Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
wouterendekip
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jul 2012 14:43
Land: BE
M/V: M

Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor wouterendekip » 16 jun 2018 14:52

Dag Kippenforum,

In onze vorige tuin hielden wij 2 legkippen. Inmiddels verhuisd, met nieuwe tuin en dus willen we opnieuw voor kippen gaan - alleen willen we deze keer de beginnersfouten mijden. (niet nagedacht over ras, soort huisvesting, oppervlakte, hoogte van de omheining, vrije uitloop, ...)

Voor de ren hebben we nu 16m2, ik dacht hierop een 3tal krielen te houden. Ik zoek een ras dat heel tam en kindvriendelijk (2 kleine kindjes) is. Geen vliegers, de omheining bij de buren meet 1m80, en omheining is 1m hoogte in de tuin. Er staat ook een boompje bij de buren. heel verleidelijk :gutgut:
Mocht het meevallen wil ik ze ook af en toe in de tuin laten, maar met de moestuin weet ik niet of dat zo'n goed idee is. Bestaan er rassen die minder krabben?

Af en toe een eitje mag. 3x per week lijkt leuk - het moet geen legkanon zijn. Ik denk niet dat ik er een haantje bij zet (maar Oh zo mooi!!), want kuikens opkweken en verkopen zie ik niet zitten.

Ik heb wel een zwak voor oude rassen, maar in Belgische rassen zijn de meeste echte vliegers, misschien op de Antwerpse en Ukkelse Baardkriel na. Dus dan wat verder gezocht, Sussex krielen zien er prachtig uit.
Als ik dan toch mag kiezen lijkt het me wel fijn om een oud ras in stand te houden. Ik moet het ras dan wel ergens in de buurt kunnen kopen :roll:

Ik lees dat sommige fokkers de kippen al kortwieken en inenten. Is er nog wat waar ik best naar vraag bij de fokker? Wij vroegen ons ook nog af, is er een 'seizoen' waarin je best de kippen koopt?

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor Raya » 16 jun 2018 15:37

De Cochin kriel en serama zijn beide heel rustige rassen die makkelijk handtam te maken. Ze zien er wel totaal verschillend uit, dus is wat kwestie bevangen smaak.
Er wordt gezegd dat Cochins minder kapot scharrelen omdat ze veel pluimen op de poten hebben, maar die indruk heb ik zelf niet echt. Hangt eerder van het individu af misschien?

Rickdts
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2018 23:27
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor Rickdts » 16 jun 2018 15:43

[quote]Wij vroegen ons ook nog af, is er een 'seizoen' waarin je best de kippen koopt?/quote]

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor Trea » 16 jun 2018 17:33

Op dit moment heb je veel kuikens vanaf ca 6 weken uit natuurbroed. Maar als je voor een oud hollands/belgisch ras gaat kom je toch vaak bij een echte fokker uit. Die werken vaak met broedmachines en daarvan kun je nu al hennen kopen die bijna tegen de leg zitten.
En dan is het vanaf nu een mooie tijd om te kopen.

Voor info over raskippen en eigenschappen kun je bv bij Hoogendoorn kijken. Zie ook ander topic. Serama en chabo zijn geen oude nl/be rassen.

Gebruikersavatar
wouterendekip
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jul 2012 14:43
Land: BE
M/V: M

Re: Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor wouterendekip » 19 jun 2018 12:16

Trea schreef:Serama en chabo zijn geen oude nl/be rassen.


Van alle eisen is dat het minst belangrijkst. Ik merk dat er over de oude rassen vooral geschreven wordt als "opvliegend" (fysiek en mentaal :gutgut: )
Ik lees dat Serama's wat kwestbaar zijn bij veranderlijk weer. Ik vond een kweker van Chabo's en Cochin in de buurt. Hier fans van Chabo's?
Hoeveel kippetjes stop ik best op 16m2?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor Isabel » 19 jun 2018 13:00

Ik heb twee Chabo hennen. Zijn rustige en makkelijk tam te maken dieren. Die van mij tenminste... :mrgreen:
Ik zou er max drie bij doen.
Overigens is de leghen qua karakter wel feller dan de gemiddelde kriel.

En houd er rekening mee dat de moestuin niet lang ongeschonden blijft. :mrnono:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor jantien » 19 jun 2018 13:08

Chabo's zijn ook leuke, rustige en tamme diertjes.
Ik zou er niet meer dan drie inzetten.

Dado
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jun 2018 22:08
Land: nederland
M/V: M

Re: Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor Dado » 19 jun 2018 13:46

Let er wel op dat kriel kippen vaak hoger komen dan grote rassen vanwege het gewicht. Ik zou zeggen neem een Brahma kriel want die vliegen weinig en zijn handig tam te maken, hele sociale kipjes.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor jantien » 19 jun 2018 18:42

Chabo's vliegen amper tot niet.
Daarbij, de brahmakrielen die ik heb gehad en nog wat van heb kunnen wel vliegen en zijn veel moeilijker te verkrijgen.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk kippenras raden jullie aan in dit geval?

Berichtdoor Deborah123 » 19 jun 2018 21:13

https://sle.be/rassen/soort.php?s=n

Misschien is op deze lijst van Steunpunt Levend Erfgoed een geschikt ras te vinden.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten