Kent iemand deze fokker?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor lnge » 28 jul 2012 01:22

Natuurlijk is dat met de meeste rassen zo! Maar over de serama mag geloof ik geen verkeerd woord gezegd worden.

Jpderuijter
Account gedeactiveerd
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2012 17:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor Jpderuijter » 28 jul 2012 08:28

Waar is de tijd dat een kip nog gewoon kip mocht zijn en er niet verwacht werd dat het een schoothondje moest wezen......... :? Als ik lees dat er mensen met kippen op hun schouder door het huis lopen dan krijg ik toch echt een soort van :gutgut: En als ik dan zie dat ze geslacht worden omdat ze toevallig kip zijn, dan helemaal :( Ook erg vreemd is het als er dan gezegd wordt dat kriel kipjes als ze niet voldoen aan de eis van de fokker gewoon verkocht worden om krielkip te zijn.... :? Zouden er nog meer mensen zijn die hier een raar gevoel bij krijgen... :?:

sjoerd jan
Berichten: 2237
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor sjoerd jan » 28 jul 2012 08:56

Inge schreef:
Haantjes die niet voldoen aan het karakter van een Serama worden geslacht. Maar hennetjes die niet voldoen aan een Serama verkoop ik gewoon als krielkippetje.

En daar zit het m in. Door selectie hou je alleen Serama's over die lief en tam zijn. Onder Serama's zullen dus ook heel veel dieren zijn die daar niet aan voldoen (net zoals bij veel andere rassen). Nmi is het ook onzin om een gezond dier daarvoor af te maken, maar een Serama moet nu eenmaal voldoen aan het ideaalbeeld troetelkipje :roll: De 'foute' exemplaren die dus de mazzel hebben dat ze mogen blijven leven halen zo het imago van dit schattige kipje omlaag.
Ik vind dat niet eerlijk. Wanneer je vertelt dat je toevallig zulke kipjes hebt (RH en Brenda) dan kraak je niet het ras af, maar dan geef je de informatie dat lang niet alle serama's zo leuk zijn. Dat is gewoon realiteit!

Wat een onzin!
Dagelijks worden (ook door forumleden hier!) rasdieren geslacht die niet goed zijn. En alleen omdat Serama's om het karakter geslacht worden (en de andere om uiterlijk?) is het een probleem?

Gebruikersavatar
JoRoKy
Gebanned
Berichten: 1120
Lid geworden op: 29 sep 2011 14:10
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor JoRoKy » 28 jul 2012 11:09

Jpderuijter schreef:Waar is de tijd dat een kip nog gewoon kip mocht zijn en er niet verwacht werd dat het een schoothondje moest wezen......... :? Als ik lees dat er mensen met kippen op hun schouder door het huis lopen dan krijg ik toch echt een soort van :gutgut:


Aangezien ik me aangevallen voel door deze opmerking vind ik dat ik hierop moet reageren.
Naast de respectloze opmerking naar mij en andere forumleden toe zal ik uitleggen waarom ik met kippen op mijn schouder loop:
2 weken geleden is 1 van onze Chabo's doodgebleven op het nest, met een kuiken onder haar vleugel die vorige avond uit het ei gekomen was. Aangezien ik een nieuwe kip erbij wilde, en al langere tijd graag Serama's wilde, besloot ik om 2 Serama's aan te schaffen. Gewoon omdat ik dat leuke kipjes vind, maar ook, en dat vergeten mensen met 25ha tuin nog wel eens, er ook mensen zijn met een kleine achtertuin maar toch graag kippen willen. Dan kan je moeilijk een brahma toom gaan houden lijkt me.
Bij de fokker bewust gekozen voor jonge dieren (4 weken) omdat ze makkelijk tam worden, wat ook leuk is voor mijn zoontje. En zelf vind ik dat ook leuk. De eieren van een kip boeien mij niet zo. Fokken ook niet. Het is puur voor de fun.
Aangezien ik een chabo haan had lopen, durfde ik de kleintjes er nog niet bij te zetten. Dus op marktplaats snel een konijnenhok gekocht zodat ze een aantal weken in huis konden om daarna, als ze wat groter zijn, bij de Chabo's te kunnen.
Logischerwijs besteed je dan heel veel aandacht aan ze en komen ze ook makkelijk bij je zitten. Tot nu zie ik nog steeds het probleem niet. Er zitten ook mensen met honden en katten, konijnen, cavia's, slangen, weet ik veel wat op schoot. Dus waarom geen kip? Het is niet het jaar 1500 meer waar kippen er alleen waren voor de eieren en de slacht. Daarvan is denk ik de serama het grootste bewijs, als huiskipje zijnde. Los nog van het feit dat de meeste fokkers niet eens binding met hun beesten hebben maar ze alleen hebben voor een zilveren beker op de kast. Maar goed ik dwaal af.
Aangezien ze dus makkelijk op schoot komen zitten, kruipen ze wat later op de avond omhoog. Naar mijn schouder om precies te zijn. Wie ben ik om 2 kuikens van 5-6 weken van mijn schouder af te slaan? En ja, als ik dan wat te drinken wil pakken, blijven ze op mijn schouder zitten. En loop ik dus door de kamer.
Dit gaat vanzelf weer over als ouder zijn en s nachts gewoon het nachthok ingaan. Want ik houd ze niet in de huiskamer. Voor de duidelijkheid.
Dus voordat je je oogkleppen op doet en met een mening komt, vraag eerst eens waarom ik dat doe. En schilder me niet af als 1 of andere Man Bijt Hond freak.....
Laatst gewijzigd door JoRoKy op 28 jul 2012 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor lnge » 28 jul 2012 11:23

