Nieuwe kipjes opgehaald!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor Trea » 08 feb 2018 17:58

Een paar dagen uit de toom halen? Misschien dat dat helpt om haar gedrag bij te sturen.

Maar ik zou wel even wachten tot de temp weer oploopt. Nu is het echt te koud om alleen te overwinteren.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor Fryske » 09 feb 2018 09:27

Komt vanzelf goed. Zou ze zeker niet apart zetten.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor dragon » 09 feb 2018 21:24

Uit elkaar halen is niet aan de orde. Ze zitten net een week bij elkaar. Ze komen wel bij de zelfde fokker vandaan , maar de laatste weken zaten ze kleur bij kleur . Dus de bobtailtjes samen en de porceleintjes bij elkaar in een grote groep.

Bully Millie is nog steeds een fel dametje maar de bobtailtjes beginnen wat meer van zich af te bijten geloof ik. En vanochtend zaten ze samen knusjes op de grond een dutje te doen.
Bij het op stok gaan was het wel weer drama alll over, maar uiteindelijk zit alles weer gezellig op stok... Het zal uiteindelijk wel los lopen denk ik?

en saai zijn ze zeker niet! dat is helemaal waar :)

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor dragon » 18 feb 2018 15:26

Het was zulk lekker weer dit weekend dat ik het niet kon aanzien dat de jonkies nog binnen in een klein donker hok moesten vertoeven. Ik heb ze zaterdag heel even buiten laten lopen in het gras met een snel in elkaar gefabriekt rennetje. Ze vonden het heel spannend maar oh zo leuk!
Er werd fanatiek aan de grasjes gepikt en ze schrokken van elk vogeltje of vreemd geluid, maar je zag dat je de zon en frisse buitenlucht wel konden waarderen.

Vandaag heb dus maar een betere ren gemaakt. Het is nog steeds provisorisch en geenszins weer of roofdier bestendig maar ze hebben wel de hele middag buiten gezeten. Ze waren lekker aan het spelen, schijngevechtjes, fladderoefeningen en alle kanten op rennen! Super leuk om te zien. Ik zal straks nog foto's laten maken ... Ze vinden alle geluiden nog steeds erg spannend en bij elke roep van een merel of een langsvliegende mus duiken ze zo'n beetje naar de grond... Dat is ook nog even wennen voor ze.

Wel leuk om te zien dat ze een echt viertal zijn nu. Ze staan nu rustig schouder aan schouder aan het zelfde grasje te plukken. Geen gepik en gedoe meer.. Nou ja behalve als ze op stok gaan... dan moeten vriendinnetjes naast elkaar en anders niet!

Ik heb als ren een goedkope paviljoentent gebruikt, met twee wandschermen en de derde wand is de kippenren van de volwassenen. Aan de voorkant heb ik een kattennet gespannen. Rondom heb ik gaaspanelen gebruikt die voornamelijk als tijdelijke konijnenren worden verkocht. Een lading tie-wraps en een paar haringen en voila: een mooie ren van 3 bij 3!. Twee aan twee in een reismandje verhuizen van hok naar de ren buiten, Ik hoop dat ik ze straks nog te pakken krijg voor de reis terug...

Het is alleen nog niet lang genoeg licht om ze komende werkweek buiten te laten. Ze moeten 'snachts toch in hun kuikenhok slapen. Het is nog donker als we weggaan en donker als we terug komen :( . Ik durf het niet aan om ze in het donker 'sochtends te dumpen en 'savonds weer op te moeten zoeken... Ze hebben net een beetje door dat ze in de avond op stok moeten in het hok. En integreren met de rest is ook nog te vroeg.

De andere kippen liepen lekker los in de tuin. Ze konden elkaar zien en horen, maar die toonden geen interesse en liepen stoïcijns de andere kant op... Ze moesten eens weten dat ze straks hun leventje moeten delen met die vier nieuwe bolletjes...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor Trea » 18 feb 2018 15:48

Ik heb met plezier over het wel en wee van je kuikens en de ren gelezen Dragon. Fijn dat ze het nu zo goed met elkaar kunnen vinden!

Misschien komt er nog iemand met een goed idee om ze ook door de week buiten even te kunnen laten? ik denk in ieder geval met je mee.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor tuff cookie » 18 feb 2018 21:13

Erg goed van je dat je ze met dit mooie weer buiten zet. Zeker goed voor hun ontwikkeling zodat ze nu al geluiden, gras, zon enz. leren kennen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor Fryske » 19 feb 2018 12:15

Fijn hé, dat mooie weer! Kunnen ze inderdaad lekker buiten. Ook handig dat de rennen aan elkaar staan want als ze elkaar overdag kunnen zien kan je ze veel sneller toevoegen aan de rest. Gaat hier steeds prima!

Komende week ook weer goede weerberichten :-D

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor dragon » 21 feb 2018 21:15

Fryske, de partytent staat wel tegen de andere ren aan, maar die is in de winter 'ingepakt' dus ze zien elkaar nog even niet, maar horen lukt natuurlijk wel...


Vandaag kon ik wat later naar mijn werk en ook weer vroeg naar huis dus ik heb het aangedurfd om ze lekker naar buiten te brengen en te laten de hele dag.

Afbeelding

Lekker samen grasjes eten...
Afbeelding

'oh pas op, een merel!'
Afbeelding

De volwassenen heb ik einde van de middag ook los laten lopen in de tuin. Die liepen weer lekker de andere kant op.
Afbeelding

Toen die een beetje gescharreld hadden, heb ik in de 'kuikenren' en direct ernaast lekker meelwormpjes gestrooid, zodat ze elkaar een beetje gingen benaderen. Het haantje was wel geïnteresseerd, mijn krulletje en de cochinkrul hebben volgens mij een vriendelijk gesprek gehad tussen de tralies door ('hé jij hebt óók krulletjes!') . Verder geen onvriendelijke reacties naar elkaar.. Kuikjes vol interesse en de twee oudste chabo's in de 'ik zie jullie wel, maar doe net of jullie er niet zijn'-stand...

so far so good...

De kuikjes beginnen nu steeds tammer te worden, het heen en weer brengen van buitenren naar nachthok in de schuur helpt natuurlijk ook wel. Én, ze gaan nu uit zichzelf op stok ! yeah, weer een examen gehaald in de kuikenschool....

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor Kip La La » 21 feb 2018 21:57

Fijn hoor :-D en mooie foto’s (mooie dieren bedoel ik dus eigenlijk) :duimop:
Als de haan ze onder zijn hoede neemt komt het wel goed vermoed ik zo.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nieuwe kipjes opgehaald!

Berichtdoor jantien » 22 feb 2018 16:32

Ik zou het nu wel aandurven ze bij de ouderen te introduceren hoor :gulzig:
Proberen maar dit weekend zou ik zeggen, je bent er toch bij en dus snel genoeg met ingrijpen mocht er iets ergs gebeuren , wat ik niet geloof.
Mocht je nog niet willen/ durven zou ik wel een wat dichter hokje in de ren zetten ivm met de kou en de wind. Zo'n transportbox is nu niet ideaal met die kou.
Grote doos gevuld met zaagsel en stro er in en ze kunnen even lekker warm uitrusten tussen het ontdekken door :-D


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten