Haan tam krijgen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
dieter C
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 apr 2011 21:09
Land: belgie
M/V: M

Haan tam krijgen

Berichtdoor dieter C » 08 aug 2011 23:26

Beste,

we hebben nu reeds 4 maanden kippen waarvan er 1 duidelijk een haan is. in het begin konden we de hennen inclusief de haan aaien en vast nemen. maar nu beginnen ze precies van ons te vervreemden. Nu ben ik bang dat de haan zich dominant gaat gedragen wanneer we het park zullen ingaan en eventueel aanvallen. voor mij geen probleem maar voor mijn kinderen ben ik toch wat bevreesd. want ik weet nu ook niet hoe gevaarlijk een haan zich kan gedragen. is er nog een oplossing om zo'n dier tam te krijgen.

groetjes

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Haan tam krijgen

Berichtdoor Jan Sch » 08 aug 2011 23:33

Kippen moet je als kippen behandelen. Kan me best voorstellen dat ze niet van gediend zijn om geaaid te worden. Draai de rollen maar eens om; wat zou je zeggen als de haan jou zou aaien ? Waarom zou de haan aanvallen ?

SammieHoen
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 mei 2010 16:56
Land: nederland
M/V: V

Re: Haan tam krijgen

Berichtdoor SammieHoen » 09 aug 2011 07:35

Veel tegen ze praten, lekkere dingen geven en laten zien dat jij de grootste haan bent ;-) hihi! succes

ons haantje is goed tam en echt een schat van een beest!

Gebruikersavatar
muts
Berichten: 734
Lid geworden op: 13 mar 2008 20:12
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Haan tam krijgen

Berichtdoor muts » 09 aug 2011 11:27

Hangt deels van het karakter af ook denk ik. Onze kippen zijn niet echt aaibaar maar ze komen wel dichtbij, niemand valt aan of pikt. En ons haantje kan ik oppakken als hij net op stok zit. Dan laat ie het toe en mag ik hem eens aaien. Aardig mannetje is het

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan tam krijgen

Berichtdoor itam » 09 aug 2011 20:41

Ik weet ook niet hoe gevaarlijk een haan zich kan gedragen. Zowel met de Kriel Cochin als met de Grote Cochin hanen heb ik nog nooit problemen gehad.
Ik hoop niet dat u ervan uit gaat dat een haan bij voorbaat gevaarlijk word? Dat zou jammer zijn, misschien een vooroordeel tegenover hanen?
Laat ze lekker hun kippen dingen doen in hun park. Als een goede haan waakt over zijn dames (misschien later met kuikens), kan het natuurlijk voorkomen dat hij laat merken dat hij er niet van bedient is dat bv. u of uw kinderen in zijn aanwezigheid de hennen/kuikens als knuffel konijntjes beschouwen :gutgut: .
Hoe aanhalig/tam een haan is hangt volgens mij (zoals @muts al zegt) van zijn karakter af en van het soort kip.

Gebruikersavatar
Marijke84
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 jun 2011 20:04
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nieuw-Lekkerland, Zuid-Holland

Re: Haan tam krijgen

Berichtdoor Marijke84 » 09 aug 2011 21:05

Mijn haan kakel is juist de liefste en knuffeligste van het stel! dus inderdaad vertrouwen winnen en geduld hebben, lijkt mij de beste oplossing

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Haan tam krijgen

Berichtdoor Jan Bollen » 09 aug 2011 21:08

Als ze 4 maanden zijn dan hebben ze veel stoppels van de nieuwe veren en dan willen ze even met rust gelaten worden. Gewoon doen wat je eerst deed maar niet vastpakken of aaien. Als de veren volgroeid zijn dan komen ze dikwijls uit hun eigen weer naar je toe.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten