Dagelijkse kippenverhalen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Isabel » 14 jan 2018 20:51

Heel herkenbaar: Kaatje Keutel heeft een grote donskont. Als de wind van achteren komt, wordt ze echt naar voren geblazen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Fryske » 15 jan 2018 14:51

Onze kippen van vorig jaar, de jonkies, slapen nog steeds in het kuikenhok. Daar staat ook een legmand en wordt door twee jonge orpies in gelegd. Een van de blomkes heeft een ei of drie gelegd en is toen gestopt. (of ze verstopt ze, maar ik kan ze niet vinden) Vanmorgen liet ik de jonkies los. Loesje stormt me voorbij, het hele weiland over in een rechte lijn. Hup het kippenhok van de 'oudjes' in en daar een legmand in. Kon op het ei wachten ,:-) Drie van de vier jonkies is dus aan de leg... :gutgut: :duimop:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Kip La La » 15 jan 2018 15:28

Arme Migo & Mathilda; de Havik is back.
Ze durven amper uit de ren, spurten in 1 rechte streep naar beschutting toe en durven meestentijds niet eens het nachthok uit te komen. :?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Fryske » 15 jan 2018 15:55

Oh jee, hebben ze ook wel gelijk in bij een havik. Dan heb ik toch liever onze familie buizerd.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor moriarty » 15 jan 2018 16:53

Fryske schreef:Loesje stormt me voorbij, het hele weiland over in een rechte lijn. Hup het kippenhok van de 'oudjes' in en daar een legmand in. Kon op het ei wachten ,:-) Drie van de vier jonkies is dus aan de leg... :gutgut: :duimop:
:gulzig: :duimop:

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Eljeehaa » 15 jan 2018 16:58

Volgens mij helpt niks tegen een havik. Kijk, bij buizerds kun je op afstand nog wel een dood dier neerleggen. Buizerds hebben met zo graag aas als levende prooi (mss. nog wel liever aas, kost minder energie). Bij een torenvalk, ach ... die eet toch liever muizen en zo, en die laat zich wel eens afschrikken door een vogelschrik en knalgeluiden. Bij een sperwer geldt dat die op snelheid jaagt, een kleine overspanning met draad wil dan nog wel eens helpen (wel zichtbaar spannen, dus een felle kleur draad of touw). Maar een havik is toch anders. Ik heb al eens gezien dat een havik een fazant onder de struiken te grazen nam. (Ik ben een natuurliefhebber en zie dan nogal es wat). Bij een havik zou je eigenlijk een net moeten spannen. Toch heb ik wel eens ergens gelezen dat een vlieger die op een havik lijkt wel eens effect kan hebben. Dan is dat jaaggebied al bezet, kennelijk, en kiest een havik er kennelijk voor om een ander jachtgebied te kiezen boven de kans op een gevecht met verwondingen. Of het waar is, weet ik niet. Ik hou bij het zien van een havik mijn kippen minstens een week vast, zodat de havik geen prooi slaat en verder trekt. In noodgeval wacht ik af met de drone en verjaag hem / haar daarmee (zoals de kraaien doen).

Gebruikersavatar
ekster
Berichten: 401
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:04
Land: nl
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor ekster » 18 jan 2018 15:11

Vandaag weer storm, en hoe. Waaide hard. We hoorden de kippen mekkeren, mijn man ging kijken. De deur van de ren was dichtgewaaid, en de kippen konden dus niet bij het hok komen om eieren te leggen. Deur weer opengemaakt, komen er 3 kippen aangerend. Half uurtje later triomfantelijk tokkelen, ei gelegd.

Gebruikersavatar
Mari Makeeva
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 nov 2017 16:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Mari Makeeva » 19 jan 2018 20:57

Een triestig verhaal: het waaide zo dat de kippenhok van mijn collega op een klein kipje terecht kwam en zij werd 3-4 cm plat. :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
ekster
Berichten: 401
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:04
Land: nl
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor ekster » 19 jan 2018 21:09

Dat is triest. Maar gebeurd. Mijn kipjes zijn veilig.

Gebruikersavatar
Mari Makeeva
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 nov 2017 16:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dagelijkse kippenverhalen

Berichtdoor Mari Makeeva » 19 jan 2018 22:00

Wel, ik vroeg aan mijn collega: heb je gehuild? Ze zei: "neen, ik heb al lang afstand van kipjes genomen. Nu is het voor mijn man". Omdat hij ooit haar kalkoen die haar lieveling was bij kerstmis op tafel gezet had.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 4 gasten