sjoerd jan schreef:Wat een onzin!
Dagelijks worden (ook door forumleden hier!) rasdieren geslacht die niet goed zijn. En alleen omdat Serama's om het karakter geslacht worden (en de andere om uiterlijk?) is het een probleem?

Jij begrijpt mij verkeerd.
Het gaat niet om dat slachten, het gaat er om dat je een vertekend beeld krijgt van een karakter door gewoon simpel dieren met een 'slecht' karakter er uit te halen. Ik bedoel dus dat het niet eerlijk is omdat men op die manier denkt dat er alleen hele lieve zijn. En dat is logisch, als de fokker nooit 'foute' verkoopt.

Ook erg vreemd is het als er dan gezegd wordt dat kriel kipjes als ze niet voldoen aan de eis van de fokker gewoon verkocht worden om krielkip te zijn....

Komt op hetzelfde neer wat ik bedoel, slachten of verkopen als rasloos. Alleen dat snoezige kipje (die ook nog eens perfect moet zijn) mag Serama genoemd worden. Die pikkende noemen we gewoon kruising :?

Gebruikersavatar
Cochinjan
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:58
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor Cochinjan » 28 jul 2012 12:43

Wordt een serama dan ook gekeurd op karakter bij een tentoonstelling?
Bv: een perfecte serama in alle opzichten maar met een 'slecht' karakter kan dan geen U krijgen?
of kan deze dan wel een U krijgen, maar mag het enkel als krielkipje verkocht worden?

Groetjes Jan

sjoerd jan
Berichten: 2237
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor sjoerd jan » 28 jul 2012 12:48

Cochinjan schreef:Wordt een serama dan ook gekeurd op karakter bij een tentoonstelling?
Bv: een perfecte serama in alle opzichten maar met een 'slecht' karakter kan dan geen U krijgen?
of kan deze dan wel een U krijgen, maar mag het enkel als krielkipje verkocht worden?

Groetjes Jan

Jazeker, er wordt er op karakter gekeurd. Dat is 25% van de beoordeling, het weegt dus erg zwaar.

Gebruikersavatar
Cochinjan
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:58
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor Cochinjan » 28 jul 2012 13:29

Wordt dit bij nog rassen gedaan? Of is dit vooral bij de Serama?

sjoerd jan
Berichten: 2237
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor sjoerd jan » 28 jul 2012 13:32

Voor zover ik weet alleen de Serama.

Geert R
Berichten: 515
Lid geworden op: 17 mar 2011 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor Geert R » 28 jul 2012 23:10

sjoerd jan schreef:Wat een onzin!
Dagelijks worden (ook door forumleden hier!) rasdieren geslacht die niet goed zijn. En alleen omdat Serama's om het karakter geslacht worden (en de andere om uiterlijk?) is het een probleem?

Volgens mij is juist het probleem dat er te weinig geslacht worden . Als je een ongewenste eigenschap wilt uit krijgen moet je ze er uitselecteren . Als je deze verkoopt als rasloos voor karakter uiterlijk zijn het serama's en deze persoon wilt wat drinkgeld verdienen 5 euro aankoop 25 verkoop als raszuivere serama's ? Mogelijk word er bij deze uitgeselecteerde kip terug gekweekt. Of een beginnende liefhebber teleurgesteld.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast