Zijdehoen kriel of gewoon?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Herbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2010 17:14
Land:
M/V: M

Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Herbus » 29 mar 2010 23:26

Ik wil drie hennetjes gaan houden. Vanwege de kinderen, de wens om ze los te laten lopen en het karakter van deze kippen heb ik gekozen voor Zijdehoentjes. Klopt het dat de Zijdehoen krieltjes te klein zijn om los te laten lopen (vanwege roofvogels en katten)? De ren van het kippenhok is ca. 2,5-3m2, het nachthok 0,75m2. De tuin is groot genoeg.

Met andere woorden: waar kan ik het beste voor kiezen, Zijdehoen krieltjes of 'gewone' zijdehoentjes.
Alle tips om een goede keuze te maken zijn welkom!

Vast bedankt!

Jos

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor lnge » 29 mar 2010 23:45

Krielzijdehoentjes zijn niet zo klein hoor. Zeker even groot als een krielwyandot en die gaat ook prima met katten.
Een paar huizen hiervandaan heeft iemand krielzijdehoentjes ook gewoon los.
En ik heb hier redelijk veel buizerds en sperwers, maar ik heb ze nog nooit op mijn kippen af zien komen.

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Marti » 30 mar 2010 04:19

Ik sluit me helemaal aan bij Inge ;)

Een extra reden om voor de krieltjes te gaan is je toch wel wat kleine ren; áls ze daar eens een dagje in moeten zitten dan hebben krieltjes het net even minder krap dan hun grotere tantes en nichtjes, en dat is voor de dieren natuurlijk wel zo fijn.

Roofvogels en katten doen over het algemeen niet zo veel met dit formaat kip, alleen met kuikentjes moet je oppassen, zeker als er geen kloek bij is. Hier lopen de kippen ook altijd los - we hebben niet eens een ren - en hoewel volwassen Brahma's veel groter zijn dan Zijdehoenkrieltjes hebben ze hier als kuikentje vanaf pakweg 4 weken vrij en blij rond gelopen zonder last te hebben van rovers.

Alvast héél veel plezier met de dames en vergeet vooral niet om foto's te plaatsen als ze er eenmaal zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Stefaan » 30 mar 2010 05:36

Inge schreef:Krielzijdehoentjes zijn niet zo klein hoor. Zeker even groot als een krielwyandot ...


Inge, ben je niet in de war met de "groothoen"versie van de Zijdehoen? Gelet op het lichaamsgewicht is er wel degelijk een (groot) verschil.

Zo weegt de krielversie van de Wyandotte gemiddeld 1000-1300 gram, de krielversie van de Zijdehoen (waar Jos het over heeft) is beduidend kleiner : amper 500-700 gram (gemiddeld).

Het hangt er natuurlijk van af hoe je het begrip "grootte" definiëert.
Laatst gewijzigd door Stefaan op 30 mar 2010 08:20, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Stefaan » 30 mar 2010 05:43

Herbus schreef:Klopt het dat de Zijdehoen krieltjes te klein zijn om los te laten lopen (vanwege roofvogels en katten)?


Krielen van de Zijdehoen zijn qua lichaamsgewicht enigsins vergelijkbaar met onder andere Chabo's of Ukkelse Baardkrielen. Behoorlijk kleine beestjes dus.

Deze laatste hebben hier altijd een vrije uitloop genoten. Met "hier" bedoel ik een landelijke streek, goed voorzien van roofvogels (voornamelijk eksters en sperwers). Mijn inziens is het dus wel degelijk mogelijk. Nooit problemen gehad (wel zijn er al kuikens gepakt geweest).

Zelf ben ik doende een gedeelte van de tuin om te vormen tot een ren voor Zijdehoenkrielen. Deze ren is niet van boven afgesloten. Hoogte van de omheining is 100 cm.

Met katten heb ik geen ervaring. Hier is namelijk in de wijde omtrek geen kat te bespeuren. Idem dito wat vossen betreft (hout vasthouden!).

Gebruikersavatar
Lidia
Berichten: 555
Lid geworden op: 21 sep 2008 19:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Lidia » 30 mar 2010 08:02

Problemen met katten had ik nooit, tot vorig jaar. Toen een poos last gehad van 1 kat
en mochten de kippen alleen los als iemand of hond in de tuin was,
maar na een maand was dat probleem ook over.

Wat roofvogels betreft, woon ik aan de rand bij een gebied met sperwers, buizerds
en nog een paar gevaarlijke kippenvogels. Deze winter geregeld een vogel boven de tuin zien
cirkelen, maar voldoende struiken staan waar ze onder kunnen zitten.
Dat is dus ook waar je op moet letten als je de kippen los wilt laten, zorg voor voldoende struiken.

Het risico dat je er een verliest aan kat of ander gedierte is altijd aanwezig
en zeker niet leuk, maar als je van te voren probeert om de kansen voor de kip
zo groot mogelijk te maken, dan is vrij loslopen fijnen dan vast in een ren,
je kan bij de kriel versie er ook voor kiezen alleen los te laten als jullie thuis zijn,
of soms een uurtje en als alles goed gaat durf je misschien op de duur ook langer.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor brenda17 » 30 mar 2010 11:14

Volgens mij zit er ook niet zoveel verschil tussen zijdehoen krielen en gewone krielen..

Gebruikersavatar
Lidia
Berichten: 555
Lid geworden op: 21 sep 2008 19:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Lidia » 30 mar 2010 12:19

brenda17 schreef:Volgens mij zit er ook niet zoveel verschil tussen zijdehoen krielen en gewone krielen..

Een zijdehoen kriel weegt ca 700 gr, een gewone kriel vanaf ca 1000 gr.
Een gewone zijdehoen weegt ca. 1800 gr, een gewoon ras vanaf ca. 3000 gr.
Dan praat ik over hennen.

Ik denk dat een gewone zijdehoen maar iets groter is dan een brama kriel,
maar om gewone zijdehoen de hele dag op te sluiten in een hok, daar zijn ze net te groot voor
of het hok net te klein.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor brenda17 » 30 mar 2010 12:51

Hm. Dan heb ik volgens mij ook krielen... want de mijne zijn ook niet zo groot. :P
Maar ik heb ze ook gewoon buiten lopen en hier zitten vossen en roofvogels zat. Maar een haan die waarschuwt de hennen als er iets groots overvliegt.

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Stefaan » 30 mar 2010 19:45

brenda17 schreef:Volgens mij zit er ook niet zoveel verschil tussen zijdehoen krielen en gewone krielen..


Tja, het hangt er maar vanaf wat je verstaat onder een "gewone" kriel. Zo beschouw ik bijvoorbeeld een Javakriel ook als een "gewone" kriel. Idem dito wat betreft een Brahmakriel. En toch is er een levensgroot verschil...


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten