Pluimvee importeren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Californian Duck
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2024 06:05
Land: UnitedStates
M/V: M

Pluimvee importeren

Berichtdoor Californian Duck » 18 jan 2024 02:54

Edit: titel gewijzigd en verplaatst

Hallo liefhebbers van watervogels!

Ik heb een aantal vragen over het importeren van eenden.

Ik ben een Nederlander die nu meer dan 15 jaar in California (USA) woont en ik ben van plan om volgend jaar weer terug naar Nederland te remigreren. Ik heb 3 hele lieve eenden (Chippy, Olive, Molly) waar ik erg aan gehecht ben en die ik dus graag mee naar Nederland wil nemen. Ik heb al geinformeerd bij de NVWA en die lieten mij weten dat je eenden echter niet als gezelschapsdier/huisdier kunt invoeren, want die vallen onder de categorie pluimvee en daar gelden andere regels voor (https://www.nvwa.nl/onderwerpen/huisdie ... and-reizen).

Dit betekent dat mijn eenden Nederland alleen binnen kunnen komen via een erkende buitengrensinspectiepost (zoals Schiphol) en een veterinaire invoercontrole moeten ondergaan (ook op Schiphol). De buitengrensinspectiepost is niet zo'n probleem, want vliegen is de enige reele optie. Ook heb ik bevestiging dat het is toegestaan om eenden vanuit mijn woonregio in California naar Nederland te vervoeren: https://ivo.nvwa.nl/IVO/Conclusie/df96a12434fede5d

Is er iemand die goede ervaring heeft met een erkende douane agent die pluimvee kan vervoeren met het vliegtuig en ook de douane kan afhandelen met al het nodige papierwerk? In de lijst op de website (https://www.fenex.nl/app/uploads/2024/0 ... i-2024.pdf) staan er wel een paar die paarden vervoeren, maar ik heb er (nog) geen gevonden die levende vogels zoals pluimvee kan vervoeren. Volgens de NVWA is het ook mogelijk om het vervoer door een petshipper te laten verzorgen. Er zit er eentje bij ons in de buurt (https://transconpet.com/), maar die heeft nog niet op mijn vragen gereageerd en die heeft alleen informatie over honden en katten.

Zijn er verder nog dingen die ik moet regelen, zoals een onderzoekscertificaat van een dierenarts? Moeten mijn eenden een gesloten ppotring of chip hebben? Moeten ze wel of juist niet gevaccineerd zijn? Moeten mijn eenden na aankomst in quarantaine?

Heeft het zin om dit ook op het kippenforum te plaatsen (omdat kippen onder dezelfde regelgeving vallen)?

Alvast bedankt voor de reacties!
:)
Dennis

frankip
Berichten: 2968
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Eenden importeren

Berichtdoor frankip » 19 jan 2024 06:35

Ik heb geen verstand of ervaring ermee. Wel tof dat je je inspant om de eenden mee te kunnen nemen. Laat je nog weten hoe het afloopt ?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Eenden importeren

Berichtdoor lnge » 20 jan 2024 22:08

Ik kan het naar het kippengedeelte voor je verplaatsen en de titel aanpassen naar Pluimvee importeren. Misschien dat er dan meer reacties komen.
Ik weet wel dat andersom wel mogelijk is, dat ben ik hier wel tegengekomen. Misschien is dat ook een optie voor je om uit te zoeken hoe het met export werkt en kan je dan wel verder geholpen worden.

Californian Duck
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2024 06:05
Land: UnitedStates
M/V: M

Re: Eenden importeren

Berichtdoor Californian Duck » 20 jan 2024 23:02

Bedankt voor de reactie! Goed idee om het naar het kippengedeelte over te plaatsen, in de hoop wat meer reacties te ontvangen. De regelgeving voor eenden is inderdaad hetzelfde als voor kippen, ganzen, en ander pluimvee, dus wat dat betreft maakt het niet uit waar mijn vraag geplaatst wordt.
Ik zal me ook eensverdiepen in je voorstel om naar de export te kijken...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Pluimvee importeren

Berichtdoor lnge » 21 jan 2024 12:49

Titel aangepast en verplaatst.

Californian Duck
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2024 06:05
Land: UnitedStates
M/V: M

Re: Pluimvee importeren

Berichtdoor Californian Duck » 21 jan 2024 16:05

lnge schreef:Titel aangepast en verplaatst.


Hartstikke bedankt!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 3 gasten