Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
monique7
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2016 14:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor monique7 » 05 sep 2016 21:48

Exvuus Serama!

kaza di zaza
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:37
Land: Kaapverdie
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor kaza di zaza » 06 sep 2016 17:04

Wat een heerlijke topic om te lezen!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22930
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Kip La La » 06 sep 2016 20:55

In america doen ze wel meer maffe dingen.
De (Nl) serama kan gewoon buiten hoor.
En poepen doen ze als iedere andere kip: overal. :plee:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Trea » 05 nov 2016 12:02

Een leuk topic om nog eens te lezen, al zeg ik het zelf.
Vandaar dat ik het nog eens omhoog zet voor alle nieuwe en minder frequente bezoekers van het forum.

Een kleine aanvulling:
Wat ik ook niet van te voren had bedacht is: Dat kippen hun eigen persoonlijke karaktertrekjes hebben.Zelfs al hebben ze dezelfde opvoeding gehad en ze genetisch verwant zijn, zie je duidelijke karakterverschillen.

De een is bazig, de ander bangig.
Er zijn uitgesproken groepsdieren bij en ook die net zolief alleen ergens anders willen slapen.
De een komt regelmatig een aai halen en een ander probeert altijd te vluchten als ik in de buurt kom.

En als ik had geweten hoe leuk dat is, dan was ik al veel eerder begonnen met kippen.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Skipper » 05 nov 2016 21:19

Wat ik had willen weten, is dat je als beginner niet moet luisteren naar mensen die vroegah iemand kenden die ook kippen had.

Die zeggen dingen als: Mijn opa/vader/oom/kennis had vroeger ook kippen, en die deed er niks bijzonders voor.
Standaard gevolgd door: En daar was nooit wat mee.

Ik ging me dan afvragen wat ik verkeerd deed. Of dat ik te moeilijk deed.

Mijn buurman heeft ook eens zo'n uitspraak gedaan. Tot we een tuinhekkletspraatje hadden toen ik net met een doekje met slaolie en geplette bloedluizen in mijn hand stond. Toen was het: Oh, dus daarom moest ik vroeger van mijn vader een paar keer per jaar het hok insmeren met dieselolie!

Vroeger deed opa/vader/oom/kennis dus ook wel extra dingen om de kippen gezond te houden. Alleen weten die mensen dat niet (meer). Ik laat me door die mensen nu niet meer van de wijs brengen!

danielb
Berichten: 7147
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor danielb » 05 nov 2016 21:34

het gaat niet over kippen,maar eenden in dit geval.
ik bracht eens eenden eieren naar een gebuur omdat zijn eieren nooit bevrucht waren.
was er ook een oudere man die zei dat eenden een vijver nodig hadden om een geslaagde bevruchting te verkrijgen.
dit lees ik nu soms nog hoor.
maar ik heb geen vijver en heb altijd bijna voor 100 procent bevruchtte eieren en dat is 1 woerd en 7 vrouwtjes. :gutgut:
het zou kunnen dat dit voor sommige soorten wel het geval is,want ik heb niet met alle soorten eenden gekweekt.
maar ik denk dat dit verhaal komt omdat eenden in het wild paren op het water,maar dat is volgens mij puur uit veiligheid dat ze dit doen.

kees1965
Berichten: 1724
Lid geworden op: 11 mei 2012 23:13
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Veenendaal

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor kees1965 » 06 nov 2016 16:15

Ik had niets eerder willen weten, ben eerst bijna een jaar aan het lezen geweest voordat ik aan kippen begon.
En al gaande weg heel veel door nieuwe dingen en later ervaring geleerd.
Adviezen gebaseerd op...ik heb gehoord....of ....die deed het altijd zo.....hecht ik totaal geen waarde aan.
ERVARING is wat telt.

danielb
Berichten: 7147
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor danielb » 06 nov 2016 17:38

als je al bijna een jaar aan het lezen bent geweest voordat je aan kippen begon,dan wist je ongeveer al waar je aan begon he ;)
wat ikzelf doe is wel zelf geleidelijk dingen uittesten als ik iets gelezen heb waarvan ik eerder toch niet op de hoogte was om daar dan mijn conclusie uit te trekken of dit wel klopt.
soms kan dit nuttig zijn of soms gewoon uit nieuwsgierigheid.
want ik weet al lang dat niet alles klopt wat men zegt of geschreven staat.
maar ook zelf nieuwe dingen uittesten doe ik graag.
en ook in elke situatie kan er redelijk veel verschil zitten.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Trea » 30 jul 2018 18:43

Ik dacht ineens weer aan dit topic naar aanleiding van het verhaal van Moriarty.

in de herhaling (met toelichting)...ik had graag willen weten dat een kuikenlijfje veel kleiner is dan dat het eruit ziet.

Bij mij was een kuiken door een gaaspaneel van 5x5 cm verdwenen. Eerst snapte ik niet hoezo ze weg was want zo'n zelfde paneel zat ook aan de bovenkant om roofvogels en katten buiten te houden. Maar toen zag ik dat een ander kuiken er gewoon doorheen piepte. Al die veren bleken meer lucht dan lijfje. Het verdwenen kuiken heb ik helaas nooit meer teruggevonden.

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Stellaatje » 30 jul 2018 19:48

Als ik eerder had geweten dat kippen zo leuk zijn, was ik eerder naar een huis met een grote tuin verhuisd.

Als ik eerder had geweten dat het kippengebeuren zo verslavend is, had ik meteen een groter nachthok aangeschaft.

Als ik eerder had geweten dat ik de hokkenverkoper niet had moeten geloven toen hij zei dat mijn hok echt helemaal goed is voor 3 krielen, had ik ook meteen een groter hok gekocht.

Conclusie: project hokaanbouw is een feit. Het huidige hok wordt uitgebreid, zodat er binnen meer ruimte komt. Liefst zou ik gewoon een leuk tuinhuisje gebruiken, maar dat vind ik nou weer zonde van mijn dure, nieuwe hok... dus alle tips zijn welkom!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten