slachting in de tuin

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
ekster
Berichten: 401
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:04
Land: nl
M/V: V

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor ekster » 12 aug 2017 21:25

Zohra is ook niet te redden, verwondingen waren zo erg dat zij ingeslapen is. :(
Natuurlijk ga ik de tuin na, waar rovers binnen kunnen komen.
Heb je een hobby, maar in een ochtend alle kippen dood, op een na. Was gebeurd is is gebeurd. Kan je niet meer veranderen.
Flora en Siska hebben maar een zomer geleefd. Zohra en Fien twee zomers. 2 kippen die in het leven stonden. Nieuwsgierig en altijd op zoek naar.... eten. Fien zou door een muur rennen als er eten was. Zohra was voorzichtiger. Flora en Siska heb ik ook een zomer meegemaakt. Nog jong, worden wel ouder. Niet, het loodlot bestemde anders.

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor BoerJennes » 12 aug 2017 21:32

Wat vreselijk, ekster. Ik moet er niet aan denken dat dit bij ons gebeurd... Ik leef met je mee! :roos:

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor DenR » 12 aug 2017 22:17

Wat een horror :( sterkte...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor danielb » 12 aug 2017 22:23

zelf vind ik het ergste als de dieren gewoon gedood zijn en niet als consumptie gebruikt geworden zijn.
is eigenlijk een beetje zinloos he.....
soms kun je bijvoorbeeld 10 jaar (of zelfs langer met veel geluk) geen last hebben van een rover ondanks ze toch in de buurt zitten.
en als je pech hebt,dan komen ze een paar keer per jaar als je niets onderneemt.......
en ja Boer jennes...als uw kippetjes veel vrijheid hebben,dan moet ook jij daar rekening mee houden.
niet enkel met vossen of marterachtigen,maar dus ook met RATTEN. (de bruine rat)
niet dat het in dit geval zo was,maar geef maar effe de mogelijkheden mee.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor José » 12 aug 2017 23:18

Triest! Zowel voor de kipjes als voor jullie zelf. Het hoort er helaas bij, blijft natuur. Je kunt het nog zo goed bedoelen als mens naar je kipjes toe, het blijft een kwestie van survival. Maar zoals hier al eerder genoemd: als ze nou maar als voer hadden gediend kon je het nog verklaren. Alleen een paar beten in de nek en verder onaangeroerd is zo zinloos. Ik weet dat vossen zo werken, maar hun opperhoofd mag wel eens een update geven want het blijft zinloos zo. Sterkte voor het overgebleven kipje en voor jullie!

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor Frankkip » 13 aug 2017 01:55

Sterkte. Weet helaas wat het is. Hier komt de vos zeker 3 a 4 x per week s`nachts in de tuin. Zou ik het nachthok niet afsluiten , zou het zeker bingo zijn. Vaak hoor ik hem aan het nachthok krabben s`nachts. Dan laat ik de honden los en die verjagen hem dan.De honden horen hem ook als hij bij de kippen van de achterburen is. Ze maken me wakker , ik laat ze buiten en ze verjagen hem. Soms komt hij dezelfde nacht nog eens terug. Een tijdje terug hadden de honden hem klemgejaagd achter de container.Ik heb de honden toen moeten binnenhalen om hem te laten ontsnappen. We hebben nu een soort haat/liefde verhouding.Ik moet zorgen dat hij niet bij mijn kippen komt, en hij/zij komt controleren of ik eraan gedacht heb om het hok te sluiten. Moet me soms zelfs dwingen om niet iets lekkers voor hem neer te leggen voor de moeite. Overdag zijn de honden er altijd, dus blijft hij weg(hoop ik ).

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor José » 13 aug 2017 07:37

@Frankip: En toch is dat ergens krom. Ik snap je beweegredenen wel, en weet dat de vos een beschermde diersoort is. Inmiddels volkomen onterecht beschermd, want zoals altijd verstoor je daarmee als mens het natuurlijk evenwicht en komen er daardoor veel te veel exemplaren. Maar okee, je mag als mens dus niet de vos doden.

Toch blijft het, in natuurlijk opzicht, een kwestie van 'eten of gegeten worden'. Althans, zo zou het moeten zijn. Dus als de vos het recht heeft te jagen, op oa je kippen, hebben honden dat recht van jagen eveneens.
Als die dan een vos op jouw terrein klemzetten, zouden ze eigenlijk daarna ook hun gang moeten kunnen gaan.
De vos is een ongenode gast en zou op jouw terrein dus voor eigen risico opereren. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Althans, zo zou het in de ideale situatie moeten gaan. Maar ja, omdat mensen hun honden zelf van voedsel voorzien vervalt voor honden de noodzaak om te jagen. Voedseltechnisch gezien dan.
Ik vraag me af hoe dat juridisch zit. Een predator begeeft zich ongevraagd op jouw terrein en eigen predatoren vangen hem. Je honden valt juridisch niets te verwijten, dus rijst de vraag: valt jou als eigenaar op eigen terrein iets te verwijten?! Per slot van rekening mag een mens zijn domein verdedigen, zij het dan niet actief als jager. Maar hier is de mens niet de jager, de dieren zijn de jager. Geen idee hoe een rechtbank dat zou zien.

Maar uiteraard staat het je vrij om een kat-en-muis spelletje te spelen met de vos. Alleen zou ik het persoonlijk, met twee of meer goede honden in mijn tuin, niet zover laten komen. Omdat ik ook mijn kippen wil verdedigen. Nature rules...

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor BoerJennes » 13 aug 2017 08:33

Volgens mij is het legaal om een vos levend te vangen en deze weer even later te bevrijden. Het blijkt dat de meeste vossen de plek waar ze zijn gevangen, mijden. Legale bestrijders maken hier wel eens gebruik van als een ontheffing er niet in zit, maar men toch overlast heeft.

@Jose, het recht is uitgevonden door de mens. Dieren snappen niets van "het recht". Zet de mens op dezelfde rechtbank in het strafbankje, en vervang het woordje mens in de rechtspraak in "mens en dier". Je zult zien dat de mens door vele dieren veroordeeld zal worden voor misdaden tegen de "mens- en dierlijkheid" en genocide.

"Nature rules" gaat niet op. Het is de mens die de lakens uitdeelt.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor José » 13 aug 2017 09:14

Wat nou precies is wat ik bedoel. De mens verstiert het weer. In de goede situatie zou het geen probleem moeten zijn als honden een vos te grazen nemen. Maar omdat de mens heerst en meent zijn wetten daarop los te moeten laten, krijg je een totaal andere situatie. En zoekt de mens dus in sommige gevallen noodgedwongen de hoeken en mazen van de menselijke wetten op. Nature zou wél moeten 'rulen'. Dan ging het er een stuk eerlijker en beter aan toe in deze wereld.

Op mijn eigen terrein, ver genoeg uit het zicht van 'de menselijke wet', liet ik dit soort dingen wel toe. En dan zie je van alles gebeuren waar mensen zich verre van zouden moeten houden. Maar okee, dat was een bijzondere situatie die ik helaas ook niet meer heb en dus niet meer meemaak. Maar je leert er wel heel veel van.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: slachting in de tuin

Berichtdoor Fryske » 13 aug 2017 09:22

Och famke, wat erg!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten