Kippen voor ons, ja of nee?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 29 mar 2018 23:25

Hallo kippenliefhebbers!
Al enige tijd ben ik me aan het oriënteren op dieren in de tuin. Konijnen en cavia's hebben de revue gepasseerd, maar spraken me beiden niet genoeg aan. Toevallig zag ik vanmorgen in een kinderprogramma kippen voorbij komen en ben ik gaan Googlen. Wat een leuke dieren! Na verder Googlen over wat zij nodig hebben qua ruimte en verzorging, en veel foto's en filmpjes, word ik steeds enthousiaster over deze gezellige tuinbewoners.
Ik zie het wel zitten, maar voor we ons in het avontuur storten, eens wat advies vragen aan de kenners: jullie!

Dit is onze situatie. Wij zijn een gezin: vrouw, man, twee jonge kinderen (2,5 en 0 jaar oud) en 3 katten die binnen wonen. We wonen in een buitenwijk in de stad en hebben een ruime tuin op het noorden. Aan de westkant van de tuin hebben we een flinke strook van zo'n 10 m2 waar er ruimte zou zijn voor een kippenhok- en ren. Bovendien is de hele tuin omheind met een schutting van 1.80m en is er voldoende gras, zand en onkruid ;)

Graag zouden wij een stuk of 3 hennen gaan huisvesten. Gezelligheid is het belangrijkst, eieren zouden een leuke bijkomstigheid zijn.
Ik heb flink gelezen en gelezen en gelezen vandaag, maar kom er niet uit welk ras voor ons het meest geschikt zou zijn:
- tamheid staat op nummer 1. We willen graag wat rustige kippen die gezellig rondscharrelen en het niet erg vinden om 't grootste gedeelte van de dag in de ren te zitten.
- niet al te klein, er lopen hier flink wat katten in de buurt en ik zou het zonde vinden als we continu op onze hoede moeten zijn als de kipjes wel vrij in de tuin scharrelen.
- niet al te vernielend. We hebben een makkelijk-onderhoud tuin en ze mogen zich lekker uitleven op ons onkruid, maar zou 't zonde vinden als ze alles uitgraven. Ik weet dat er veel kapot gaat met kippen, maar de ene kip is de andere niet?
- ook lees ik dat sommige kippenrassen iets trotser flink kakelen als ze eieren hebben gelegd, wil ik voor mijn buren ook liever niet. Moet sowieso nog met hen overleggen wat ze er van vinden.
- idealiter zien ze er ook uit als een kip. Kwam de zijdehoen tegen als goeie kandidaat, maar ik vind ze echt best lelijk. Maargoed, dit is geen harde eis hoor.

Wat denken jullie, stel ik belachelijke voorwaarden en zijn kippen niet voor ons weggelegd? Of zou het allemaal best kunnen? En hebben jullie dan tips voor gezellige kippenrassen?

Alvar bedankt!!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Trea » 30 mar 2018 02:08

Klinkt allemaal leuk. Ik begrijp dat ze ook soms in de tuin mogen? Anders kun je met 10m2 ren beter kleine krielen nemen.

Kijk bv eens naar Sabelpoot krielen. Misschien is dat een geschikt ras als je je tuin een beetje heel wil houden. Katten pakken niet zo snel een volwassen kip. Ook geen krielkip. Kuikens bij katten ga ik niet aanbevelen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor tuff cookie » 30 mar 2018 06:37

Er zijn zeker wel kippen te vinden in jullie situatie.
B.v. Faverolles zijn rustige en tamme kippen die ook niet echt zullen graven in de tuin. De krielen zijn best forse dieren. Ook Orpintons zijn tamme dieren waarvan de krielen ook fors zijn. Katten zullen deze kippen niet pakken.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 30 mar 2018 08:29

Thanx!
Ze zullen zeker los mogen in de tuin, maar het hangt een beetje af van hun vernielingsdrang hoe lang. Zal ook afhangen van het jaargetijde trouwens. Nu is er veel klein grut te vernielen natuurlijk, maar voor de rest veel oude bomen en struiken. Dus ik zal ook moeten kortwieken ben ik bang.
Oh, en ze hebben ook ophokplicht als m'n schoonzusje komt, die is doodsbang van alle vogels :lol:

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 30 mar 2018 08:31

Oh en ik begrijp dat kippen niet de slimste zijn he. Dus als de BBQ of vuurkorf aan gaan, zullen we ze ook maar in 't hok doen....

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Trea » 30 mar 2018 08:55

Kippen zijn slimmer dan je denkt. Zeker als er iets lekkers te halen is.
Wat de bbq betreft. De kippen van te voren opsluiten en de boel even inspecteren is wel zo handig. Niet fijn als het bezoek in de kippenpoep trapt.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Isabel » 30 mar 2018 16:20

Ik denk dat topicstarter eerder zit te denken aan het tafereel van een kip die in de vuurkorf of op de BBQ belandt. Levend. :gutgut:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor danielb » 30 mar 2018 18:22

eventueel warme assen kunnen wel een mogelijks probleem zijn.
hou je best elk dier en ook kleine kinderen uit de buurt ;)

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 30 mar 2018 19:38

@isabel: idd! :shock:
@daniel: nouja, mijn katten weten dondersgoed dat vuur warm is en mijn dochter tegenwoordig ook. Al blijft 't natuurlijk altijd opletten.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen voor ons, ja of nee?

Berichtdoor Jannekje7 » 30 mar 2018 19:41

Wat betreft rassen: zijn sabelpootjes niet wat fel? Of haal ik dingen door de war?
Orpintons stonden idd ook op m'n lijstje. Die andere had ik nog niks over gelezen, ik ga eens Googlen!!
Nog andere tips voor rustige tamme rassen?

Ga sowieso eens langs op de kinderboerderij binnenkort, daar hebben ze bij ons volgens mij wel 20 rassen zitten!!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten