Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
wesharechicken
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 jul 2012 10:12
Land: Nederland
M/V: M

Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor wesharechicken » 31 jul 2012 10:30

Hi

Mensen die Kippen houden of op het punt staan dat te doen wil ik graag ontmoeten (liefst noordholland).

Mijn buurvrouw en ik gaan kippen nemen. Om de buurt een beetje op te vrolijken en voor onze eigen eieren natuurlijk. We wonen 4hoog in de stad en hebben enorm dak. Ik ben opzoek naar mensen die ook met dat idee rond lopen en zou graag met ze van gedachten wisselen op mijn facebookgroup (wesharechicken group).

wie laat van zich horen?
je kunt ook hier reageren

ok groet
Marvin

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor kippenloverken » 31 jul 2012 11:50

ik heb geen appartement ,maar ik heb hier wel al eens een topic van zien voorbij komen .
en als je kippen voor de eitjes wilt best geen zijdehoenders ,veels te veel broeds .

Gebruikersavatar
YS.sebright
Berichten: 493
Lid geworden op: 22 jul 2012 19:47
Land: belgie
M/V: M
Locatie: werkt by kta horteco vilvoorde.

Re: Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor YS.sebright » 31 jul 2012 11:52

Nou wat een goed idee !

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor viefpief » 31 jul 2012 11:55

Ik heb er nog nooit van gehoord, en ik vind het wel verrassend, maar zolang je een grasmatje en een zandbakje voor ze hebt is het nog helemaal niet zo'n gek idee. Een paar leuke grote planten in potten oid, wel een beetje een tuin nabootsen. (of heb je zo'n groen dak? :gossip:)
Ik denk dat de kippen het zelfs wel leuk zullen vinden als ze ver kunnen kijken op zo'n hoogte. Mijn kippen klimmen altijd overal op om de omgeving beter te zien. Als je er een haantje bij neemt zal zijn gekraai ook lekker ver kunnen galmen :gulzig:
Ga je het hele dak afzetten met een schutting oid? Of wil je gewoon een nachthok met een ren neerzetten? Gelukkig vliegen zijdehoenders niet hoog dus ze zullen niet zo snel van het dak vallen :gutgut:
Waar ik dan nog aan denk is, hoe erg in de stad zit je? Want ik kan me voorstellen dat je op het dak bijv. eerder last hebt van alle uitlaatgassen dan in de tuin. Is natuurlijk ook niet lekker voor je kippen.

wesharechicken
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 jul 2012 10:12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor wesharechicken » 31 jul 2012 12:18

kippenloverken schreef:ik heb geen appartement ,maar ik heb hier wel al eens een topic van zien voorbij komen .
en als je kippen voor de eitjes wilt best geen zijdehoenders ,veels te veel broeds .


hi, Ken, dank voor je reactie.
weet je nog wel topic dat was of wat er in de titel zou hebben kunnen staan?

zijdehoenders zijn te broeds zeg je? Dat wil zeggen dat ze niet zo vaak leggen maar liever op een ei gaan zitten?
Wat is een goed ei-kippetje dan (staat vast al ergens, dus je mag me ook doorverwijzen hoor)?


groet Marvin

wesharechicken
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 jul 2012 10:12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor wesharechicken » 31 jul 2012 12:21

yarnedekip123 schreef:Nou wat een goed idee !


dank je. Ik ben benieuwd wat je er goed aan vind, zou je dat willen toelichten?
en mag ik je uitnodigen er ook wat over te zeggen op mijn facebookgroup, ik probeer mensen bijelkaar te brengen die het leuk vinden of zelf zouden willen doen in de stad. mijn groepje op facebook heet wesharechicken (er zijn er twee een page en een group, liefst join je de groep en praat je mee)


groet
marvin

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor karuna » 31 jul 2012 12:41

Vraag Nel maar die houdt haar kippen al jaren op een dakterras. Zij kan je voldoende tips geven wat wel en wat niet doen met kippen boven de grond.

edith
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 jun 2011 00:26
Land: Nederlands
M/V: V

Re: Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor edith » 31 jul 2012 12:50

Barnevelders leggen goed en ze vliegen niet. Daarbij zijn ze makkelijk tam te maken. En worden nauwelijks broeds. Succes met je daktuin. Hou in ieder geval rekening met de zon. Dus heel veel hoge planten of een boompje? Je kan ook een soort open schuurtje maken waar ze kunnen schuilen voor de regen en de zon.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor nel » 31 jul 2012 13:00

Ja, onze kippen wonen al zo'n jaar of 6 op een groot plat dak. ( 1e verdieping van een bedrijfspand )
Niet te vergelijken met een dak op 4 hoog denk ik.

Ik weet niet hoe de ondergrond van jouw dak is?
Wij moesten een zwevende vloer maken om de dakbedekking niet te beschadigen en lekkage in het pand beneden te voorkomen.

De kippentuin is ca 12 x 3,5 meter.

Er staan struiken en planten in potten en op bepaalde plekken ligt een laag aarde. De rest is gewoon de houten vloer. Er staan van die witte curverbakken vol aarde om zandbadjes te nemen en uiteraard een nachthok.
Op dit moment is de kippentuin aan renovatie toe, want de tand des tijds en het weer hebben toch wel hun sporen achtergelaten.

Het is te doen, maar een hoop werk / onderhoud.
Nu woonden hier wel veel kippen hoor, ik neem aan dat jullie er maar een paar nemen?

Nadelen : Alles wat je voor de kippen nodig hebt moet naar 4 hoog en alles aan vuil etc. moet naar beneden.
Hou rekening met extreme warmte zo hoog en met regen. Dus een stuk overdekken is practisch.
Vocht trekt niet in de grond, dus ook de aarde wordt door en door nat zonder overdekking.

Hier een paar hoekjes van de kippentuin :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
dragonfly
Berichten: 163
Lid geworden op: 11 jan 2012 12:07
Land: NL
M/V: M

Re: Kippen (zijdehoen) houden op je dak (4 hoog in de stad)

Berichtdoor dragonfly » 31 jul 2012 14:20

Kijk ook eens naar Australorps. Vriendelijke beestjes die zeer goed leggen. Zijn ook goed tam te maken, maar bovenal gewoon heel erg mooi met hun kevergroende glans op de zwarte veren (ze zijn er ook in de 'smaken' wit en blauw gezoomd als je er een lappendeken van wilt maken). Ze zijn ook in de kriel variant wat voor een daktuin denk ik wel handig is.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast