haantje met bloedende sporen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

haantje met bloedende sporen

Berichtdoor swannie » 21 jun 2017 12:28

Gisteravond heeft de fokker mij geholpen de sporen van de haan in te korten (door de schachten er af te draaien, zal ik maar zeggen.). Leek allemaal goed te zijn gegaan, maar nu stapt mijn haantje rond met bloedende sporen en voelt zich niet lekker. Wat kan ik in hemelsnaam doen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: haantje met bloedende sporen

Berichtdoor José » 21 jun 2017 12:56

Licht bloeden kan niet direct kwaad, als het zwaar bloedt kan je ingrijpen door de sporen dicht te branden. Dat doe je door een gloeiend metalen voorwerp er kort tegenaan te houden bij de bloedende punt. Maar met zwaar bloeden bedoel ik dat het echt constant druppelt en je dat op de bodem terugvindt. Je kan de haan ondertussen het best zo koel mogelijk zetten (schaduw, koel drinkwater met een klein scheutje appelazijn erin) en kijken of hij wel goed eet en drinkt. Het geneest meestal snel. De fokker heeft het wel te drastisch aangepakt, rondvijlen van de punten is net zo effectief en minder belastend voor het dier.
Maar nogmaals, bij een druppeltje gestold bloed aan de uiteinden van de sporen is het niet echt alarmerend. Je kan er wat jodium op doen om infectie te voorkomen. En verder goed in de gaten houden, hij moet niet echt apathisch en doodziek worden want dat kan op een infectie duiden. Succes!

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: haantje met bloedende sporen

Berichtdoor swannie » 21 jun 2017 13:08

Ellende is dat ik hem niet durf te vangen, anders mocht ik hem even bij de DA laten bekijken. Het bloeden is meer dan een aanhangende druppel en hij is niet tierig. Ik heb hem wel naar een afzonderlijk rennetje gedreven maar het lukt me niet hem te pakken. Hij is me voor en valt uit naar mijn gezicht Degeen die me wel eens helpt is op vakantie. Paar extra handen zou welkom zijn. Pfff.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: haantje met bloedende sporen

Berichtdoor jantien » 21 jun 2017 13:14

Misschien woont iemand van het forum dicht bij jou in de buurt en wil een handje helpen?

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: haantje met bloedende sporen

Berichtdoor swannie » 21 jun 2017 13:17

Ik woon vlak bij Den Dolder.

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: haantje met bloedende sporen

Berichtdoor swannie » 21 jun 2017 14:47

Dank je wel iedereen. Euvel is verholpen. Dave van de dierenwinkel in Den Dolder heeft hem helpen vangen. Tjee wat zit er veel herrie en kracht in zo'n heel klein krieltjes lijfje. DA zei: bloeden valt reuze mee, rustig zo laten. Vlug weer naar huis en het beest bevrijden.

danielb
Berichten: 7164
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: haantje met bloedende sporen

Berichtdoor danielb » 24 jun 2017 02:00

tja......
een haan van zijn sporen ontnemen ben ikzelf nooit voorstander van geweest.
kan je hem beter in de pot steken.......
waarom eigenlijk een haan zijn sporen ontnemen...???
zijn eventueel in sommige gevallen wel redenen voor,maar waarom in dit geval bij een krielhaantje...???

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: haantje met bloedende sporen

Berichtdoor swannie » 24 jun 2017 08:47

Om de hennetjes niet te beschadigen want die zijn evenredig klein. De psychische schade was trouwens groter dan de lijfelijke. Gevangen worden, doos in, autorit, doos uit bij de DA, doos weer in en autorit terug naar huis. Het bloeden viel reuze mee, er hoefde niks te gebeuren. De wachtkamer zat vol, maar ik kreeg voorrang. (katten en honden niet op de kip binden?). Wat zit er veel kracht in zo'n klein lijfje zeg, en wat kan het hard schreeuwen! De hele DA praktijk viel stil toen hij het op een krijsen zette. DA, assistente en ik kregen de slappe lach want het geluid ging dwars door alle leuren heen, terwijl er niks hoefde gebeuren. Toen ik wegholde met mijn doos voeg iedereen: 'Wat zit daar nou in? Kip!, zei ik, en ze trokken een gezicht van: dat ouwe mens is kierewiet.
Thuis hield hij zich nog een tijdje afzijdig, ook van de hennen. Maar in de loop van gisteren begon hij weer vriendjes te worden. Hij loopt nu ook makkelijker want die enorme, kromme spoorschachten zaten hem in de weg. Gisteravond pikte hij weer een framboos tussen mijn vingers vandaan. 't komt allemaal goed.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten