Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor SofieB » 19 mar 2019 22:35

wij hebben een grijze cochin en een witte zijdehoen sinds anderhalve week.

's avonds gaat de zijdehoen niet in het hok dus zet ik hem elke avond voor het trapje maar hij wil het trapje niet op. na lang proberen , zet ik hem er eigenhandig in. De cochin zit niet gek ver weg van de ingang en eens de zijdehoen binnen is, strekt de cochin zicht uit en pikt naar de zijdehoen haar hoofd.

de zijdehoen zal dus niet binnen durven maar misschien heeft ie ook last met het trapje?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor Kip La La » 19 mar 2019 22:46

Bericht afgesplitst omdat je het in een vier jaar oud topic had geplaatst wat niet de bedoeling is.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor Kip La La » 19 mar 2019 22:49

Kippen doen vaak moeilijk bij het naar bed gaan ivm de pikorde maar ze gaan uiteindelijk het nachthok wel in.
Het kan zijn dat de zijdehoen te weinig zicht heeft door zijn overvloedige kapsel.
Dat kun je eventueel bijknippen.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor SofieB » 20 mar 2019 00:07

Kip La La schreef:Kippen doen vaak moeilijk bij het naar bed gaan ivm de pikorde maar ze gaan uiteindelijk het nachthok wel in.
Het kan zijn dat de zijdehoen te weinig zicht heeft door zijn overvloedige kapsel.
Dat kun je eventueel bijknippen.



bedankt voor de tip. al lijkt dat knippen niet makkelijk :lol: . we hebben een automatische deur. ze sluit zichzelf dus elke dag buiten.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor Deborah123 » 20 mar 2019 05:43

Ik weet niet waar het bij jullie aan ligt. Ik heb een zijdehoenhaan gehad die de grootst mogelijke moeite had met de trap. Hij kon het echt niet. De Cochin wil op stok slapen en de zijdehoen slaapt op de grond van het nachtverblijf. Dat kan er ook mee te maken hebben dat de Cochin letterlijk boven de zijdehoen staat.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor jantien » 20 mar 2019 08:50

Knippen is niet moeilijk, doe het anders met z’n tweetjes.
Gebruik een goede schaar.
Mijn ervaring is eigenlijk zonder uitzondering dat grijze cochins bijzonder dominant zijn, maar ze zitten ook nog maar kort bij elkaar..
Trapjes, als ik zie hoe steil sommige zijn :crazyeyes: , zullen ze moeten leren. Daarbij moet jij helpen.
Niet fijn nu dat automatische deurtje nu, kan het voorlopig niet even handmatig?

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor SofieB » 20 mar 2019 09:16

Eens uit het hok, zijn ze wel meestal in mekaars buurt en heb ik nog geen gepik gezien dus ik dènk dat het wel meevalt (nog te weinig ervaring mee) maar natuurlijk zijn we overdag uit werken.

Omdat de Cochin altijd in het legnest ging slapen, heb ik het afgesloten (ze legt toch nog geen eieren), in de hoop dat ze dan wel op stok zou gaan en blijven gaan ook nadien.
Resultaat: de cochin heeft nog geen enkele keer op stok gezeten en slaapt op de bodem van het hok. De zijdehoen heeft al wèl op stok geslapen terwijl ik gelezen had dat het niet echt hun ding was…

Ik vrees dat het zijdehoentje altijd kop van jut zal zijn. Zo’n rustige kip, bijna té rustig/braaf. En er moeten nog enkele grotere rassen bij komen. Wat gaat dat geven… 2 Marans en een italiener.

Als de cochin de zijdehoen dan toch pikt, zou ik liever hebben dat ze niet naar de kop mikt zodat ze bvb de ogen van de zijdehoen niet raakt. Heeft het zin om de cochin een duwtje gegeven als je ze ziet pikken naar het zijdehoentje?

Haren knippen kan je best met 2 doen lijkt me. Spijtig want wel een mooi kopje…


Hier een fotootje van Crêpe & Suzette:

Afbeelding

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor jantien » 20 mar 2019 09:41

Toch maar zo snel mogelijk knippen die haardos van de zijdehoen, want die ziet geen steek ;)
Nee, tikje tegen cochin gaat niet uithalen :mrnono:

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor SofieB » 20 mar 2019 09:53

een beetje een albino versie van Marouane Fellaini :lol:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Cochin krielen en zijdehoenders: pikorde 2

Berichtdoor Kip La La » 20 mar 2019 10:49

Mein got, die kip is zo goed als blind :cool: ik zou haar eerder met Stevie Wonder vergelijken.
Arme zijdehoedjes.. :puppydogeyes:
Veren knippen is inderdaad niet zo moeilijk als je vantevoren zou denken, echt even doen hoor! :duimop:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten