afgestoten hen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
KrazyKip
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jun 2012 22:06
Land: NL
M/V: M

afgestoten hen

Berichtdoor KrazyKip » 11 sep 2013 08:04

Goedenmorgen,

Ik zit nu al een tijdje met een probleem tussen me 4 whyan-dotte hennen + haan.
Een hen bij me thuis wil het nachthok maar niet uit, elke dag til ik haar zeker 3x eruit om bij de rest te zetten.
Deze hen is langer broeds gebleven dan normaal, maar vind het nog steeds niet leuk als ik haar verzet.
Nu ben ik bang dat ze is afgestoten door de haan, die is wel oppermachtig en laat altijd goed zien wie de baas is.
Als ik ze voer krijgt ze net zoveel ruimte van de haan als de andere hennen.

In de zomer heb ik ze buiten (nachthok+grote ren) & in de winter in de schuur (6x5 meter)

Wat vinden jullie;
- de hen weg
- de hen weg en 2 nieuwe erbij plaatsen
- de haan weg

Een kennis heeft elk jaar broedeieren voor mij, dus voor de kuikentjes hoeft de haan er niet bij te blijven ;)

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: afgestoten hen

Berichtdoor Lieve » 11 sep 2013 08:08

KrazyKip schreef:.
Als ik ze voer krijgt ze net zoveel ruimte van de haan als de andere hennen.

Dan is er denk ik toch geen probleem?

KrazyKip
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jun 2012 22:06
Land: NL
M/V: M

Re: afgestoten hen

Berichtdoor KrazyKip » 11 sep 2013 08:20

Toch wel, er ontstaat meteen onrust als ze ertussen staat en er komen steeds meer losse veren in de ren.
Als ik erbij blijf staan doen ze niets naar loop ik erbij vandaan rennen ze constant achter deze hen aan.
Nu weet ik wel dat dit een broedsras is maar nu heb ik per week zo'n 10 eitjes van 4 kippen...., terwijl dit mijn topper normaal is ;)
De kippen zijn nu ongeveer 2 jaar oud b.t.w.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: afgestoten hen

Berichtdoor José » 11 sep 2013 09:17

Moeizame terugkeer in de 'maatschappij' na lang broeds te zijn geweest komt vaker voor. Het gaat weer over. Dat ze nog niet opnieuw is gaan leggen na haar broedsheid is ook niet abnormaal. En de hoeveelheid veren die los in de ren liggen ook niet, de meeste kippen schieten nu in de rui om voor de kou begint weer knap in de veren te raken. Het klinkt al met al bepaald niet alarmerend. Ik zou het gewoon nog zo laten en tijd geven. Nieuwe kippen erbij geeft ook weer onrust. Wat 1 voordeel voor je hen kan hebben: de anderen focussen zich dan misschien op de nieuwe kippen en daardoor minder op haar. Maar onrust geeft het altijd wel even.

KrazyKip
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 jun 2012 22:06
Land: NL
M/V: M

Re: afgestoten hen

Berichtdoor KrazyKip » 11 sep 2013 09:58

Dank je wel! Qua ruimte zou het wel kunnen maar tovh wacht ik maar even met anderen erbij.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten