Gestopt met leggen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Gestopt met leggen

Berichtdoor moriarty » 21 feb 2024 10:31

Heel raar, in december waren de meesten al door de rui heen en sindsdien hebben we iedere 2-3 dagen een eitje in het hok. Maar vorige week zondag viel het ineens op, al een aantal dagen geen eitje. En dan ga je er meer op letten en inderdaad sinds denkelijk vorige week maandag geen eitje meer gezien. Alle 6 de dames zijn door de rui heen (in ieder geval 5, nummer 6 moet de laatste 3-4 veertjes nog wisselen), zijn alert, komen op het voer af als de bedelaars die ze zijn, voer is ook niet veranderd. Ik zit me toch hard te bedenken wat het kan zijn, behalve gewoon nog te korte dagen. Maak me ook geen zorgen, want de eitjes zijn bijvangst van de gezelligheid van leven in de tuin, maar viel me wel op.

Zoals ik tegen mijn partner al zei "Blijkbaar is dit een nieuwe onderhandelingstactiek om meer voer te krijgen in ruil voor eieren! Maar wij zijn standvastig en vertroetelen ze nu al te veel, hier trekken wij de lijn!" :gutgut:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor tuff cookie » 21 feb 2024 11:31

Ik weet wel als kippen langdurig te veel voeding krijgen dat ze geen eieren meer leggen. Je zou eens aan hun borstbeen kunnen voelen of het been diep in het vlees ligt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor jantien » 21 feb 2024 15:36

Hier leggen ze ook zeer wisselvallig. Ruim maand geleden dacht ik van yesss, alle 4 aan de leg, maar na paar dagen werden er gelijk 2 broeds! Broedsaf gemaakt en toen besloten alle dames maar om helemaal geen eitjes meer te leggen. Nu legt er sinds 2 weken eentje weer elke dag en nog een ander ca. 3 eieren per week. Hier dus ook erg onvoorspelbaar maar ach….
Komt wel weer :duimop:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor moriarty » 21 feb 2024 17:41

tuff cookie schreef:Ik weet wel als kippen langdurig te veel voeding krijgen dat ze geen eieren meer leggen. Je zou eens aan hun borstbeen kunnen voelen of het been diep in het vlees ligt.

Yep, misschien eens kijken of ze te dik zijn. Ga ik van de week even proberen (om er eentje te vangen :)) Het zijn hoenders en ik heb niet het idee dat ze te zwaar zijn als ik zo naar bouw etc kijk. Zeker de kraaikoppen (die zijn ietsje minder bol dan de uilebaardjes) zien er gewoon gezond uit qua dikte.

jantien schreef:Hier leggen ze ook zeer wisselvallig. ... Komt wel weer :duimop:

Daar ga ik ook vanuit.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor tuff cookie » 21 feb 2024 18:29

Dan inderdaad maar gewoon afwachten. Met al die regen zijn de dagen ook wel donkerder.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor MilMol » 21 feb 2024 18:56

Heb je al op andere plekken gezocht? Ik had ineens ook geen eieren meer en na enig zoeken bleken de dames hun eieren elders te zijn gaan leggen. Ik heb die plek opgeruimd en een nep ei in de legnesten gelegd en dat lijkt te helpen. Ik mis alleen nog het ei van één kipje. Wordt nog even doorzoeken.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor moriarty » 21 feb 2024 20:35

MilMol schreef:Heb je al op andere plekken gezocht?

Jazeker, maar heb niet zoveel verstopplekken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 feb 2024 07:44

Ook geen vogels of andere dieren die ermee gaan lopen?
Ik heb eens maanden op het eerste ei gewacht en toen bleken de kraaien ermee heen te gaan.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor moriarty » 22 feb 2024 09:22

We hebben wel kauwen zitten, maar dan zou ik toch iets van schalen moeten vinden. En die vind ik ook niet. Het is een vreemd raadsel

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor moriarty » 22 feb 2024 10:25

tuff cookie schreef:Ik weet wel als kippen langdurig te veel voeding krijgen dat ze geen eieren meer leggen. Je zou eens aan hun borstbeen kunnen voelen of het been diep in het vlees ligt.

Vanmorgen (tot grote frustratie van betrokken dames) twee kippen even opgetild. Het borstbeen is nog goed voelbaar, het ligt wel dieper dan de zieke kip van een paar maanden geleden, maar die was ook afgevallen. De tweede kip iets minder goed kunnen voelen, want die kreeg ik niet zo goed te pakken, maar daar ook was het borstbeen goed voelbaar. Maar het weer begint weer mooier te worden, er is genoeg in de tuin te vinden, dus we gaan wel iets minder voeren (of de hoeveelheid legkorrel verhogen, want dat laten ze nog liggen als ze kunnen).


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 2 gasten