Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Trea » 02 sep 2016 14:14

Ik lees ook wel eens berichten en info op onze amerikaanse tegenhanger: BYC.
Daar kwam ik een erg interessant en leuk topic tegen:

This is what I'd like to know: what are the "Things You Wish You Would Have Known?" (before you got chickens for the first time). Think back to when you first got your flock. What mistakes did you make? (Or see others make?)

Would appreciate your input.

http://www.backyardchickens.com/t/11082 ... have-known


Ik heb zelf ook de nodige problemen gehad in het begin omdat ik een aantal dingen niet of onvoldoende wist. Dit topic op het BYC forum was echt een verademing. Ik bleek echt niet de enige die niet voldoende wist wat je allemaal moet weten om kippen te houden.

En ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig naar welk grote en kleine ellende jullie hadden kunnen voorkomen als je alles eerder had geweten. :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Trea » 02 sep 2016 14:23

Wat ik eerder had willen weten:
. Dat iets wat ze verkopen als een kippenhok voor krielen zelfs te klein /ongeschikt is voor hollandse krieltjes.
. Dat je nooit oudere en jongere kuikens bij elkaar moet zetten.
. Dat krielkuikens van 6 weken door een maas van 5 x 5 cm kunnen
. Dat ratten levensgevaarlijk zijn voor kuikens
. Dat je verkopers niet op zijn blauwe ogen moet vertrouwen als hij zegt dat de kuikens 6 -7 weken oud en allemaal hennen zijn.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor tuff cookie » 02 sep 2016 14:31

Het was wel heel fijn geweest als ik had geweten dat muizen door kuikengaas kunnen. Dat had een hele hoop werk gescheeld.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Tokkietjes » 02 sep 2016 14:39

Ik heb weinig problemen met de kippen tot nu toe. Ik heb ze nu een maand of 3. In het begin wilden ze niet in het hok maar nadat we een groter gat hadden gemaakt en een andere trap ging het een stuk beter.
Ze scharrelen hier mooi los op het terrein van enkele hectares en dat gaat uitstekend. Dus hier geen problemen tot nu toe gelukkig.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Fryske » 02 sep 2016 15:51

Hmmm, ligt denk ik een beetje aan wat voor een type je bent. Ik ben echt een uitpluizer en gewend om mijn gezonde verstand te gebruiken. Maar ook dan sla je de plank wel eens helemaal mis :gna:

Dat jonge en oudere kuikens niet bij elkaar kunnen ben ik het niet mee eens. Ik heb kuikens van diverse leeftijden bij elkaar en dat gaat prima! Ook de jongste kuikjes verhuizen volgende week weer naar oudere kuikens.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22989
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Kip La La » 02 sep 2016 16:13

Ik wou dat ik had geweten dat ze zo verslavend zijn en dat het heel moeilijk is weer van kippen houden af te komen.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Tokkietjes » 02 sep 2016 17:17

Ja dat ben ik met je eens. Het zijn super leuke beesten. Ik kan er de hele dag wel naar kijken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Trea » 02 sep 2016 20:34

Ik wou dat ik 10 jaar geleden had geweten hoe leuk het is om kippen te houden. Dan was ik er al veel eerder mee begonnen. :ilove:

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor Joke Kra » 02 sep 2016 21:19

Eens met Trea: als ik veel eerder had geweten hoe leuk kippen zijn, had ik nooit katten, maar gelijk kippen genomen.

Als ik eerder had geweten wat er aan slechte kippenhokken wordt verkocht, had ik er eentje laten maken.
Als ik eerder had geweten dat het houden van kippen in een stadstuin zo moeilijk is (vrije uitloop 6 bij 12 meter) was ik er misschien niet aan begonnen.
Als ik eerder had geweten dat kippen zóveel kunnen mankeren als bij mij, was ik er niet aan begonnen (prolaps, leveraandoeningen, bumblefoot, gaapworm, darmverstopping door eten van beukensnippers, pootontsteking door verkeerde behandeling dierenarts)). En dan heb ik nog niet eens bloedluis meegemaakt (effe afkloppen!).
Als ik had vermoed hoeveell overlast van duiven dat je krijgt (i.p.v. muizen) was ik er ook niet aaan begonnen.
Als ik eerder had geweten hoezeer je je hecht aan de beestjes, hoeveel zorg je erom hebt en hoe verdrietig je bent als er eentje sterft, was ik er echt niet aan begonnen

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat ik had willen weten voor ik aan kippen begon.

Berichtdoor tuff cookie » 03 sep 2016 06:02

Joke Kra
Nou moet ik zeggen dat jij het niet hebt getroffen met je kipjes. Ik heb dat met mijn kippen in al die jaren zo erg niet meegemaakt. (even af kloppen)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten