geen eieren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: geen eieren

Berichtdoor Tokkietjes » 14 okt 2017 11:19

Ze hebben verder nergens nesten buiten. Daar let ik wel op maar dat is niet het geval. Ze waren in augustus al in de rui en daarna hebben ze nooit meer een ei gelegd. Dus ik vrees dat er pas in het voorjaar weer eieren gaan komen. Ze hadden vorig jaar wormen, dat hebben we behandeld en we behandelen het nu nog preventief dus dat lijkt me momenteel ook niet de oorzaak. Ze zien er verder prima uit. Maar eieren leggen is niet echt hun hobby geloof ik :gutgut:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11748
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: geen eieren

Berichtdoor jantien » 14 okt 2017 11:23

Ze kunnen maar zo weer eieren gaan leggen hoor, volgende week, over drie weken....

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: geen eieren

Berichtdoor Fryske » 14 okt 2017 12:35

Gewoon maar geduld hebben Tokkietjes. Rui/legpauze gaat vanzelf weer over. Zou je wel willen adviseren om te stoppen met 'preventief' ontwormen. Ontwormen doe je wanneer de kippen wormen hebben en anders niet. Preventief kan niet. De rui is best een intensief klusje. Daarbij elke keer die aanslag door de ontwormingsmedicatie maakt het er niet makkelijker op voor je kippen.

Wel zou je appelazijn door het drinkwater kunnen doen wat er voor zorgt dat ze oa minder snel wormen krijgen.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: geen eieren

Berichtdoor Tokkietjes » 14 okt 2017 14:36

Bedankt voor de tip, dat ga ik zeker proberen, appelazijn!

Ik heb ze vorig jaar zomer gekocht en toen werd er een erg ziek en daar ben ik mee naar de DA geweest en die bleek wormen te hebben. Toen zijn ze wel enkele keren ontwormt maar op oudjaarsdag is er toch een van de kippen overleden helaas. Die werd weer ziek en ondanks onze inspanningen toch overleden. Vandaar dat ik ze dit jaar uit voorzorg toch maar een wormkuurtje heb gegeven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: geen eieren

Berichtdoor tuff cookie » 14 okt 2017 15:33

Voor wormen kun je wel af en toe preventief Verm-x geven, gemaakt van kruiden. Je kan de eieren dan gewoon eten.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: geen eieren

Berichtdoor Tokkietjes » 14 okt 2017 23:01

Dat is meer ter voorkoming dat ze wormen krijgen als ik de beschrijving zo lees? Ik ga eens kijken of dat ook een optie is. Ik ga in ieder geval ze wat meer eiwitrijk eten geven. Een nep ei in het hok en appelazijn door het water. Dan maar afwachten of ze nog eieren gaan leggen. Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: geen eieren

Berichtdoor tuff cookie » 15 okt 2017 05:58

Om eieren te leggen hebben kippen voldoende daglicht nodig. Minimaal 13 uur per dag. Op dit moment is dat ongeveer 10 en een half uur en wordt elke dag korter.

Met Verm-x kun je wormen bij kippen ook weg krijgen. Toevoegen in drinkwater. Ze mogen dan geen ander water drinken wat ze ergens vinden.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: geen eieren

Berichtdoor Trea » 15 okt 2017 09:57

Aanvulling op de tip van tuff cookie.
Hierbij de hoofdingrediënten van Verm-X. De hoeveelheid van elk kruid wordt niet aangegeven.

Allium Sativum = knoflook
Cinnamomum Zelandicum = kaneel
Menta Piperita = munt
Thymus Vulgaris = gewone tijm
Galium Aparine = kleefkruid
Capsicum Minimum = cayenne
Ulmus Fulva = gladde iep

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: geen eieren

Berichtdoor tuff cookie » 15 okt 2017 10:09

Verm-x is er ook in korrelvorm, kun je door het voer doen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: geen eieren

Berichtdoor José » 15 okt 2017 11:01

Je kan ook gewoon preventief (dus als er geen wormen zijn) elke week 2 dagen een teentje knoflook in het drinkwater doen. Is goedkoper dan Vermox en werkt net zo goed. Ik gaf ze altijd op ma en di een teentje knoflook, versnipperd in 2 liter water. Nooit meer wormen gehad. De rest van de week normaal regenwater of leidingwater. Appelazijn is meer een boost om ze door een periode van rui, warmte of algehele 'net niet lekker in het velletje zitten zonder duidelijke oorzaak' heen te helpen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten