Wyandotte kriel

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
stefstef1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2016 17:10
Land: nederland
M/V: M

Wyandotte kriel

Berichtdoor stefstef1234 » 08 nov 2016 13:05

Goedendag,
Ik heb op het moment 4 kuikens zitten van de wyandotte kriel, de columbia kleurslag

Maar 2 van deze kuikens hebben complete witte vleugels en 2 hebben witte vleugels met best veel zwart er doorheen. Zijn dit kenmerken voor een haan of hen? Is het ook nog op een andere manier te zien?

MIsschien wil ik volgend jaar de wyandotte gaan uitbroeden met machine. Maar omdat ik niet alles kan houden is mijn vraag: Is er op de markt redelijk interesse in de kuikens van deze kip?

Alvast bedankt,
Stef Kanters

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte kriel

Berichtdoor Roan12 » 08 nov 2016 13:18

Hoe oud zijn je kuikens nu?
De vleugeltekening zegt niets over het geslacht.
Wyandotte is wel een populair ras. Ze worden veel gehouden. Maar zoals bij alle rassen zijn hennen vaak net wat makkelijker te verkopen dan hanen. Ik heb 4 van mijn hanen kunnen verkopen. Maar soms raak je ze zelfs gratis niet kwijt.

stefstef1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2016 17:10
Land: nederland
M/V: M

Re: Wyandotte kriel

Berichtdoor stefstef1234 » 08 nov 2016 13:30

Kuikens zijn nu bijna 2 weken. Is dacht dat het misschien iets met het geslacht had te maken omdat het erg op viel :-D . Is het op een andere manier te zien?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte kriel

Berichtdoor Roan12 » 08 nov 2016 18:16

Ja het is zeker op een andere manier te zien. Dit duurt alleen nog even. Meestal ga je het onderscheidt zien tussen hen en haan op een leeftijd van 6-8 weken. De haantjes krijgen dan grotere kammen en lellen die gelijk ook rood kleuren. Dit is bij de hennetje niet het geval. Zij hebben kleine lelletjes en een klein kammetje die niet per se rood kleuren. Uit ervaring weet ik nu dat dit wel kan. Vanaf een week of 10 beginnen bij de hanen de sierveren te groeien. Dit is meestal met een paar weken ook zichtbaar. Sierveren zijn te vinden op het zadel en in de hals. Sierveren zijn puntige veren en daarnaast meestal erg kleurrijk. Bij wit zwart columbia zijn ze zwart met een witte nerf, en om het zwart nog een witte zoming.

Plaats tegen die tijd maar eens wat foto's. Dan wil ik graag voor je kijken wat je in de kuip hebt.

stefstef1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2016 17:10
Land: nederland
M/V: M

Re: Wyandotte kriel

Berichtdoor stefstef1234 » 08 nov 2016 19:12

Ik heb er ook twee zitten die nu ruim 4 maanden zijn.
Die hebben allebei een verschillende kam.
Bij de ene is er amper een kammetje en lellen zijn bijna niet aanwezig. Zal de hen zijn?

En bij de andere is er niet veel meer kam maar is helemaal boven de kam een uitsteekseltje, soort puntje? Lellen zijn hierbij iets groter en wat roder. Is dat puntje ook een kenmerk van een haantje?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte kriel

Berichtdoor Roan12 » 08 nov 2016 20:22

Wat je zo beschrijft zou goed kunnen. Ik heb er alleen geen beeld bij dus kan het niet met zekerheid zeggen. Een paar foto's erbij zal het duidelijk maken.

Wyandottes hebben een Rozekam. De kam ligt stevig op het hoofd en is goed gevuld. De doorn is duidelijk te zien en volgt de kop-neklijn. Dit is het standaard waar fokkers naar streven, tuurlijk zijn er wel eens iets afwijkingen. Dat kan bijvoorbeeld een kamdoorn die omhoog wipt en deuk in het kamfront, het eerste deel van de kam. Fokkers willen dat alleen niet. Mensen die wyandottes voor het plezier hebben vinden dit vaak geen probleem .

De doorn is waarschijnlijk dat puntje wat je bedoelt. Maar zonder foto weet ik dat niet. Zowel een hen als haan hebben een kamdoorn.

Op een leeftijd van 4 maanden is het verschil wel duidelijk te zien. Hanen zijn dat al rijk bekleed met sierveren.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten