Vraag over kippengedrag

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
mkatsburg
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 jul 2014 15:13
Land: Kaapverdie
M/V: V

Vraag over kippengedrag

Berichtdoor mkatsburg » 06 nov 2015 15:20

Wie herkent dit gedrag?
Onze 'hoofd'kip is het afgelopen half jaar om de haverklap broeds, legt tussendoor veel kleinere eieren dan vroeger en wordt dan weer broeds. Ze is nu net weer van de broedsheid af (heeft 6 weken geduurd) en gedraagt zich als een kloek, met opgezette veren en maar kloeken (dat geluid), alsof ze de kuikens roept (die ze niet heeft). Vijf jonge kipjes hebben haar nu weer geadopteert als moeder en dus loopt ze weer gravend en kloekend rond met wat klein grut om zich heen. Ondertussen wordt ze ook al maanden lastig gevallen door de haan. Ik noem het lastig vallen, omdat zij duidelijk laat merken dat ze NIKS van hem moet hebben en hij jaagt haar dan gefrustreerd achterna door het hele hok.

Mijn interpretatie van al dit gedrag, is dat onze hoofdkip in haar nadagen zit en rijp is voor de kippensoep. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Vraag over kippengedrag

Berichtdoor Roan12 » 06 nov 2015 15:33

Hoe oud is je hen?

Als ik het zo lees, dan is je hen niet helemaal broeds af. Als ze niet meer op het legnest zit maar wel zich groot maakt naar de andere kippen en kloekende geluiden maakt, hoort dit nog steeds bij broeds zijn.

Als je haar volledig broeds af maakt, zal ze vast de haan ook weer meer gaan tolereren.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Vraag over kippengedrag

Berichtdoor Kip La La » 06 nov 2015 15:37

Lijkt mij volkomen normaal kippengedrag.
Wat dat in godesnaam met rijp voor de kippensoep te maken heeft ontgaat mij volledig!
Dat is mijn mening.

mkatsburg
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 jul 2014 15:13
Land: Kaapverdie
M/V: V

Re: Vraag over kippengedrag

Berichtdoor mkatsburg » 06 nov 2015 15:55

De kip in kwestie is minstens 4 jaar oud (was al grote leggende kip toen ik haar ruim drie jaar geleden kocht).
Ze is de enige kip (van de 15) die wordt opgejaagd door de haan, óók in de tijd dat ze broeds was en maar eens in de twee dagen even van haar nest af kwam.
Ze heeft een half jaar geleden gewoon een nest uit mogen broeden en kuikens opgevoed.
Daarna heeft ze wel weer een paar eieren gelegd. Die waren ongeveer de helft kleiner dan 'vroeger'. En werd vervolgens weer broeds. Toen heb ik de eieren steeds onder haar weg gehaald, maar haar gewoon de tijd gelaten. Hoe kan ik haar nóg broedser-af maken? Ik ben gewoon om m'n kippen dat zelf te laten bepalen. Het heeft zoals gezegd 6 weken geduurd, voordat ze weer van haar nest af kwam. Maar ze gedraagt zich nu als een kip met kuikens. En de haan heeft het nog altijd op haar voorzien...

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Vraag over kippengedrag

Berichtdoor sjoeke » 06 nov 2015 17:15

Je hebt gewoon een ouderwetse kloek en deze wilt niet liever dan een hele dag kloeken.Bij sommige hennen is het moedergedrag nu eenmaal heel sterk en kun je er weinig tot niets aan doen om ze broedsaf te maken.Persoonlijk zou ik ze gewoon bezig laten.Let er wel op als ze veel broeds zijn dat ze minder eten en drinken en dat ze doorligplekken kunnen krijgen en dit is weer niet zo goed voor de kip.Meestal zie je de tekenen wel als ze afzien van het broeds zijn.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vraag over kippengedrag

Berichtdoor danielb » 06 nov 2015 18:52

een kloekende hen laat zich NORMAAL gezien niet treden,maar daar trekt die haan zich niets van aan.
en de hen gaat de haan natuurlijk altijd proberen te ontwijken dan en is in dit geval heel normaal gedrag.
je hen is blijkbaar ook REGELMATIG broeds en is zo te horen niet tevreden met 1 nest kuikens per jaar.
welk ras is je hennetje en gaat ze ook lopen van de haan als ze niet broeds is?
en hoeveel hennen heeft je haan?

mkatsburg
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 jul 2014 15:13
Land: Kaapverdie
M/V: V

Re: Vraag over kippengedrag

Berichtdoor mkatsburg » 07 nov 2015 15:36

Bedankt voor jullie reacties en mee-filosoferen.
Ik stelde deze vraag omdat het 'nieuw' gedrag is van deze kip (heb haar al 3 jaar). Dus vroeg me af of het iets met een nieuwe levensfase te maken heeft. Zelf ben ik bijvoorbeeld (ook) in de overgang. Dus leg ik geen eieren meer en heb minder behoefte aan seks :roll:

Het is zo'n mooie grote rooie. De haan heeft nog een stuk of 14 andere hennen ter beschikking.
Afbeelding

mkatsburg
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 jul 2014 15:13
Land: Kaapverdie
M/V: V

Re: Vraag over kippengedrag

Berichtdoor mkatsburg » 07 nov 2015 15:50

mkatsburg schreef: Zelf ben ik bijvoorbeeld (ook) in de overgang. Dus leg ik geen eieren meer en heb minder behoefte aan seks :roll:

Afbeelding


Dat betekent overigens niet dat ik 'rijp ben voor de kippensoep' dus ik zal die mooie rooie ook nog even sparen :gna:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vraag over kippengedrag

Berichtdoor jantien » 07 nov 2015 19:27

Je vermenselijkt een kip, moet je nooit doen.
Kippen zijn geen mensen.
En voor de rest snap ik de link met de soep ook niet helemaal moet ik zeggen.
Wees blij dat je blijkbaar een kip hebt die graag over ook andere kuikens waakt, menigeen zou zo"n dier willen hebben.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Vraag over kippengedrag

Berichtdoor kiekenboerinneke » 12 nov 2015 22:44

Ik wil ze gerust overnemen, heb hier een stel verstrooide mutsen die vergeten dat ze grut hebben en op een leeg nest blijven zitten broeden, met als gevolg een stel broedse mutsen op een leeg nest en een stel kuikens onder een warmteplaat. Logica?!?

( gelukkig doen mijn andere 2 "mama's" het prima :mrgreen: )

edit: Kaapverdie is wat te ver.... Maar je snapt wel wat ik bedoel, zeker?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten