Hoe krijg ik Nieuwe hennen zover dat ze in Nachthok gaan slapen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
eric1969
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:31
Land: Nederland
M/V: M

Hoe krijg ik Nieuwe hennen zover dat ze in Nachthok gaan slapen?

Berichtdoor eric1969 » 05 okt 2018 20:20

Sinds een week heb ik 2 prachtige nieuwe dames bij de bestaande prachtige 2 dames gezet. Er is af en toe wel even mot, maar dat is maar heel kort. Ik heb ze er overdag bijgezet in de ren. Ze gingen elkaar weg uit de weg maar verder rustig. Net even mot als ze elkaar tegen kwamen. Verder dus allemaal rustig.

Nu het volgende:
Hoe krijg ik de 2 nieuwe dames zover dat ze in het nachthok gaan slapen. Ik heb ze tot nu toe elke avond zelf in het nachthok gezet en luikje dicht. 'S morgens weer op de knieën de ren in om luikje weer open te maken zodat ze er weer uit kunnen. Wellicht zouden jullie wel willen zien gebeuren :gna: , maar ik wil dat liever niet blijven doen.

De 2 nieuwe dames gaan dus in de ren op een tak zitten die ik in de ren heb liggen. Kan dit kwaad? En hoe kan de dames leren het nachthok in te gaan?

Alvast heel erg bedankt het meedenken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe krijg ik Nieuwe hennen zover dat ze in Nachthok gaan slapen?

Berichtdoor tuff cookie » 05 okt 2018 21:33

Misschien mogen ze van de andere kippen niet in het nachthok. Als de ren roofdier proef is en overdekt kan het geen kwaad dat ze daar overnachten.

eric1969
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoe krijg ik Nieuwe hennen zover dat ze in Nachthok gaan slapen?

Berichtdoor eric1969 » 05 okt 2018 21:50

Ik zet ze nu zelf in het nachthok als het donker begint te worden. Dan is het verder rustig. Maar ik denk inderdaad wel dat de 2 nieuwe er niet in durven of dat ze nog geen trapjes op kunnen/durven lopen. Traplopen hebben ze niet hoeven doen bij de fokker.

Dus ik zet ze nu op het trapje en duw ze een beetje aan dat ze omhoog lopen. Maar dan verzetten ze zich en moet ik toch ietsje mee duwen of zelf oppakken en naar binnen zetten.

Ik vind het zo zielig als ze buiten moeten slapen. De ren is maar een 1 meter hoog met een net erover. Dat wordt toch hartstikke koud straks op de koude grond te slapen?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe krijg ik Nieuwe hennen zover dat ze in Nachthok gaan slapen?

Berichtdoor Trea » 06 okt 2018 00:46

Er zijn meerdere opties mogelijk. Hieronder wat mogelijkheden om te proberen (indien van toepassing):

1 Er zijn kippen die niet graag in een donker hok gaan.
Zit er een raam in het nachthok? Nee. Dan zou ik er eentje in maken.

2 kippen zijn gewoontedieren. Eenmaal aangeleerd gedrag is soms lastig uit te bannen. Soms moet je lang volhouden om gewenst gedrag aan te leren.

3 het trapje is niet prettig of te stijl. Zet een steen onder het einde van het trapje om het minder stijl te maken of maak een plank onder een open trapje.

4 de nieuwe hennen zijn bang voor de oudere hennen. Geef ze een eigen compartiment in het hok met een eigen zitstok of maak een tweede hokje in de ren. Best kans dat ze uiteindelijk toch bij elkaar gaan slapen. Een tweede hokje kan altijd nog van pas komen als er een keer een kip ziek is of als je een hen een keer wil laten broeden.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten