bedankt Marianne voor jouw ervaring met sabelpootjes, leuk! heb jij trouwens een foto van een patrijskleurig sablepoothennetje?? Ik zag dat je die te koop hebt , en ik val erg op patrijs dus vroeg me af hoe dat eruit ziet bij een sabelpoot. Is me nog niet gelukt patrijs-foto's van ze te vinden, stom he. Natuurlijk maak je mn keuze niet makkelijker, haha, maar dat geeft niet...vind het erg leuk ervaringen van jullie te lezen.

begin me ook hoe langer hoe minder zorgen te maken over de katten.

Oja, over de Sebrights, ik hbe gelezen dat ze niet alleen erg gevoelig zijn voor de ziekte van Marek, maar ook dat ze nogal nerveus zijn en heb ook meerdere verhalen gelezen van dat ze heel erg kunnen schrikken. Maar misschien is dat gewoon toeval. Kippen zijn natuurlijk zowieso vluchtdieren, maar meestal herstellen ze ook wel weer.

mmm...ik ga vast denken over een hanenhokje...ik heb een schuur direct naast waar het hok komen moet...opties te over wellicht!

:-D

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Berichtdoor Kareltje » 23 jul 2007 19:06

als je de mogelijk heb om het nachthok in je schuur te kunnen maken, en dan een opening naar buiuten maken en daaraan dat gedeelte van de schuur een buiten ren te maken ben je ook klaar. en ik neem aan dat je een betonne schuur heb, is ook nog eens makkelijk schoon te maken en ga jaren mee :lol:

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Madelief » 23 jul 2007 19:09

Haha, nee dat kan niet. Ik woon in een huurhuis, en gaten in de muur zullen ze niet op prijs stellen!! Maar ik er kan eventueel wel een hanenhokje in maken.

Mn schuur is ook niet zo heel groot en er staat een hoop spul in!

Wel jammer, want zou een mooie oplossing zijn, vooral omdat ik dan meer ruimte voor de ren zou hebben!

Maargoed, ze gaan het heus wel goed krijgen, mijn kipjes.

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Berichtdoor Kareltje » 23 jul 2007 19:12

en waarom zou je daar geen gat in mogen maken anderen doen het ook voor de afvoer van hun droogtrommel bv althans hier wel en als je ooit ga verhuizen een gipsblok er in plaasten aansmeren en klaar is kees ;)

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Madelief » 23 jul 2007 19:25

mmm..ik ben er niet zeker van...maar is een bakstenen schuurtje. Is op zich wel waar, want ik ga voor de droger inderdaad ook een gat maken!!

Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een uitgang voor de kippen.

Oh en het kan ook eigenlijk helemaal niet. De ventilatie houdt er niet over, en het is van binnen verbonden met de schuur van de bovenbuurman...middels gaas! Dus luchtjes kunnen niet goed weg, en dat wil ik hem toch ook niet aandoen, al is het maar een schuur. Maargoed, is ook veel te vol hoor, zou niet weten waar ik met al de spullen heenmoest.

Nee, beter denk ik om bij mn oorspronkelijk plan te blijven..hok in de tuin, evt. denken over een hanenhokje, maar braaf beginnen, met zo min mogelijk overlast.

(Heh, wat wilde ik dat ik groter woon, maar hier in Utrecht kom je niet gemakkelijk aan een woning..zelfs voor die kleine oude, slechtonderhouden woninkjes als waar ik woon moet je al minstens 8 jaar wachten!!)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Berichtdoor Jeroen » 23 jul 2007 19:56

Madelief schreef:ben ook niet zo bang dat ze de politie bellen, en ik snap ook wel dat ze niet veel kunnen doen, maar heb toch graag een normale relatie met mn buren, en geen ruzie! En we zitten hier hutje mutje, dus er kan ruzie ontstaan met heeeeel veel buren (heb namelijk ook bovenburen, dat heeft iedereen hier!!).

Hangt van de APV van je gemeente af. In sommige gemeenten mag je geen haan houden en zou je dus in overtreding zijn en kan je haan evt. in beslag worden genomen. Zou me dat van een stad als Utrecht zo voor kunnen stellen. Geloof dat in Amersfoort waar ik gewoond heb ook zoiets was. Waar ik nu woon beschouwt men als een plattelandsdorp, een buurman die ooit klaagde over de haan van een andere buur kreeg dat ook als antwoord van de gemeente, maar in de APV staat wel dat de gemeente zich het recht voorbehoud bepaalde gebieden aan te wijzen waar je geen overlast veroorzakende dieren mag hebben, maar ik denk dat dat een standaardtekst van de VNG is.
(APV= algemene plaatselijke verordening, VNG= Vereniging Nederlandse Gemeenten)

Heb het even voor Utrecht opgezocht:

Artikel 41a Hinderlijke dieren
1. Het is verboden één of meer dieren op een voor de omgeving hinderlijke wijze aanwezig te doen zijn.

Is dus niet specifiek, dus zolang er niet geklaagd wordt...

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Madelief » 23 jul 2007 20:19

Oh bedankt Jeroen!

Nou, dan zal het wel meevallen, want ik weet dat er veel geruzie is hier achter over een man met twee jack russels die veel overlast veroorzaken. Hij blijkt ook junk te zijn, dus nu proberen ze hem zijn huis uit te krijgen, maar dat lukt niet. Regelmatig al de politie geweest enzo, en hij heeft de hondjes nog steeds (hij doet ook verder niemand kwaad hoor).

Maargoed, in geval van een haan zal het wel anders zijn denk ik. Zijn hondjes wonen tenslotte binnen.

Maar reden te meer om te proberen de buren te vriend te houden!

Dat haantje dat komt er wel, ik moet gewoon een beetje geduld hebben! Ik ben al heel erg blij als ik eindelijk een hok heb straks! Want dat is ook nog een hele klus tenslotte!

groetjes!
Laatst gewijzigd door Madelief op 30 jul 2007 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten