Kippenren 1 grote modderpoel...

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 1250
Lid geworden op: 06 apr 2005 21:27
Land:
M/V: V
Locatie: diepenbeek

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Thomas » 04 dec 2008 10:52

Wij hebben 3 weken geleden ook een laag gesnipperd hout gelegd omdat de weien 1 en al glad en modder was.En moet zeggen het spul help echt om het droog te houden. :-D Dus het is zeker een aanrader. ;)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Ron » 04 dec 2008 14:42

Zand helpt niet echt. Probleem is dat de kippen de grond aanstampen zodat er water op blijft staan en alles 1 grote modderpoel wordt.

Een grondfrees (lees kleine motorhandploeg) of zoals we hier gedaan hebben houthaksel.

Daar in de buurt zit vast en zeker een Kompost Anlage, daar kan je 1 kubieke meter holzhaksel kopen voor een euro of 16. Tenminste hier kost het 16 euro.

Sindsdien geen modderpoel meer gehad en de kippen vinden het prachtig, ze scharrelen de gehele dag erin. Voordeel dat er namelijk allemaal kleine beestjes tussen gaan zitten.

Een laag van 8-10 cm is voldoende. Eventueel elk jaar beetje bij gooien.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Ing » 04 dec 2008 15:20

Ik heb net even gekeken, maar zie alleen een Jugendhof (whatever that may be) vermeld staan in de wijde omgeving. Geen idee of ik daar kompost zou kunnen krijgen :roll:

Het probleem is hier niet alleen dat de kippen het aanstampen, maar dat we hier op behoorlijke kleigrond zitten en het water dus (ook in de rest van de tuin) niet weg loopt :|
Daarom vraag ik me af of een laag erop (zand of haksel) wel zal helpen, omdat het water vlak daaronder dan alsnog blijft staan, lijkt me.

Ik denk dat ik toch maar eens ga beginnen om wat om te spitten als ik me lichamelijk wat beter voel :frons:

Gebruikersavatar
KittyII
Berichten: 274
Lid geworden op: 28 okt 2007 16:17
Land:
M/V: V
Locatie: maaseik

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor KittyII » 04 dec 2008 15:32

Ik zit met hetzelfde probleem. Na veel gespit en een ontstoken schouder :frons: was ik het zat.
We zijn aan't denken wat het beste is, of die houtsnippers of stoeptegels met een drainagebuis.
Het is een grote plek waar het modderig is, denk dat we toch een hele vrachtwagen houtsnippers nodig zouden hebben.
Hier lopen ook geiten, die zullen zeker van die houtsnippers gaan smullen.
Mij lijkt het beste dat we voor de tegels gaan. Als die dan vies worden, kan ik ze afspuiten richting drainage (dacht ik zo).

Gebruikersavatar
cyriel
Berichten: 1001
Lid geworden op: 05 feb 2008 07:14
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Provincie Groningen

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor cyriel » 04 dec 2008 15:34

Met een grondboor zo diep mogelijk gaten boren en vullen met grind wil wel eens helpen (verticale drainage) en een deel voorzien van ongeveer 10 cm zand geeft ook al een heel behoorlijk resultaat hoor... Het water verkiest het lagere deel en de kippen lopen mooi droog / droger op het zand. Af en toe beetje harken als er droog weer is voorspeld, dan droogt de bovenste laag weer mooi op...

Strooisel wordt vaak zo'n kleffe boel...

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Ing » 04 dec 2008 16:01

Dat harken zou dan wel lastig worden als er weer gras gaat groeien, wat ik toch wel hoop eigenlijk... maar misschien is harken dan ook niet meer zo belangrijk. Dat deed ik tot dit najaar ook niet, alleen af en toe wat poepjes weg halen.

Die vertikale drainage klinkt in eerste instantie wel goed, maar toen realiseerde ik me dat we afgelopen voorjaar een grote greppel net voorbij de ren gegraven hebben (waarbij de graafmachine compleet vast kwam te zitten :roll: ) en ik kan niet zeggen dat het water in de tuin nou echt richting de greppel gaat, het blijft alsnog gewoon op het gras staan :|

Gebruikersavatar
Lidia
Berichten: 555
Lid geworden op: 21 sep 2008 19:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Lidia » 04 dec 2008 19:14

Zand werkt in elk geval niet.
Ik had in de ren zo'n 3 cm, maar na een hele erge dag regen was het zeiknat
en lagen er gewoon plassen op het zand. :(
Ik ga voor de winter houtsnippers proberen, werkt hier in het park ook goed.
Moet wel een dikke laag als het op aarde is, je kan ook alleen een gedeelte doen
rond het nachthok.

huib
Berichten: 291
Lid geworden op: 14 jul 2008 19:33
Land:
M/V: M
Locatie: Breda

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor huib » 05 dec 2008 11:58

Gooi er nog een paar zakken aarde op, dan stroomt het water naar de lagere omgeving en zitten de kippen droog.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Ing » 05 dec 2008 12:58

Het zal dan meer om een paar aanhangers aarde gaan ben ik bang, een paar zakken zie je niet eens liggen :mrgreen:

Ik zit er wel aan te denken om het te proberen, ik hoop alleen dat het iets uit zal maken, aangezien er nu op het hogere gedeelte ook gewoon water blijft staan, het is niet zo dat dat nu naar het lagere gedeelte stroomt..... :puppydogeyes:

Spikkel
Berichten: 1460
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:42
Land:
M/V: V
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Spikkel » 05 dec 2008 18:48

kan je niet een gedeelte overkappen zodat ze in iedergeval daar droog zand hebben?

Hier heb ik de binnenren ong. 20 m2 vanaf het nachthok overdekt. Hieronder staat dan het voer en het water.
Een gedeelte wordt hier dan toch nog nat omdat de regen er van de zijkant inregent. Zelfs vandaag na al die nattigheid hadden ze nog droge plekken om een zandbad te nemen.
In de rest van de ren ligt een enorme berg bladeren van de walnoot en de rode beuk waar ze naar hartelust in kunnen scharrelen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten