PFAS

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Kaatjekriel
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2023 16:07
Land: Nederland
M/V: V

PFAS

Berichtdoor Kaatjekriel » 16 jan 2024 08:08

Ik weet niet of het hier mag, maar ik lees veel over pfas in hobby kip eieren. Dat zou ergens terecht komen in het voer. Hobby houders kunnen echter hun eieren niet laten testen. Ik vraag me af of we ons zouden kunnen verenigen en zo als hobby houders verschil kunnen maken zodat we bijvoorbeeld een gesprekspzikn voor de overheid en we als hobby houders door samen op te trekken ook onze eieren kunnen laten testen. Heeft iemand hierover ideeën?

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 16 jan 2024 08:30

https://nos.nl/artikel/2505086-ook-pfas ... -dordrecht

Dus ook ver buiten Chemours.. een ander type PFAS. Niet alle eieren bevatten pfas. Dat verschilde per hobbyhouder. Of het aan de specifieke tuin, specifieke omgeving of voer lag is allemaal niet onderzocht. De grootste concentratie bij een hobbyhouder uit Maartensdijk.

Ik wil nu ook weten hoeveel PFAS er in mijn eieren zit.

Afbeelding
Bron: NOS

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor MilMol » 16 jan 2024 08:42

Er was ooit een vereniging waarbij hobbykip houders zich konden aansluiten: De Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders (NBvH), maar die is opgeheven.

Je zou contact kunnen opnemen met de Stichting Levende Have.

Echter: als ik de reacties lees op diverse (social) media van mensen die daar wonen en volkstuintjes hebben en/of kippen houden op de berichten dat ze beter niet meer hun groenten en eieren kunnen eten vanwege het hoge PFAS-gehalte, maak ik me weinig illusies.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 16 jan 2024 08:45

Wat bedoel je hiermee? Ik kan die berichten niet vinden.

Kaatjekriel
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2023 16:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Kaatjekriel » 16 jan 2024 09:19

Klopt maar dit verhaal over pfas gaat niet over Fordrecht of omgeving maar hele land van Friesland tot Limburg misschien kunnen we gezamenlijk iets doen?

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor MilMol » 16 jan 2024 09:20

Ik heb kortgeleden op FB berichten voorbij zien komen van mensen die wonen in het gebied rondom Chemours die zich helemaal niets laten zeggen en schreven dat ze gewoon hun groenten en de eieren van hun kippen blijven eten.
Of deze, van een dame met een volkstuintje : “Als ze hier nu iets vinden dan is al mijn werk van het hele jaar voor niks. Ze kunnen beter onderzoek doen nadat alles geoogst is." Tot de onderzoeksresultaten bekend zijn, blijft ze haar groente gewoon eten en mogen de kinderen gewoon in de tuin spelen.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 16 jan 2024 09:27

MilMol schreef:Ik heb kortgeleden op FB berichten voorbij zien komen van mensen die wonen in het gebied rondom Chemours die zich helemaal niets laten zeggen en schreven dat ze gewoon hun groenten en de eieren van hun kippen blijven eten.


Oh dat bedoel je. Dat is facebook'volk'.

Ik wil weten hoeveel PFAS er in mijn eieren zit. En als dat te hoog is zal ik mijn eieren beperkt eten. Dan krijgen de kippen ze of geef ik ze weg met de vermelding waarom ik ze zelf niet eet

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor MilMol » 16 jan 2024 09:34

Als de concentratie PFAS per ei zo hoog is dat je er zelfs nog niet één per week van kunt eten dan lijkt het me al helemaal niet gezond voor je kippen, of zie ik dat nou verkeerd? En ze weggeven -al dan niet met vermelding van de reden- en andere mensen volstoppen met PFAS lijkt me ook niet verstandig. Wat als ze zo’n ei aan hun kind geven? Daarvoor gelden nog lagere grenswaarden namelijk.

Om maar aan te geven dat dit werkelijk een immens groot probleem kan worden…

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 16 jan 2024 09:42

MilMol schreef: Wat als ze zo’n ei aan hun kind geven? Daarvoor gelden nog lagere grenswaarden namelijk.

Om maar aan te geven dat dit werkelijk een immens groot probleem kan worden…


Dat is niet mijn verantwoordelijkheid. Mijn familie en vrienden zijn verwacht ik slim genoeg het niet aan hun kinderen te geven. Ik zal het ze duidelijk maken.

Maar vooralsnog is het onbekend hoeveel PFAS mijn eieren bevatten. Zolang je het niet weet, is het dan wel ethisch verantwoord je eieren weg te geven/verkopen aan onbekenden en kinderen? Want wat als ze jouw verontreinigde eieren aan kinderen geven, jarenlang, zonder het te weten?

Het is trouwens al een probleem. PFAS is overal, in het water, in vis, in zelfverbouwde groenten, in ons bloed. En het wordt alleen maar groter.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor MilMol » 16 jan 2024 09:47

Het zijn jouw eieren, van jouw kippen, dus ik vind het wel degelijk jouw verantwoordelijkheid. En dan kom je niet weg met een soort van mondelinge “disclaimer”.

Maar wellicht is dat een discussie voor een later moment, wanneer bekend is of, en zo ja hoeveel PFAS de door jouw kippen geproduceerde eieren zit.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten