1 kip pikt de veren uit van de andere kippen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
frankip
Berichten: 2951
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: 1 kip pikt de veren uit van de andere kippen

Berichtdoor frankip » 24 dec 2018 10:01

Gooi eens een blok piepschuim in het hok van die ene kip. Ze vinden het heerlijk om dat los te pikken. Het is niet gevaarlijk, wat ze eten komt er zo weer uit. Als ze zich een tijdje op het piepschuim gefixeerd heeft kun je haar met piepschuim terug zetten. Ze zal waarschijnlijk piepschuim pikken in plaats van veren. Dit wordt vaker gedaan in grote kippenstallen , om verveling tegen te gaan.

Vespasianus
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 dec 2018 19:43
Land: Belgie
M/V: V

Re: 1 kip pikt de veren uit van de andere kippen

Berichtdoor Vespasianus » 24 dec 2018 16:38

Dat lijkt me zeker het proberen waard! Bedankt voor de tip!!!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: 1 kip pikt de veren uit van de andere kippen

Berichtdoor Roan12 » 26 dec 2018 13:51

Ik zou een ruifje ophangen met luzerne hooi. De ruif is continu gevuld. Ik begin er al vroeg mee bij jonge dieren zodat zij niet gefixeerd raken op verenpikken. Zeker met jonge dieren die niet direct naar buiten kunnen. Met de luzerne hebben ze dan ook nog iets van aanvulling op het dieet. Hier vinden de kippen het heerlijk en zorgt er voor dat ze iets te doen hebben.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 1 kip pikt de veren uit van de andere kippen

Berichtdoor tuff cookie » 26 dec 2018 14:01

Oh dat is een goeie tip Roan. Ga ik ook doen want de meeste kippen zitten bij mij in hokken, wel ruim maar toch.

Vespasianus
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 dec 2018 19:43
Land: Belgie
M/V: V

Re: 1 kip pikt de veren uit van de andere kippen

Berichtdoor Vespasianus » 26 dec 2018 18:25

Ik wist niet dat kippen hooi eten? Heb geen luzerne hooi liggen, wel ander hooi van de cavia. Ik kan het daarmee alvast proberen. De vorige tip met het piepschuim heb ik nog niet kunnen doen wegens geen piepschuim voorhanden. Al vrees ik dat het een verloren zaak wordt, de kip zit nu al twee weken apart en vanaf ze de kans krijgt doet ze het nog steeds opnieuw.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: 1 kip pikt de veren uit van de andere kippen

Berichtdoor Roan12 » 26 dec 2018 19:58

Ik denk niet dat hooi gegeten wordt. Hier nestelen ze er wel in om hun ei te leggen. Luzerne is kort stengelig, geen gedroogd gras zoals hooi maar van een Luzerne plant.

Ik heb een baal gekocht, gewoon bij Welkoop in blauw plastic. Daar zit een soort poeder in waar ze als eerste op duiken, de stengels eten ze later op. Meestal vind ik er niets van terug.

Als je vroeg begint met voeren dan leren ze het wel eten. Ik merkte hier dat de volwassen kippen (ouder dan 1 jaar) wat kieskeuriger zijn. Zij deden er wat langer over voor ze alles aten. Bij de jongere dieren, jonger dan 1 jaar die aten het gelijk. Als ik weer nieuwe kom brengen rennen ze er gelijk op af.

beertje1230
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2019 12:07
Land: belgie
M/V: M

Re: 1 kip pikt de veren uit van de andere kippen

Berichtdoor beertje1230 » 13 jan 2019 13:16

Je moet de pikkende kip meteen apart houden. Verzorg de andere kippen door vitaminen in pilletjesvorm of een andere vorm toe te dienen zodat hun veren snel terug groeien. Pas als de veren volledig terug gegroeid zijn mag je de andere kip er terug bij zetten. Kippen pikken naar andere kippen uit verveling of als ze iets roze zien van een andere kip. Je moet meteen pikkende kippen apart zetten omdat kippen grote na-apers zijn. Andere kippen zouden de pikkende kippen na doen en dan heb je een bende pikkende kippen. Probeer verveling tegen te gaan door een grote uitloop te bieden of een beetje graan te strooien tussen het zaagsel/strooi. De kippen zullen meer scharrelen en ondertussen wordt het strooi of zaagsel verlucht.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten