Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
nellie
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 okt 2009 21:30
Land: nederland
M/V: V

Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor nellie » 02 mei 2016 07:51

Mijn Wijandotte kriel zit nu een week binnen met een luchtweg infectie. Het gaat goed met haar. Ik wil haar terug in de groep zetten maar hoe kan ik dat het beste doen? Kunnen kippen als ze elkaar een poos niet gezien hebben herkennen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor José » 02 mei 2016 08:31

Ja hoor, die herkennen elkaar echt wel. Afhankelijk van hoe ze in de pikorde staat kan het zijn dat ze weer even haar plaats duidelijk gemaakt krijgt. Dit is normaal, even stennis en wat gepik. De rust keert waarschijnlijk al snel weer terug.

nellie
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 okt 2009 21:30
Land: nederland
M/V: V

Re: Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor nellie » 02 mei 2016 13:14

Dankjewel voor je reactie José!

mkatsburg
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 jul 2014 15:13
Land: Kaapverdie
M/V: V

Re: Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor mkatsburg » 02 mei 2016 15:54

en een prettig tijdstip voor die actie is wanneer de kippen op stok zitten. Lekker rustig! Zo krijg je ook wildvreemde/gloednieuwe kippen op een vredige manier bij een bestaande kippenorde binnen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor Roan12 » 02 mei 2016 18:28

mkatsburg schreef:en een prettig tijdstip voor die actie is wanneer de kippen op stok zitten. Lekker rustig! Zo krijg je ook wildvreemde/gloednieuwe kippen op een vredige manier bij een bestaande kippenorde binnen.


En de volgende dag begint de pikorde als nog (opnieuw)!
Ik zet ze liever 's morgens direct samen als ik er bij kan zijn. Als er genoeg ruimte is zodat de nieuwe kippen weg kunnen dan wennen ze gauw genoeg. Voor mij werkt dit beter.

Een introductie heeft gewoon tijd nodig. De ene keer gaan het sneller dan de andere keer, kan dus dagen of zelfs weken duren voor het lekker loopt. Dus of je ze nu 's avonds op stok erbij zet of 's ochtends, de pikorde moet toch opnieuw bepaald worden.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor José » 03 mei 2016 01:26

Deze kippen kennen elkaar al. Er is geen sprake van nieuwe kippen, alleen terugkeren in de groep :gossip:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor Roan12 » 03 mei 2016 08:26

Ook dan doe ik het 's morgens. De kippen kennen elkaar, dus geen probleem.
Maar met een nieuwe kip: zie mijn vorige reactie.

nellie
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 okt 2009 21:30
Land: nederland
M/V: V

Re: Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor nellie » 03 mei 2016 14:41

Bedankt voor de reacties. Morgenochtend zet ik haar in de tuin bij de anderen. Vandaag staat hier een gure wind. Ze scharrelt nu door het onderhuis. Zo grappig. Ik heb de planten uit de vensterbank gehaald. Daar zat ze aan te pikken. :-)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor José » 03 mei 2016 20:12

Nellie: ochtend, middag, avond, nacht, maakt niets uit. Ze kennen elkaar, zullen overdag even 'hoi, daar ben je weer en weet even waar je plaats is' zeggen. 's Avonds of 's nachts niet, maar dan wandelen ze de volgende ochtend gezamelijk naar buiten en gebeurt er óf niets (zoals het altijd was) óf ze zullen zo handelen als hierboven bij overdag beschreven. Het maakt echt geen fluit uit wanneer je haar erbij zet.
Voor de planten in je vensterbank zou ik zeggen: nu is een prima moment om haar terug te zetten.

Echt, maak je geen zorgen, ze zijn al langer met elkaar vertrouwd.

nellie
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 okt 2009 21:30
Land: nederland
M/V: V

Re: Vraagje Kip terug plaatsen in de groep

Berichtdoor nellie » 04 mei 2016 18:04

Ik heb de kip vanmorgen terug geplaatst en inderdaad José dat ging goed. :duimop: Een paar schermutselingen en daarna scharrelde alles weer door elkaar. Een blij kipje en vrouwtje. :-)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten