Juiste moment voor nieuwe haan?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
JudithM
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2018 16:56
Land: Nederland
M/V: V

Juiste moment voor nieuwe haan?

Berichtdoor JudithM » 15 okt 2018 17:26

Sinds bijna 3 jaar hebben we Brahma's en heb ik al heel wat keren het forum afgestruind voor tips. Maar dit keer kom ik er toch niet helemaal uit.
Onze haan is 2 weken geleden dood gegaan en nu willen we wel graag een nieuwe maar ik weet niet zo goed wat we moeten doen.
De kippen lopen in een hele grote tuin vrij rond (buitengebied) en zitten 's nachts in een afgesloten hok. Een waakzame haan is dus wel nodig. Vorige week is ook nog een andere kip dood gegaan. Nu hebben we nog maar 2 hennen (2,5 jaar oud) en 5 kuikens van bijna 10 weken.
Kunnen we beter een haan van ongeveer dezelfde leeftijd als de kuikens nemen of een volwassen haan? En als we beter een volwassen haan kunnen nemen gaat dat dan goed met de kuikens? In de buurt is ook een haantje van 10 weken te koop, maar pikt moeders deze dan niet dood?
Alvast dank voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Juiste moment voor nieuwe haan?

Berichtdoor Jan Bollen » 15 okt 2018 17:40

Bij de kuikens zal er wel een haan zijn en die kan je wel houden. Nu een vreemde haan is moeilijk omdat een oudere haan bij slechts 2 hennen kan eigenlijk niet. Een vreemde jonge haan alleen bij je groepje is ook niet aan te raden. Ik zou gewoon afwachten of je een mooie jonge haan bij de jonge dieren hebt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Juiste moment voor nieuwe haan?

Berichtdoor jantien » 15 okt 2018 20:31

Geheel eens met Jan :duimop:

JudithM
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2018 16:56
Land: Nederland
M/V: V

Re: Juiste moment voor nieuwe haan?

Berichtdoor JudithM » 15 okt 2018 22:15

Dank voor de snelle reacties! We zullen het even afwachten.

Het lijkt erop dat het 5 hennetjes zijn. Maar als er toch een haantje bij zit en we willen volgend jaar toch weer kuikens (omdat er bijvoorbeeld weer eens een buizerd langs is geweest) is dat dan geen probleem aangezien de haan dan de eieren van zijn moeder of zusjes bevrucht? Of moeten we tegen die tijd op zoek naar een nieuwe haan?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Juiste moment voor nieuwe haan?

Berichtdoor Jan Bollen » 16 okt 2018 07:00

Eenmalig inteelt is geen probleem. Indien je naderhand weer wil kweken met de nakomelingen zul je op zoek moeten naar een nieuwe haan.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Juiste moment voor nieuwe haan?

Berichtdoor danielb » 16 okt 2018 18:52

heb je fotos van de jonge dieren?
aan hand van de kleur kan het misschien al duidelijk zijn of het allemaal hennen zijn...


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten