Broedsheid?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
sjaako87
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 mei 2023 09:58
Land: Nederland
M/V: M

Broedsheid?

Berichtdoor sjaako87 » 02 feb 2024 13:49

Mijn twee zijdehoen dames willen enkel heel de dag in het binnenhok liggen.
Ik zet ze maar gewoon buiten, een heeft heel haar buik kaal en als je die op pakt lijkt ze in een soort trance te zitten.
Zet je haar ergens anders neer dan ploft ze gewoon levenloos neer en blijft daar gewoon de rest van de dag liggen.
Ik kan haar enkel uit de trance halen door hoor ergens op een smalle stok te zetten of een beetje heen en weer te bewegen.
Deze fase lijkt nu voorbij, ze willen nog steeds enkel in het binnenhok zijn maar als ik ze er nu uithaal gaan ze wel meteen lopen en eten en drinken.
Zodra ik de toegangsdeur maar het hok open zet weten ze niet hoe snel ze weer naar hun leg nest moeten sprinten.

Ze leggen nu ook geen eieren meer.
Is dit normaal, ik vind ze nogal hardnekkig broeds, tenminste ik denk dat dat het is.

Gebruikersavatar
Evy Silkie
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 okt 2023 11:04
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Evy Silkie » 02 feb 2024 18:05

Het zijn zijdehoenders, het is normaal. Ik heb dames die het om de paar maanden zitten hebben en het is al een mirakel als er geen eentje broeds is op een bepaald moment.

Zelf zet ik ze gewoon elke keer ik ga voeren buiten, dan eten en drinken ze snel snel en gaan weer naar binnen, maar op deze manier ben ik zeker dat ze iets binnen hebben.

Het duurt meestal 3 à 4 weken, ik heb er ook eentje die het al meermaals meer dan 2 maanden vol hielt. Gewoon afwachten dus en geen stomme trukjes gaan proberen zoals ze in een emmer koud water steken. Het is de natuur van een zijdehoender, ze overleven het wel en het is vooral jammer voor de eigenaar die dan een tijdje zijn kipje moet missen. Ik heb wel het gevoel dat het iets beter wordt met de leeftijd.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 feb 2024 22:48

Ik maak mn kipjes wel broeds af. In de zomer en lente missen ze anders zoveel.
Maar ik doe dat ook niet met water hoor.

Ik probeer er op tijd bij te zijn. Van zodra ik merk dat er eentje zich klaar maakt om te gaan broeden zet ik haar in een kaal rennetje apart. Enkel eten en drinken. In de schaduw en het liefst een dag met wat wind maar dat heb je niet te kiezen.
En dan kijken hoe ze reageert. Als ik er op tijd bij ben gaat ze een dagje ijsberen en protesteren. Dan is het 's avonds alweer over met broeden. De wind onder de kont helpt.
Als dat niet voldoende is en kipje gaat buiten ook zitten, dan moet het een dag of 3 in de bench. Maar ik heb dat nog maar 1 keer gehad.
Die begon telkens opnieuw.
Ik heb wel geen zijdehoenders, wel cochin krielen..

Ik weer dat het de natuur is, maar als ik elke maand 3 dagen prikkelbaar rondloop is dat ook de natuur. Wil nog niet zeggen dat ik dat aangenaam vind. En ik moet dan nog niet de hele dag binnen zitten.
Als ik mijn broedende kip vorig jaar bekeek, die was heel passioneel broeds (hormonaal dus, want ze kiest dat uiteraard niet zelf) en dat gaf heel wat stress bij haar. Ze was echt een bommetje op ontploffen zodra ik haar eraf haalde om te eten ( deed ze anders niet, heb het getest). De meeste hennen hebben dat niet maar dat wil nog niet zeggen dat ze er bewust voor zouden kiezen als ze konden. Hun leven gaat zo maar voorbij terwijl ze binnen zitten. Ik help ze er dus liever vanaf als ze toch geen kuikens mogen krijgen.

Heb ook ooit eentje gehad die het rustig 3 maanden vol hield en toen vond ik het echt welletjes..
En een ander die zich bijna dood broedde. Dat was de eerste keer bij mij en tegen dat ik doorhad dat ze amper at ( ze kwam wel eraf dagelijks maar at blijkbaar vrijwel niets) was ze vel over been. Geen idee hoe lang ze toen al bezig was maar zal ook wel meer dan een maand geweest zijn..
En Pauline zou dat vorig jaar dus ook gedaan hebben..Die heb ik 3 dagen de kans gegeven om zelf te komen eten (wat toch te verkiezen is ) maar dat deed ze dus echt niet. Toen ik haar eraf haalde was ze duidelijk echt niet lekker. Slap en ziekjes. Wreed soms, die hormonen.
En dus toch niet zo lang wachten met ingrijpen en in de gaten houden dat ze eten en drinken..
Zo onschuldig is het niet altijd.

Gebruikersavatar
Evy Silkie
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 okt 2023 11:04
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Evy Silkie » 03 feb 2024 01:01

Sorry, wil even nunanceren dat ik niet volledig tegen het broeds afmaken ben. Ik baseerde me even op mezelf want als nieuwe kippenhouder had ik het gevoel dat alles en iedereen online mij onder druk zette om een kip meteen broedsaf te maken. Dat gaf mij veel stress wanneer het niet lukte of het langer duurde dan enkele dagen, alsof mijn kippen gingen dood gaan hierdoor of zo.

Uiteindelijk heb ik geleerd er me niet druk in te maken, en zoals ik zei zet ik hen dagelijks bij hun eten, en ja als het echt lang duurt durf ik hen al eens uit het hok te sluiten voor een paar uur als het goed weer is om ze een buitenleven te geven. Maar om hen meteen te isoleren of een ander trukje te gebruiken vind ik persoonlijk ook te veel stress voor mijn beestjes.

Persoonlijke opinie en dan vooral omdat het zijdehoenders betreft. Dat broedsheid koop je er zo'n beetje bij als je dat ras neemt. (Uitzondering daargelaten, heb er ook eentje die er niet van moet weten.)

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 feb 2024 01:13

Ja, dat begrijp ik. En je moet je zeker niet onder druk gezet voelen. Ieder maakt zijn eigen keuze.
Maar onderschat de stress van het broeds zijn zelf ook niet voor een kip. Zowel emotioneel als lichamelijk. Ookal zie je het niet. Persoonlijk vind ik 1 dag of zelfs 3 dagen ongemak niet opwegen tegen 3 tot 13 weken ongemak. Dat is mijn mening.
Zo eventjes een paar uur buiten het hok sluiten geeft een broedse kip ook veel stress. Dan ben je al halfweg naar broedsaf.
Het is niet omdat het er bij een zijdehoen zo in zit dat je het moet laten. Want natuurlijk is dat ook niet. In de natuur broedt een hen 1x een nestje uit. Misschien 2 in een goed jaar. Ze zit niet de halve zomer in een donker hok te wachten tot haar leven voorbij gaat. Sorry, maar zo is het wel.

Maar nogmaals, je moet je niet verplicht voelen. En zeker geen stress omwille van evt niet lukken want dan lukt het zeker niet.
Het is niet mijn intentie om je kost wat kost te overtuigen of onder druk te zetten, al begrijp ik als dat wel zo overkomt. Maak je eigen beslissing.
Het lijkt mij alleen belangrijk dat je die beslissing dan ook op de juiste feiten baseert. En niet op argumenten als " het is de natuur" of " broeds af maken is super lastig en kipje pesten". Want dat klopt allemaal gewoon niet.

frankip
Berichten: 2969
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Broedsheid?

Berichtdoor frankip » 03 feb 2024 06:51

De makkelijkste manier vind ik nog altijd , een bench zonder bodemplaat , op een paar bakstenen, op een open plaats , wel droog, En natuurlijk eten en drinken en een stok voor op te zitten. Pas wel op dat de kip niet met de poten door het gaas zakt, anders er wat fijnmazig gaas op de bodem maken .Binnen een paar dagen is zelfs een hardnekkige zijdehoen weer een gewone blije kip.

Shanna Bartels
Berichten: 1478
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Shanna Bartels » 03 feb 2024 11:39

Mijn ervaring is net als Frankip zegt.
Na enkele dagen in een bench met stok (vlakbij de andere kipjes hun nachthok) zijn mijn kippen broedsaf geraakt. (wat ik niet alle keren heb gedaan, maar later meestal wel) De stress vanwege het opsluiten is meestal kort van duur. :duimop:

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedsheid?

Berichtdoor baklap » 03 feb 2024 14:37

Hoe groot moet zo'n bench dan zijn?
Onze Cochin hield het laatst 3 maanden vol namelijk, dus wil graag wat anders proberen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor tuff cookie » 03 feb 2024 16:10

Zo groot dat er water en voer in kan en dat ze zich er ruim in kan bewegen. Het hoeft niet heel groot te zijn.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 feb 2024 18:17

Een kip die broeds is, is toch niet geinteresseerd in rondlopen. Dat lijkt eerst wel zo omdat ze terug wil naar haar nest, maar eens ze dat opgeeft en gaat zitten, blijft ze toch enkel stilzitten. Eens ze terug wil rondlopen is het tijd om te proberen haar eruit te laten.

Wel bij blijven het eerste uurtje en zodra ze terug naar naar nest wil, terug in de bench stoppen. Want zodra ze terug kan gaan zitten op het nest, duurt het weer langer eer ze broeds af wordt.
Als ze na een uur nog steeds gaan scharrelen, kan je er normaal wel gerust op zijn dat het over is.

En een draadbench gebruiken. Zo voor honden. Of een konijnenkooi op z'n kop en op stenen. Geen met dichte bodem uiteraard. De lucht moet onder de kont van de kip kunnen, ook als ze gaat zitten. Je kan idd wel een fijnmazig draadje op de bodem leggen zodat het iets aangenamer is aan de pootjes. Een stok voor wie dat wil, of een smal plankje oid kan ook geen kwaad. Gewoon niets waar ze volledig op kan gaan zitten broeden he.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten