Wanneer kippen herplaatsen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Charlvv
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2023 02:51
Land: Belgie
M/V: V

Wanneer kippen herplaatsen?

Berichtdoor Charlvv » 31 aug 2023 00:24

Hier ben ik weer..inmiddels al 2 topics aangemaakt over mijn 2 legkippen (sorry daarvoor)

Even het verhaal schetsen; ik heb 2 legkippen van anderhalf jaar oud. Zijn hier samen gekomen als ze jong waren en zijn ook zeer gehecht aan elkaar. Meer dan een maand geleden heb ik een jonge legkip + Hollandse kuifhoen erbij gehaald. Was een enorm moeilijke introductie. Werden continu aangevallen en gepikt. Vooral het samen slapen was drama.
Ik heb de tips op dit forum opgevolgd en heb 1) groter nachthok gekocht. => probleem blijft, kippen worden nog steeds gepikt als ze het nachthok in willen.
2) nieuwe kippen erbij gehaald om de aandacht te verdelen => dat lukt gedeeltelijk, maar nog steeds durft niemand het nachthok in.

Het trucje met ze allemaal met dezelfde geur insprayen heb ik gedaan, heeft niks geholpen.

Overdag worden ze pas en te onpas aangevallen. Ik heb voor alle duidelijkheid op verschillende plaatsen voerbakken staan zodat iedereen aan eten en drinken komt. Maar ik merk dat de boel wat onleefbaar wordt, zeker voor de kleintjes. Vooral mijn Sussex kip is zeer dominant en fokt de boel op..

Daardoor ben ik wat ten einde raad.. wanneer beslis je dat het genoeg geweest is voor iedereen en denk je aan herplaatsen? Ik zou dit voor alle duidelijkheid hartverscheurend vinden want de 2 legkippen zijn m'n allereerste kippen ooit. Ik ben er dus ook gehecht aan en zou ze eigenlijk gewoon willen houden.

Daarom smeek ik jullie... nog tips voor deze wanhopige kippenhoudster? :(

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wanneer kippen herplaatsen?

Berichtdoor danielb » 31 aug 2023 06:25

als je een groter nachthok hebt bijgekocht,dan heb je nu toch 2 nachthokken of heb je het eerste nachthok weggedaan???
en een grotere uitloop geven als dat mogelijk is....

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer kippen herplaatsen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 aug 2023 08:53

Hoezo onleefbaar?
Vallen er gewonden?

Ik heb het gevoel dat je gewoon te weinig geduld hebt. Ze zijn er nog maar net een maand als ik je eerste bericht terug opzoek. En idd, er moest een hok bij zodat ze apart kunnen slapen.
Grijp je soms in? Zoals roepen of hen uit elkaar halen bij gepik? Want dat vertraagt de acceptatie ook.
Ze zijn ziek (geweest), dan is het ook logisch dat de acceptatie niet zo vlot loopt. Een zwakker dier wordt zowiezo niet geaccepteerd, zeker niet als het nieuw is. Maar als het geneest kan dat wel veranderen. Maar je moet het tijd geven. Meerdere maanden de tijd!

Je hebt nu 4 nieuwe kippen? Welke zijn dat precies en hoe doen die nieuwe onderling?
Legkippen doen soms lastig, zeker naar minder dominante rassen.

En mag ik vragen waarom je dan de oudere kippen wil herplaatsen ipv de jongere? Als je echt om de dieren geeft zoals je zegt, lijkt me dat een vreemde keuze. Als het over de eieren gaat snap ik het weer wel natuurlijk. Maar kan je het dan niet gewoon zo laten en tijd geven? Pikken lijkt voor ons super aggressief maar is voor kippen heel normaal gedrag. Zelfs de kuikens die hier in de groep geboren zijn en opgegroeid moeten bij het eten opletten dat ze afstand houden, anders wordt er gepikt. Dat is heel normaal. Volwassen dieren zelfs ook, zelfs al leven er al jaren samen, de lagere in pikorde worden gepikt door de hogere. Dat blijft zo.
En kippen zijn soms drama queens en schreeuwen als vermoord ookal is er weinig aan de hand. Dat is ook normaal.

Als het mijn dieren waren zou ik niet vóór maart gaan denken aan herplaatsen. Wss dan nog niet.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer kippen herplaatsen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 aug 2023 09:03

Als je zegt dat ze te pas en te onpas worden opgejaagd en gepikt, hoe vaak is dat dan op een dag? Slapengaan niet meegerekend.
Gemiddeld een keer per uur of eerder elk kwartier of elke 2 minuten?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wanneer kippen herplaatsen?

Berichtdoor tuff cookie » 31 aug 2023 11:25

Zoals ik het begrijp is het voor je zelf onleefbaar. In dat geval zou ik dan de kippen in 2 groepjes verdelen die goed met elkaar kunnen leven. Je hebt 2 nachthokken dus dat moet makkelijk kunnen. Elk groepje een eigen ruimte.

Lixian
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 aug 2022 12:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Almere

Re: Wanneer kippen herplaatsen?

Berichtdoor Lixian » 02 sep 2023 19:40

Laat je jouw kippen vrij rondlopen? Mijn ervaring is om mijn kippen tijdens de kennismakingen zo veel mogelijk buiten vrij rond te laten lopen. Het beste is als er struiken zijn waar ze zich in kunnen verstoppen en veel ruimte om weg te rennen voor agressief gedrag. Het is normaal als kippen elkaar niet accepteren in het begin. Het kost wel tijd, maar wie zaait zal oogsten :P . Waarom had je toen maar 1 kip bij je oude groep toegevoegd? Het beste is om minstens 2 kippen van dezelfde groep bij een ander toom toe te voegen, dan hebben ze wat steun aan elkaar. En vooral niet jouw eerste twee kippetjes wegdoen, want dat is niet nodig. Hopelijk heb je hier wat aan! Succes! :duimop:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten