welk ras (kriel)kip?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
KipjeSuzie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2018 12:13
Land: Nederland
M/V: V

welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor KipjeSuzie » 04 jan 2019 12:57

Dag allemaal,
Al enige tijd loop ik rond met het plan om drie krielkipjes in mijn achtertuintje te gaan houden. Om er achter te komen wat het best bij onze situatie past, heb ik al best wat gelezen over verschillende soorten rassen en hun eigenschappen. Toch kom ik er nog niet helemaal uit, want ik lees ook best wat berichten die elkaar weer tegenspreken.. Zodoende ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en kennis :)

Wat we zoeken:
Kippen die het leuk vinden om bij mensen en kinderen (ik heb een zoontje van 2) in de buurt te zijn. Gemoedelijk van aard, aanhalig, sterk qua gezondheid (ik heb nog geen ervaring met kippen houden) en i.v.m. directe buren een niet al te grote exploratiedrang en rustig/stil (ik wil echt geen heisa met de -fijne- buren). Een eitje zo nu en dan is leuk :)

Wat we te bieden hebben:
Een stadstuintje van ongeveer 16 a 20 m2 (gok ik). Ik ben van plan om een nachthok met een overdekt rennetje aan te schaffen. Daarnaast lijkt het me fijn als de kipjes los in de tuin kunnen (iig als ik thuis ben) 4 dagen per week helemaal thuis, 3 dagen per week lange dagen aan het werk (is dit ok voor -sociale- kippen? Ik wil wel blije kippen natuurlijk)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor Isabel » 04 jan 2019 14:19

Ben wel benieuwd wat voor ras of rassen jou in de eerste instantie leuk/ het beste lijkt. :-)

Overigens heb ik ook een stadstuin en directe buren. Ik heb krielen van verschillende rassen: Chabo, Cochin, Wyandotte, Hollands Krieltje... Nou ja, gekozen... zijn allemaal dumphennen. :-)