PFAS

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor danielb » 27 jan 2024 12:05

de aanwezigheid van te veel pfas in eieren komt doordat de kippen op vervuilde grond lopen en scharrelen.
of gewoon door een vervuilde omgeving.
niet door het aangekochte voer.
voer dat verkocht word aan particulieren of groothandelaars is bijna hetzelfde.
er zijn namelijk pfas normen waaraan voldaan moet worden voordat men dit voer mag verkopen.
uiteraard zijn er redelijk wat verschillende samenstellingen in aanbod.

als je als particulier voer aanbied aan je kippen dat jijzelf teelt op vervuilde grond,dan krijg je natuurlijk ook die vervuiling terug in de eieren.
zo kunnen je kippen bijvoorbeeld op een proper stuk grond zitten,maar het voer dat je geeft van eigen bodem kan daarom wel geteelt zijn op een stuk grond dat vervuild is en dan krijg je alsnog pfas mee in de eieren.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 27 jan 2024 18:48

Kaatjekriel schreef:Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben op zoek naar mensen die zich zouden willen verenigen zodra we als hobby houders onze eieren iig laten testen. Opvallend is dat kippen van professionals ze niet hebben nergens, dat zou duiden op bijvoorbeeld vervuiling in voer. Wellicht is ook hier een gezamenlijke inkoop interessant….


Veel moeite voor iets wat je ook individueel kan doen. 250 euro en dan weet je het. Je zult sowieso individueel moeten testen.

Ik heb me erbij neergelegd en laat ze niet testen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor tuff cookie » 28 jan 2024 07:39


Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 jan 2024 09:08

Voila.
Dat beetje in de eieren gaat het verschil niet maken.

Daar bovenop heb je ook nog glyfosaat. https://www.ahealthylife.nl/glyfosaat-s ... rminderen/

En ongetwijfeld nog veel meer andere kwalijke stoffen waarvan we het bestaan nog niet weten of die in de toekomst uitgevonden zullen worden.
Zoals ze aangeven moeten bestrijdingsmiddelen steeds sterker worden omdat insecten en plantparasieten steeds resistenter worden. Dat is een strijd die niet te winnen valt, maar de mens blijft toch proberen. Ze zijn eerder bezig zichzelf uit te roeien, onbewust.

Ik kweek lekker mijn eigen groenten in de tuin. Geen garantie op compleet vrij van giftige stoffen, want dat bestaat niet meer. Maar ik kap er tenminste zelf geen gif meer over.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor tuff cookie » 28 jan 2024 13:59

Meer kun je ook niet doen.

Kip-Ei-Kip-Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2024 13:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor Kip-Ei-Kip-Ei » 01 feb 2024 10:07

Kaatjekriel schreef:Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben op zoek naar mensen die zich zouden willen verenigen zodra we als hobby houders onze eieren iig laten testen. Opvallend is dat kippen van professionals ze niet hebben nergens, dat zou duiden op bijvoorbeeld vervuiling in voer. Wellicht is ook hier een gezamenlijke inkoop interessant….


Ik neem contact met je op, goed idee. Het verbaast mij dat er niet meer commotie over dit onderwerp is.

Wat zijn nu de vervolgstappen vanuit de overheid? Heeft het onderzoekje van de NOS geleidt tot nieuwe inzichten? Gaan er meer steekproeven plaatsvinden? Grondwater? Grond? Voer? Effect landbouw/industrie? Hier wil men toch een beeld van vormen, neem ik aan?

En om er nog een politieke draai aan te geven: Betalen Chemours en 3M mee? Of is dat te kort door de bocht? We hebben natuurlijk met zijn allen jarenlang pfas producten geconsumeerd, en doen dat nog steeds begrijp ik.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 feb 2024 11:10

Kip-Ei-Kip-Ei schreef:
Kaatjekriel schreef:Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben op zoek naar mensen die zich zouden willen verenigen zodra we als hobby houders onze eieren iig laten testen. Opvallend is dat kippen van professionals ze niet hebben nergens, dat zou duiden op bijvoorbeeld vervuiling in voer. Wellicht is ook hier een gezamenlijke inkoop interessant….


Ik neem contact met je op, goed idee. Het verbaast mij dat er niet meer commotie over dit onderwerp is.

Wat zijn nu de vervolgstappen vanuit de overheid? Heeft het onderzoekje van de NOS geleidt tot nieuwe inzichten? Gaan er meer steekproeven plaatsvinden? Grondwater? Grond? Voer? Effect landbouw/industrie? Hier wil men toch een beeld van vormen, neem ik aan?

En om er nog een politieke draai aan te geven: Betalen Chemours en 3M mee? Of is dat te kort door de bocht? We hebben natuurlijk met zijn allen jarenlang pfas producten geconsumeerd, en doen dat nog steeds begrijp ik.


Heb je het artikel van Tuff Cookie gelezen?
Landbouwers gooien bewust PFAS over hun gewassen en mogen dat ook gewoon blijven doen. In pesticiden wordt het niet verboden.
Wellicht geeft dat een antwoord op je vraag waarom er niet meer paniek rond is.
De politiek ondersteunt het gebruik van PFAS en andere gifstoffen bij de productie ons voedsel gewoon. Zolang dat niet verandert...

Kip-Ei-Kip-Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2024 13:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor Kip-Ei-Kip-Ei » 01 feb 2024 11:31

De aggrariers en hun PFAS houdende bestrijdingsmiddelen heb ik met grote verbazing gelezen. Maar het kan ook een mis-communicatie zijn, en gebrek aan kennis. Ik las oa dat het hier gaat om varianten die WEL organisch afbreekbaar zijn, maar ik weet er het fijne niet van…..

Je mag toch aannemen dat hier kritisch naar gekeken wordt?

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 feb 2024 18:59

Als ik het binnen krijg ga ik ervanuit dat ook een organisch afbreekbare niet erg gezond zal zijn.

Kip-Ei-Kip-Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2024 13:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor Kip-Ei-Kip-Ei » 01 feb 2024 22:27

Wat verontwaardiging op linkedin, hoop dat er wat mensen wakker geschud worden.

https://www.linkedin.com/posts/buddingb ... member_ios


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast