Wie hier doet aan kippen training?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor Deesje » 31 mar 2017 09:29

peertje schreef:Toch eerst maar eens een schemaatje opstellen van hoe ik iets wil bereiken en niet denken van -oh- dat doe ik ook even... ;)


dat vind ik soms bij de kippen ook nog wel moeilijk, je hebt er vaak meer tegelijk... dus even ongepland tussendoor is dan al gedoemd te mislukken. Ik laat me daar ook wel eens toe verleiden met 'spijt' achteraf. maar als ze al een beetje schuw zijn dan haal je ze ook niet zomaar even apart (zonder ze stress te bezorgen)

met zo'n bakje aan een langer handvat kun je jezelf nog redelijk afzijdig 'draaien' en daardoor minder spannend zijn voor je haan... daar al eens mee beginnen is wellicht een optie?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor peertje » 31 mar 2017 09:37

maar als ze al een beetje schuw zijn dan haal je ze ook niet zomaar even apart (zonder ze stress te bezorgen)

met zo'n bakje aan een langer handvat kun je jezelf nog redelijk afzijdig 'draaien' en daardoor minder spannend zijn voor je haan... daar al eens mee beginnen is wellicht een optie?


... lijkt me een goed begin ja... thanks

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor peertje » 02 apr 2017 16:47

haha... weer een les wijzer...
maar ook een mooie...
probeer ik de haan te trainen bij me te komen, gaat het met belonen faliekant mis... de zonnebloempitjes staat ie druk bij te springen en pakt er af en toe wel een op... en die geeft ie dan aan een hennetje :ja:
mooi toch? :ilove:
laat het pitje voor haar vallen of... ze eten zelf uit zijn snavel
geen moment gezien dat ie het voor zichzelf wilde houden... doet geen poging zich af te draaien
nu hebben de hennetjes door dat als ik kom met pitjes, dat zij die dan krijgen... linksom of rechtsom :puh2:
hij zorgt gewoon te goed voor ze...
... en ik help 'm daarbij... voelt wel een beetje onbeholpen... maar goed... het leadhennetje laat zich wel rustig bekijken :duimop:

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor Deesje » 03 mei 2017 13:35

de eerste stapjes oefenen met de hele familie, met doel rust bij de kloeken en wennen aan mij en mijn handen bij de kuikens, is een feit. eten uit de handen kennen ze al en lukt goed, maar zodra die hand wat meer bewoog of als er dan een andere hand in de buurt kwam schrokken ze nog wat terug. Tevens staat sinds vandaag pas de tafel voor het hok, deze kan ik later gebruiken om de training uit te breiden. Nu staat ie er alleen om te wennen en dat was nodig, verandering van hun omgeving was toch wel weer heel spannend.

Daar dus een plannetje voor gemaakt, eerste paar rondes in het hok (de tafel staat er maar we doen er verder nog niets mee) en verschillende aanbiedingsvormen uit de hand (vlakke hand en tussen vingers uit een wormpje pakken) en zonder te lokken uit de hand laten eten (dus hand leeg en dan met andere hand bijvullen met paar korreltjes/wormpjes) als ze in de buurt waren/bleven.

Ook eerste clickermomentje gehad, wennen aan het geluid, maar dat is nog niet optimaal ivm teveel kippen en teveel verschillende momenten dat er een click komt die voor een ander niet 'telt', dan werkt klassiek conditioneren niet. Dus het als wennen aan het geluid gebruikt en daarna weer weg gelegd en zonder clicker geoefend (ik wil nog geen kip splitsen van de rest).

https://www.youtube.com/watch?v=LTWExvA7Ghs

Luttie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2019 21:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor Luttie » 21 mar 2019 09:50

Joke Kra schreef:
Trea schreef:http://youtu.be/1c06xOF4uQ8
The private life of chickens BBC Scotland.


Wat een leerzame documentaire! Bedankt Trea!
En voor wie hem ook wil zien ... hij duurt wel een uur hoor :gulzig:

Nu toch wel heel erg nieuwsgierig geworden, heb ik bij Pet's Place een clicker gehaald (eigenlijk voor honden). Van gekleurd papier heb ik rondjes op een witte ondergrond gelijmd en er gelamineerde kaartjes van gemaakt. Omdat het om de eerste keer ging, heb ik alleen het rode kaartje gebruikt.

Eerst heb ik kipje Sanne binnen gehaald. Ik legde het kaartje voor haar op de grond. Ik tikte er een paar keer op om haar aandacht te trekken. Toen ze er nieuwsgierig naar keek, klikte ik een keer met de clicker en hield haar een bakje zonnebloempitjes voor. En weer tikte ik eerst zelf op het kaartje met de rode stip om haar aandacht te krijgen, enz. enz.. Dat heb ik zo een minuut of 10 gedaan. Sanne schrok eerst van het geluidje van de clicker, maar was daar vrij snel overheen. En WAT schetst mijn verbazing???? Al na 10 minuten had ze door dat ze op de rode stip moest pikken om aan een pitje te komen!! En dat het clickergeluid aangaf dat er iets lekkers kwam.

Toen dat gesmeerd liep, heb ik Catootje ook binnen gehaald. Ik verwachtte dat die het gedrag van Sanne snel zou afkijken en het systeem eerder zou oppakken, maar dat was helemaal niet waar. Dus ook bij Catootje hetzelfde ritueel: eerst zelf op de rode stip tikken, enz. Ook Catootje had de boodschap heel snel begrepen! Rood aanpikken betekent een beloning zodra ze de clicker hoort.

Mensen, dit is echt niet te geloven zo snel als de kipjes dit hebben opgepakt op dag 1 :duimop:
Ze zijn echt vreselijk slim die kippen! Ik had echt verwacht dat dit me weken zou gaan kosten. Het heeft mij n.l. zo'n 6 weken gekost voordat ik mijn herdershond had geleerd dat hij in handen met handschoenen mocht bijten (met het oog op inbrekers) en zeker ook wel 6 weken dat hij op zijn plaats moest blijven, ook al lag er een lekker stuk worst binnen poot-bereik. Maar dit ???!!! :shock: Dat kipjes zó razendsnel leren? Nee, dat had ik echt nooit verwacht!!!!

Morgen gaan we verder met les 1: pik op de rode stip om wat lekkers te krijgen. Kijken of ze het nog weten.
Dan ga ik langzamerhand een stapje verder. Ik stel me voor dat ik steeds het woord 'rood' hardop uitspreek als ze de stip aanpikken, terwijl ik er een gele en groene stip naast leg. Daarna ga ik proberen of ze 'geel' gaan begrijpen. Dus als ik 'geel' zeg, ze ook werkelijk naar de gele stip lopen (waar dan een beloning op staat). En gevoeglijk aan steeds een stapje moeilijker met groen, blauw etc.. Nu ik er eenmaal aan begonnen ben, fascineert het me hoe snel kippen leren. Nu wil ik ook graag weten hoe goed ze zijn in onthouden.

Ik heb nu echt een gevoel van WOW!, wat zijn kippen slim!
Wordt misschien vervolgd (als het jullie interesseert tenminste?)

En dit is mijn simpele starterspakket van vandaag ....

Afbeelding



Goedemorgen,

het topic is al vrij oud, maar vroeg me af je nog verder geraakt bent met je kipjes te clickeren? Voor een school project ben ik ook mijn kipjes aan het trainen en wil de kleurherkenning aanleren.
Momenteel ben ik ze aan het laten wennen aan de clicker en het uit de hand eten, ik gebruik kaas, de meelwormen zijn ze niet zo enthousiast over.
Als je nog wat tips of ervaring wil delen, dat zou helemaal super zijn.

bedankt,
grtjs
Lut

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor Raya » 27 mar 2019 16:02

Joke kra heeft zich de laatste maal aangemeld in de zomer 2018; ik betwijfel of ze gaat antwoorden...

Luttie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2019 21:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor Luttie » 27 mar 2019 21:32

Ik kon maar proberen toch :)

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor Raya » 28 mar 2019 12:20

Dat is waar ;)
misschien zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben natuurlijk.

Luttie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2019 21:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor Luttie » 28 mar 2019 12:27

Ben er ondertussen al aan begonnen en zit aan drie kleuren :gutgut: dus het lukt wel denk ik

Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wie hier doet aan kippen training?

Berichtdoor Loustalet 5 » 28 mar 2019 17:30

Ik heb ook 2 clickergetrainde kippen! :duimop:
Ik laat ze een target volgen en zo op en af verhoogjes te springen enzo van die oefeningetjes.

Ik heb Poppy, een cochin en Mia, een gered batterijkippetje. Jammer genoeg is Mia ziek geworden en ze is al oud voor een batterijkip... :puppydogeyes:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten