Kent iemand deze fokker?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
JoRoKy
Gebanned
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kent iemand deze fokker?

Berichtdoor JoRoKy » 27 jul 2012 21:49

Door mensen zoals jij worden mensen afgeschrikt om voor een Serama te gaan, terwijl je waarschijnlijk zelf iets fout hebt gedaan. Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve ervaringen, heb nu 2 hennen en 1 haan (jawel! Vanavond een haan gehaald), en ze zijn allemaal handtam. Zonder problemen.
En de reactie "lees je het niet" is hier niet op zijn plaats, in MIJN topic, waarin ik vraag of iemand de fokker kent. Dan open je maar een anti serama topic als je dat zonodig kwijt wilt.

Voor mensen die wél geïnteresseerd zijn: ik heb dus vanavond een haantje gehaald bij Ronald Ouwehand in Valkenburg ZH. Bleek een vriend te zijn van Rob Termeulen uit Roelofarendsveen (waar ik toevalligerwijs mijn hennen vandaan heb). Ook deze man is zeer begaan met zijn kippen, heeft een prachtige ruimte in zijn tuin met schone kooien en gezond uitziende vogels. Dus niet alle marktplaats verkopers zijn dubieus. Ik kan het beamen.

Ron
Land: Duitsland
Contacteer:

Berichtdoor Ron » 27 jul 2012 22:09

Damn, dat is het natuurlijk. Ik heb de Serama's zelf zo wild gemaakt.
Ik heb ze als kip gezien natuurlijk en gewoon in de tuin lopen.
Had ik misschien toch elke avond met de Serama's op schoot moeten zitten.

Blij dat ik er nu eindelijk achter ben waarom ik zulke Serama's heb.

Ik zeg, gewoon een stel van die beesten kopen en klaar.
Van nature zijn ze echt allemaal zo tam als de pest.
Behalve hier natuurlijk.

sjoerd jan

Berichtdoor sjoerd jan » 27 jul 2012 22:50

RH schreef:Damn, dat is het natuurlijk. Ik heb de Serama's zelf zo wild gemaakt.

Behalve hier natuurlijk.

RH, jij hebt Wyandotte krielen. Daar zitten jongen tussen die niet goed zijn. Geen goede staart, vleugeldracht, poten, kam, bouw of wat dan ook. Waarom zou het karakter niet zo vererven?

Het is jammer dat de fokker je zulke dieren verkocht heeft, maar om nou om 2 dieren een heel ras af te kraken...

brenda17
Land: Limburg
M/V: V

Berichtdoor brenda17 » 27 jul 2012 23:21

Heb ook een akelig krengetje tussen de kuikens zitten op dit moment.
Maar het is een hennetje, dus ik verkoop haar voor een goedkoop prijsje aan iemand die er zeker niet mee gaat fokken. Want het karakter is verre weg van een serama.

JoRoKy
Gebanned

Berichtdoor JoRoKy » 27 jul 2012 23:35

Brenda, dat is dan ook eigenlijk niet zo netjes toch? Tenzij dat persoon het weet als die m koopt. Maar als je nix van Serama's af weet en je koopt dan zo'n hen, ben je meteen genezen. Zoals Serama liefhebber RH hier.

Ron
Land: Duitsland
Contacteer:

Berichtdoor Ron » 27 jul 2012 23:36

sjoerd jan schreef:
RH schreef:Damn, dat is het natuurlijk. Ik heb de Serama's zelf zo wild gemaakt.

Behalve hier natuurlijk.

RH, jij hebt Wyandotte krielen. Daar zitten jongen tussen die niet goed zijn. Geen goede staart, vleugeldracht, poten, kam, bouw of wat dan ook. Waarom zou het karakter niet zo vererven?

Het is jammer dat de fokker je zulke dieren verkocht heeft, maar om nou om 2 dieren een heel ras af te kraken...

Ik zeur het gehele ras niet af ik zeg alleen dat ze niet allemaal van nature tam zijn.
Niets meer en niet minder.
Maar er is wel rekening mee te houden dat er mensen zijn die deze ook als serama's verkopen.

brenda17

Berichtdoor brenda17 » 27 jul 2012 23:40

Ik zeg het er wel bij hoor :-)

Haantjes die niet voldoen aan het karakter van een Serama worden geslacht. Maar hennetjes die niet voldoen aan een Serama verkoop ik gewoon als krielkippetje.
Vind het namelijk zonde om gezonde hennetjes te slachten alleen om het karakter of het type niet goed is. Die gaan dus gewoon weg als krielkip.

JoRoKy
Gebanned

Berichtdoor JoRoKy » 27 jul 2012 23:51

brenda17 schreef:Ik zeg het er wel bij hoor :-)

Haantjes die niet voldoen aan het karakter van een Serama worden geslacht. Maar hennetjes die niet voldoen aan een Serama verkoop ik gewoon als krielkippetje.
Vind het namelijk zonde om gezonde hennetjes te slachten alleen om het karakter of het type niet goed is. Die gaan dus gewoon weg als krielkip.

Ah ok. Got it.
Slachten.... Dat is dus dé reden waarom ik nooit fokker zou willen zijn. Gewoon gezonde beestjes doodmaken omdat ze niet volgens een regel voldoen. nee nix voor mij. :|

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 28 jul 2012 00:18

En daar zit het m in. Door selectie hou je alleen Serama's over die lief en tam zijn. Onder Serama's zullen dus ook heel veel dieren zijn die daar niet aan voldoen (net zoals bij veel andere rassen). Nmi is het ook onzin om een gezond dier daarvoor af te maken, maar een Serama moet nu eenmaal voldoen aan het ideaalbeeld troetelkipje :roll: De 'foute' exemplaren die dus de mazzel hebben dat ze mogen blijven leven halen zo het imago van dit schattige kipje omlaag.
Ik vind dat niet eerlijk. Wanneer je vertelt dat je toevallig zulke kipjes hebt (RH en Brenda) dan kraak je niet het ras af, maar dan geef je de informatie dat lang niet alle serama's zo leuk zijn. Dat is gewoon realiteit!

brenda17

Berichtdoor brenda17 » 28 jul 2012 00:26

Denk dat dat met de meeste rassen zo is...
Brahma's worden omschreven als lieve, rustige dieren. Nou.. ik ken mensen met een Brahma haan die er doodsbang van zijn. Dus dat klopt ook niet altijd...

Terug naar “Kippen Algemeen”