Fokkersboek vivfn

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Fokkersboek vivfn

Berichtdoor Ruben » 01 feb 2013 13:30

Zag het ook helemaal niet als een belediging hoor :-)
Integendeel, van alle opmerkingen kan je leren, vandaar dat ik ook vraag wat je dan liever zou hebben.

Nu, in het begin van het jaar is eigenlijk niet logischer. De fokkerskaartaanvragen moeten in het begin van het jaar ingediend. Tegen dat dan alles opgestuurd, verwerkt, gezet, gedrukt is, ben je snel twee-drie maand verder, vooral omdat er verschillende medewerkers zijn die elk ook nog andere taken hebben binnen de organisatie (en daarbuiten). Vandaar dus later op het jaar (staat meer uitgebreid op de FAQ op www.vivfn.be ;) ).

In het begin van het jaar zou willen zeggen dat de data verzameld moet worden in september/oktober, maar dan denken veel fokkers daar niet aan (idem met de eindejaarsperiode). Op die aanvraag moet je ook uw aantal fokdieren ingeven, maar velen weten een half jaar op voorhand nog niet met hoeveel dieren ze gaan kweken. Ook de rassen en kleurslagen durven dankzij het tentoonstellingsseizoen al eens veranderen en in de periode leren ook veel nieuwelingen onze hobby kennen die hun gegevens graag in het boek willen. Daarom wachten tot het merendeel van de shows achter de rug is voor alle gegevens ingediend moeten worden.

In het begin van het jaar kan je nog niet aan jonge kippen geraken. Kuikens wel, maar weinig fokkers verkopen kuikens. Ze moesten maar eens perongeluk hun grote kampioen verkopen ;)
Jonge kippen is meestal rond mei/juni, dus dat gaat nog. Wie vroeger van zijn dieren af wil/dieren wil aanschaffen, kan altijd een zoekertje plaatsen op www.vivfn.be ;)

Momenteel ziet het er naar uit dat ik er dit jaar door krijg dat fokkersboeken vanaf nu ook met de post verstuurd zullen worden naar elke fokker apart ipv naar de clubs. Dat is al een stap vooruit, zowel voor de fokkers (sneller hun boek), voor de clubs (minder administratie) als voor ons (minder vragen "waar blijft het").
Digitaal fokkersboek is iets wat ik er al jaren probeer door te krijgen, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt. Ik blijf proberen, want persoonlijk geloof ik ook dat dit een hele stap vooruit is, zowel op vlak van administratieve vereenvoudiging als op vlak van externe communicatie. Alleen moet ik een aantal anderen daar nog van kunnen overtuigen. Velen geloven dat de fokkers niet willen dat hun gegevens zomaar op internet staan, maar als ik zie hoever "lijst van fokkers" en advertenties er te vinden zijn, kan ik dat moeilijk geloven. ;)

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Fokkersboek vivfn

Berichtdoor Jan Sch » 01 feb 2013 17:54

Weet dat er Nederlandse fokkers zijn, die apart voor het Belgische fokkersboek in Belgie een fokkerskaart kopen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten