Zijdehoen kriel of gewoon?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor lnge » 31 mar 2010 08:51

Bij mijn buurvrouw lopen wyandottekrielen en zijdehoenkrielen bij elkaar, en die verschillen niet in grootte.
En ze wegen zeker geen 1800 gram, ik schat idd zo'n 700 gram.
Ik heb ook wyandottekrielen en mijn hennetjes halen echt geen kilo, en ze zijn zeker niet mager!
Een zijdehoen kan misschien wel iets minder wegen, maar toont wel even groot door de pluizige veren.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Frank- » 31 mar 2010 16:20

Inge schreef:Ik heb ook wyandottekrielen en mijn hennetjes halen echt geen kilo, en ze zijn zeker niet mager!
Een zijdehoen kan misschien wel iets minder wegen, maar toont wel even groot door de pluizige veren.


Hier ook eentje die de 1 kilo echt niet haalt. Heb er ook een bij van minimaal 1500 gr. Er zit gewoon veel verschil tussen.

Gebruikersavatar
Debbykeith
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 aug 2013 18:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Debbykeith » 11 sep 2013 20:13

Mijn 6 maanden oude zijdehoenders wegen rond de 900 gram.... heb ik dan ook krieltjes?

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor lalala » 11 sep 2013 20:27

wellicht wel Debby, mijn hen weegt ook 900 gram, maar ze is wel al 1.5 jaar oud ;) mijn zijdehoenkrielen en cochin krielen lopen gewoon los in de tuin. maar enkel als ik er bij ben vanwege het zwembad... Maar de haan beschermt ze altijd met zijn leven. Leuk dat je voor zijdehoentjes gaat! Worden wel heel veel broeds :gutgut: Maar voor de rest zijn het fantastische kipjes! :duimop:

Gebruikersavatar
Debbykeith
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 aug 2013 18:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Debbykeith » 11 sep 2013 21:00

Zijn dit Kriel of gewone zijdehoenders ?

Kippen 6 tot 7 maanden oud.
Afbeelding
Afbeelding
Velvet 650 gram

Afbeelding
Gingin 720 gram

Afbeelding
Scarlet 730 gram

Afbeelding
Pearl is 900 gram.

Geen idee hoeveel gewicht ze nog aan moeten zetten tot ze een jaar zijn.
Wanneer zijn zijdehoenders over het algemeen uitgegroeid?

Marije
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mar 2013 21:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Marije » 12 sep 2013 00:46

Die laatste op de foto's lijken me krielen. Mooie kleurtjes trouwens!
Mijn hennen zijn namelijk beduidend groter, ik wilde ook graag de 'grote' zijdehoen ivm onze katten, en volgroeide dieren.

Mijn nachthok met ren is ook klein, net als die van de topic starter. Groot kan ik het tenminste niet noemen. Voor 3 zijdehoenders wel geschikt, maar niet om de hele dag in te verblijven!
Ze lopen los in een gedeelte van de tuin, en kunnen zelf de ren of het nachthok in als ze willen. In het begin zaten ze alle drie op stok, ik had ze dat geleerd, maar ik vond hiervoor de ruimte te klein en heb de stok eruit gezaagd. De zijdehoender is immers gewoon van oorsprong om samen op een kluitje op de grond te slapen. Dit gaat prima, er passen er ook wel 4 in. Maar de ren vind ik te klein. Als het regent schuilen ze wel eens in de ren, maar dan gaan ze ook pikken. Daarom maken we dit weekend een groot stuk overdekt van de tuin zodat ze meer ruimte hebben bij regen ed.

Ik weet niet of de topic starter een stok in het nachthok heeft? Die er mooi uithalen hoor. Past veel meer bij het natuurlijk gedrag van de zijdehoen. Die poepjes schep ik er elke morgen even uit, en dan blijft het goed schoon.
Zelf vond ik de kriel te klein. Iele beestjes, het lijkt heel wat door de vacht die ze hebben, maar wij hebben 3 katten en ik wilde zeker weten dat ze ze niet zouden bespringen.
Nu plaagt de kater ze wel eens, maar hij jaagt niet op ze. Bij de krielvariant had ik het niet aangedurft.

De zijdehoen is sowieso niet een grote kip. De 'grote' variant zou te vergelijken zijn met de krielkip van een ander ras.

Misschien nog iets om in je overweging mee te nemen, en of je veel katten ed in de buurt hebt. Ik denk maar zo: hoe groter, hoe veiliger.

Ze worden wel verrekte snel broeds ja. Onze zwarte zijdehoender is net 3 weken aan de leg en is nu al broeds, ongelooflijk! En in geen velden of wegen een ei te bekennen, ze wordt gewoon van de een op andere dag broeds. Maar daar is wat aan te doen.

Verder vind ik ze persoonlijk geweldig, rustig en kalm, en redelijk tam. Ik denk dat ze nog wel tammer kunnen worden. Ze tokken en pokken wat, en af en toe is er eentje bij die echt lawaai maakt, maar dat is zelden. Wel erg leuk! Lieve kipjes. En het is geen legras, maar wij hebben van de dames die leggen elke dag een ei! Als ze niet broeds zijn... :gutgut:

SUcces met de keuze! En veel plezier als het zover is. En laat ze dus lekker loslopen.

Gebruikersavatar
Debbykeith
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 aug 2013 18:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Debbykeith » 12 sep 2013 10:09

Zou je misschien een foto willen maken van je zijdehoenders Marije? :) Nu ben ik benieuwd :duimop:

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor lalala » 12 sep 2013 17:39

Debby, dat zijn hele mooie krieltjes! :duimop:

Marije
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mar 2013 21:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Marije » 13 sep 2013 00:57

Hoi debby, zie fotoforum topic: zijdehoenders en harig spul. :-)

Gebruikersavatar
Debbykeith
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 aug 2013 18:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoen kriel of gewoon?

Berichtdoor Debbykeith » 13 sep 2013 17:00

ik zal het eens opzoeken!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten