welk ras (kriel)kip?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
KipjeSuzie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2018 12:13
Land: Nederland
M/V: V

welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor KipjeSuzie » 04 jan 2019 12:57

Dag allemaal,
Al enige tijd loop ik rond met het plan om drie krielkipjes in mijn achtertuintje te gaan houden. Om er achter te komen wat het best bij onze situatie past, heb ik al best wat gelezen over verschillende soorten rassen en hun eigenschappen. Toch kom ik er nog niet helemaal uit, want ik lees ook best wat berichten die elkaar weer tegenspreken.. Zodoende ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en kennis :)

Wat we zoeken:
Kippen die het leuk vinden om bij mensen en kinderen (ik heb een zoontje van 2) in de buurt te zijn. Gemoedelijk van aard, aanhalig, sterk qua gezondheid (ik heb nog geen ervaring met kippen houden) en i.v.m. directe buren een niet al te grote exploratiedrang en rustig/stil (ik wil echt geen heisa met de -fijne- buren). Een eitje zo nu en dan is leuk :)

Wat we te bieden hebben:
Een stadstuintje van ongeveer 16 a 20 m2 (gok ik). Ik ben van plan om een nachthok met een overdekt rennetje aan te schaffen. Daarnaast lijkt het me fijn als de kipjes los in de tuin kunnen (iig als ik thuis ben) 4 dagen per week helemaal thuis, 3 dagen per week lange dagen aan het werk (is dit ok voor -sociale- kippen? Ik wil wel blije kippen natuurlijk)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor Isabel » 04 jan 2019 14:19

Ben wel benieuwd wat voor ras of rassen jou in de eerste instantie leuk/ het beste lijkt. :-)

Overigens heb ik ook een stadstuin en directe buren. Ik heb krielen van verschillende rassen: Chabo, Cochin, Wyandotte, Hollands Krieltje... Nou ja, gekozen... zijn allemaal dumphennen. :-)
Zus de Cochin is het rustigste en tamste hennetje. Maar ook zij kan even te keer gaan als ze een ei heeft gelegd. Of een collega. :-D

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor Roan12 » 04 jan 2019 20:51

Je hebt vast wel een lijstje gemaakt van de rassen die jou het meeste aanspreken en die jij mooi vind. Dat is vooral het belangrijkste. Jij moet er tenslotte elke dag naar kijken ;)

Kippen kunnen zeker heel tam worden, wat het voor mij erg leuk maakt is dat ze dan uit je hand komen eten en dicht bij je in de buurt komen en toch hun eigen ding blijven doen. Observeren op deze manier brengt mij veel genoegen met zich mee en beleef veel plezier aan hun koddige gedrag. Dit loont nog meer met de lekkere verse eieren die ze leggen.

Ik ben heel benieuwd naar wat je aanspreekt qua rassen. Hopelijk kunnen we je dan verder helpen met je zoektocht!

KipjeSuzie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2018 12:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor KipjeSuzie » 06 jan 2019 18:02

Leuk dat jullie mee willen denken! En het is idd handig als ik er even bijzet waar ik zelf al aan zat te denken.. Maar ik ben ook heel geïnteresseerd in andere rassen die bij onze situatie zouden kunnen passen! Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!

Het leukst vind ik Cochin krieltjes vanwege hun uiterlijk en hun (kennelijk) zeer makke aard. Verder lees ik overal dat deze beestjes niet van de grond komen (niet vliegen) klopt dat? Mijn twijfel bij dit ras is echter of ik ze wel de goede huisvesting kan bieden. Wij hebben namelijk kleigrond in de tuin liggen en dit kan behoorlijk modderig worden. Ik heb begrepen dat deze kipjes snel last kunnen krijgen van hun pootjes (vanwege de veren die daar zitten?) en gebaat zijn bij een ren met kort gemaaid gras. Weet iemand of ik Cochin krieltjes zou kunnen houden als ik de ren vol stort met houtsnippers? Of is dat eigenlijk ook helemaal niet fijn voor ze?

Wyandotte krieljes lijken me ook leuk. Ik heb veel gelezen dat dit hele sterkte, gezonde kippen zijn. Dat vind ik een fijne gedachte. Ik zou het namelijk naar vinden als ik als kippen-leek het niet door zou hebben als mijn kippen ziek waren. Nadeel aan deze kippen is dat ze volgens mij wel over de schutting zouden kunnen vliegen als ze daar zin in zouden hebben, en dat risico wil ik eigenlijk niet nemen.

Qua uiterlijk vind ik Chabo's ook leuk. Ik heb wel gelezen dat zij ook net als de cochin krieljes gebaat zijn bij een droge ondergrond. Verder heb ik daar nog niet veel informatie over.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor Kip La La » 06 jan 2019 19:03

Alle landdieren zijn gebaat bij een droge ondergrond.
In een kippenren (die je dus het liefst overdekt maakt) kun je het beste mooi zand hebben liggen.
Daar kun je de poepjes mooi uitscheppen, ze kunnen er in graven en zandbadderen.
Harde houtsnippers kunnen wondjes aan de voetkussens veroorzaken en daar kun je een hoop last mee krijgen.
Je kunt wel met gras beginnen want daar zijn ze ook dol op maar lang zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet mooi blijven liggen, hangt ook een beetje van de grootte van de ren af.
Ik heb momenteel ook cochinnekes, super aardige en makkelijke dieren, ze vliegen wel stukjes maar bij mij is dat om snel vooruit te komen, niet dat ze een boom in vliegen ofzo.
Wat ze allemaal buiten de ren, dus in de tuin tegenkomen is niet zó belangrijk (alleen tegels hebben ze niet veel aan) omdat ze daar niet noodgedwongen altijd tot veroordeeld zijn zoals in de ren.
Houtsnippers bv zijn in een gedeelte weer heel interessant omdat daar beestjes tussen gaan zitten.
Chabo’s zijn meer vliegkipjes. Hoe gestroomlijnder/slanker de kip, hoe meer vliegcapaciteit.

Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor Loustalet 5 » 06 jan 2019 19:09

Hey
Wij hebben een Chabo en een Cochin.

Poppy de Cochin is erg rustig en lief, het klopt dat ze niet veel van de grond komen. Wij hebben een ren die in de winter redelijk modderig is, maar ze heeft er tot nu toe geen problemen mee. Er zijn wel wat droge plekjes, o.a. een overdekte zandbak.

Onze Chabo, Fauna, is een nerveuzer en minder tam kippetje. Ze is ook niet zo verdraagzaam als de rest. Ik heb geen idee of andere chabo's ook zo zijn, ik heb er maar 1. Ook zij blijkt geen problemen te hebben met natte ondergrond... Ze vliegt niet veel maar springt wel graag op iets wat hoger is.

Groetjes en nog een Gelukkig nieuwjaar!
Loustalet

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor Isabel » 06 jan 2019 19:32

Denk dat het per dier verschilt: ik heb Pip de gladde Chabo en Koekie, de krul Chabo. Koekie is een echte knuffelkip: kan tijden bij je op schoot zitten. Pip is wat afstandelijker.
In al de jaren dat ik ze heb, heb ik ze nog nooit zien vliegen en ze blijven het liefste met beide pootjes op de grond. Maar ieder dier is anders. :-D

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor Roan12 » 06 jan 2019 20:01

De Wyandotte is mijn favoriete ras. Ik heb het meeste met de krielen hiervan. Het is een ras met veel rondingen wat ik erg mooi vind. Wyandotte krielen zijn er in veel kleurslagen, voor iedereen is er wel een. Het is een hele goede beginnerskip, ze vliegen nauwelijks maar kunnen het wel. Bij mij blijven ze netjes op hun stukje lopen, wat omheind is met 60 cm hoog gaas. Ze kunnen wel redelijk goed broeds worden, hier moet rekening mee worden gehouden. Sommige hennen kunnen aardig hardnekkig zijn. Daarbij zijn het wel goede moederkloekenen verzorgens ze de kuikens goed. Tussen het broeds zijn dan kunnen ze een redelijk aantal eieren leggen. Dit hierboven kan wel per kleurslag verschillen en soms zelfs van dier tot dier.

Chabo's zijn leuke kipjes. Het is een kortbenig ras waardoor je rekening met de huisvesting moet houden. Door de kortje pootjes kunnen ze bijvoorbeel niet goed een trapje op komen. Daarom zou ik bij dit ras kiezen voor een hok wat gelijksvloers is met de ren en/of uitloop.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor dragon » 06 jan 2019 22:12

Ik heb Chabos én kriel Cochins.

hoewel niet rasstandaard zijn er ook chabos met lange pootjes. Ik heb ze beide en beide hebben geen problemen met trappetjes . De chabos zijn niet heel erg vliegerig maar kunnen best een paar meter vooruit vliegen of omhoog als ze snel willen zijn. Ik heb er vier en het zijn allemaal makkelijke diertjes, maar hebben allemaal een ander karakter, eentje vind het heerlijk om op schoot te zitten en geaaid te worden en valt dan bijna in slaap. ik heb ze wel van jongsafaan ( week of 8) erg veel in handen gehad waardoor ze erg tam zijn.

De cochins precies hetzelfde, vier dames, maar erg verschillende karakters, gemoedelijk ras, niet vliegerig, wel veel veertjes op de pootjes die snel vies worden.

Hoewel al mijn kipjes heel tam zijn, is het vaak met kleine kinderen wat lastig. Die zijn toch meestal wat drukker dan de kipjes fijn vinden, dus als knuffeldier zou ik hier niet te veel op rekenen. Als je zoontje het leuk vind om te kijken en niet op te pakken dan gaat dat best goedkomen...

Al mijn hennen kunnen lekker keuvelen en zingen regelmatig als ze een ei hebben gelegd, verder zijn ze niet zo luidruchtig.
Het is wel zo dat beide rassen vrij pittig onderling kunnen zijn. Ondanks hun kleine formaat is voldoende ruimte in het nachthok/stok en ren toch wel heel belangrijk. Als jouw tuin rondom dicht is, kun je ze wellicht altijd los laten lopen. Een scherpe ondergrond zoals met houtsnippers zou ik niet doen. Liever speelzand of tuingrond, iets wat zacht is en waar ze in kunnen scharrelen en badderen is heel geschikt.

veel succes met kiezen! En we horen natuurlijk heel graag waar je op uit komt!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: welk ras (kriel)kip?

Berichtdoor jantien » 07 jan 2019 17:43

Ik heb chabo's gehad en heb nu oa. ook wat cochins.
Bij beiden altijd opletten of ze geen klompjes vastgekoekt klei bij zich dragen.
Chabo's bij buikstreek ( maar eigenlijk nooit problemen mee gehad) en cochin bij poten en aan de achterhand.
Als je dat goed in de gaten houdt is dit een prima ras om te houden hoor, zelfs als je op kleigrond woont.
Bij Wyandotte's heb je er geen last van en zijn erg leuke kipjes in allerlei kleuren.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten