Tips gevraagd voor de winter

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gaby
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2018 08:26
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord Brabant

Tips gevraagd voor de winter

Berichtdoor Gaby » 07 nov 2018 19:25

Ik heb al veel gelezen hier en op google maar toch wil ik jullie vragen voor tips.
Ik heb inmiddels wel een mooie groepje Serama's bij elkaar. Ongeveer 20 dieren. Nu praat ik alleen over de dieren die buiten zitten en misschien niet winter hard zijn. Er zitten dieren tussen die rond de 6 maanden zijn maar nog nooit buiten hebben gezeten toen ik ze had gekocht. Bij mijn wel maar omdat nu kouder wordt zitten ze nu in een schuur die omgebouwd is naar een kippenhok. Als de temperatuur boven de 10 graden is morgen ze naar buiten. Ook heb ik jonge kuikens van 9 weken tussen lopen die opgegroeid zijn in een schuur. Om te voorkomen dat ze ziek worden omdat ze misschien niet uitgehard zijn wat kan ik voor ze doen. Vitamine geven? Verwarmen de hok misschien? Of noem maar op. Ze krijgen hier kuikenmeel, gemengd graan en legmeel. Vaak groenten. Ik heb ze binnen gezet omdat ik merkte dat ze last van de kou hadden.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tips gevraagd voor de winter

Berichtdoor Isabel » 07 nov 2018 21:27

Ik zelf heb geen ervaring met Serama's, maar hebben even zitten zoeken op het forum.
Ik heb een stukje tekst voor je gekopieerd van een forumlid die niet meer op het forum zit, maar Serama's fokt.

Dit stukje komt uit een topic waar de gemoederen hoog opliepen, heb dus maar dit ene stukje gekopieerd. :mrgreen:

----------
Voor sommigen zal het wel weer verwarrend zijn, maar hier zoeken de Serama's een warmer plekje op als de temperatuur onder de 5 graden komt.
Ik laat ze zelf de keuze maar bied ze wel de mogelijkheid om naar een warmere ruimte te gaan.
Ik heb als sinds 2006 Serama's en dus al diverse winters meegemaakt.
En in het begin ook al eens een paar hele kleintjes (A-klasse) verloren aan de kou.
Toen heb ik diverse malen een proef gedaan, waaruit bleek dat als de temperatuur onder de 5 graden komt en ze hebben de beschikking over een warmere ruimte van rond de 10 graden dan gaan ze allemaal naar dat warmere vertrek.
Voor mij is dan ook niet het overleven de graadmeter, maar het zich confortabel voelen van de dieren.
Als het hun eigen keuze is om liever warmer te zitten dan bied ik ze die mogelijkheid.
En van het in en uitlopen is er ook nog nooit één ziek geworden.
Voor nieuwkomers weer moeilijk te begrijpen, maar het leven bestaat nu éénmaal uit keuzes.
En daarom laat ik mijn Serama's ook zelf de keuze.
----------

Gaby
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2018 08:26
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord Brabant

Re: Tips gevraagd voor de winter

Berichtdoor Gaby » 07 nov 2018 21:41

Dankjewel Isabel

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tips gevraagd voor de winter

Berichtdoor Isabel » 07 nov 2018 22:04

Overigens hebben mijn kippen ook de schuur als nachthok. Op twee uitschieters na, zijn ze rond de 500 gram.
In de schuur heb ik een warmteplaat hangen die de schuur vorstvrij houdt.
En als ik dan de tekst van het oud forumlid lees... die van mij zitten in de winter ook liever in de schuur dan buiten. :-D

Gaby
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2018 08:26
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord Brabant

Re: Tips gevraagd voor de winter

Berichtdoor Gaby » 07 nov 2018 22:24

Inderdaad liever in de schuur dan buiten.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten