Jonge kippen samenvoegen met moeders

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor Elroy » 10 okt 2018 18:48

Dag allemaal,

Onze kuikens Lucky en Dotter (haantje / hennetje, kruising Wyandotte/Leghorn) zijn ondertussen 21 weken. In huis opgegroeid (moeders wilde Lucky doodpikken). Met deze warme zomer konden ze al vrij snel buiten lopen in een ruime tuin van 300m2. Ze zijn uiteraard onafscheidelijk, verwend, enorm tam en nieuwsgierig en het haantje is al bijna 2 kg.

Buiten in het hok hadden we 4 Wyandotte krielen en een Leghorn haan. 2 krielen zijn overleden, de haan hebben we weggedaan. De overgebleven 2 krielen zijn beide moeders van het grut. We laten ze dagelijks gescheiden naar buiten (kinders even in klein hokje waar ze rustig toekijken). 's Avonds gaan de kinders in de bijkeuken/garage op stok in een Tv-meubel.

Met 3 maanden weleens even samen gelaten maar de moeders joegen ze weg. Nu is het andersom, de haan storm erop af en lijkt wraak te nemen na zijn geboortetrauma: hij jaagt zijn tante achterna, gaat op haar staan en pikt haar in de nek/kop. Het lijkt op ongelukkig treden maar het ziet er behoorlijk agressief uit. De hen gaat plat liggen, apathisch met de snavel wijd open. Ik haal ze dan maar weer snel uit elkaar. Let wel: we houden ze buiten deze momenten strikt gescheiden.

De haan treedt zijn zusje niet, die rent snel weg, maar dan gaat hij op een sandaal zitten.

Over een paar weken timmer ik het hok/de ren groter en dan zullen ze toch samen moeten. We hebben er nu onze handen vol aan. En de moeders zitten nu ook maar met z'n 2-en.

Maar: gaat dat nu goed komen? De jonge kippen weten niet beter dan met z'n 2-en door de hele tuin wandelen. Ook zijn ze de felle confrontaties niet vergeten. Kun je dan verwachten dat ze gewoon samen zullen gaan zonder kleerscheuren? De haan zal zijn zus wellicht beschermen?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22988
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor Kip La La » 10 okt 2018 19:37

De haan is wellicht nog wat te jong en onbesuisd, oftewel lomp.
Herinneringen aan vroegah zullen ze wel niet meer hebben denk ik.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor tuff cookie » 10 okt 2018 21:17

Ja, ik denk ook dat de haan nog te jong is. Als hij volwassen is dan zal het wel beter gaan.

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor Elroy » 10 okt 2018 22:03

Ja, hij is inderdaad wat lomp. Hij lokt het hennetje voor eten maar eet t zelf op. Maar we willen ze zo snel mogelijk samen hebben dus hoop maar dat dat zonder problemen gaat. Ik laat eerst de twee moeders wennen aan de nieuwe ren, daarna de jonkies erbij, s avonds in het donker. Ik geef ze van tevoren dan allemaal een spuitje geurspray. Dat moet over drie weken gaan gebeuren.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor Trea » 10 okt 2018 22:10

Het lijkt er inderdaad op dat de haan volwassen is geworden en de kippendames treed. Wat onbeholpen misschien. Maar de hennen vluchten niet voor hem weg. Dus het zal wel goed zijn.

Als je de jonge en oudere kippen echt bij elkaar zet zal de pikorde opnieuw worden bepaald. Maar daarna zal de rust wel weerkeren.

Je hoeft niet zo ingewikkeld te doen hoor. Zet ze gewoon bij elkaar. De geurspray zou ik niet gebruiken.

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor Elroy » 10 okt 2018 22:15

Ze vluchten wel weg. Alle hoeken van de tuin jaagt hij ze door en daarna pikt hij op hun kop en trekt er veren uit. Ziet er echt niet fijn uit hoor. Daarom grijp ik in. En daarom ook mijn zorg om ze bij elkaar te zetten. Ik ga het uiteraard goed monitoren als ze er s ochtends uit komen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11771
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor jantien » 11 okt 2018 05:04

Zeker niet ' s nachts erbij zetten en geen geurspray gebruiken, dat laatste is echt een fabeltje.
Ik zou ze toch even laten gaan als ze bij elkaar zijn, daar moeten ze toch doorheen. Hanemans is nog een jonge lompe puber maar dat komt wel in orde.
Zorg voor afleiding in de vorm van wat lekkers waar ze een tijdje mee zoet zijn de eerste keer en zolang er geen stromen bloed vloeit, de gang laten gaan.
Trauma van vroeger kennen kippen niet :mrnono:

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor Elroy » 11 okt 2018 13:21

Bedankt voor de reacties. Tegen zijn zusje is hij heel vriendelijk. Zodra we buiten zijn en we gaan zitten komen ze op schoot. Ik denk inderdaad dat hij nog wat lomp is, dat past wel in het beeld. Maar ik heb toch altijd begrepen en lees het trouwens op diverse sites, dat je een nieuweling er in het donker bij moet zetten, dan zijn ze rustig en ruiken ze naar elkaar. Leek me ook logisch, maar niet iedereen deelt die mening dus.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22988
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor Kip La La » 11 okt 2018 13:39

Ik heb niet het idee dat kippen veel met hun neus werken.
In het donker zijn ze wel rustig maar dat komt omdat ze in het donker niets kunnen zien en daarom niets doen, niet omdat ze niet zouden willen.
Bij het wakker worden zal hetzelfde scenario plaatsvinden alleen ben jij er dan niet bij.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11771
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Jonge kippen samenvoegen met moeders

Berichtdoor jantien » 11 okt 2018 15:02

Elroy, de meningen daarover zijn verdeeld. Ik plaats ze liever overdag bij elkaar omdat ik ze dan in de gaten kan houden. Als je ze 's avonds bij elkaar plaatst zie je ' morgens niet wat er gebeurd en zitten ze knel in een kleine ruimte. Geur is echt onzin, ook al staat het her en der beschreven. Niet alles wat op internet staat klopt, spookverhalen zat helaas.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten